April 2024 25 / پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
مديرعامل بانک انصارتصریح کرد :
کد خبر: ۳۴۲۳۴۰
۰۴ آذر ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۱
0
مهدي رضايي نوسان را جزو ذات بازارهاي مالي عنوان کرد و گفت: بازار در سيکل تازه، پس از يک دوره روند صعودي مدتي است که با تاثير عوامل دروني و بيروني اقتصاد، وارد فاز استراحت شده است، اما اکنون بررسي وضعيت کاموديتي‌ها و همچنين نرخ رشد ارز نيمايي اين نويد را مي‌دهد که بازار توان رسيدن به روزهاي پر رونق و همچنين قله‌هاي پيشين را دارد.

به گزارش  گروه بانک و بیمه پول نیوز ، مهدي رضايي مديرعامل بانک انصار، با مثبت ارزيابي کردن وضعيت گزارش شش ماهه شرکت هاي بورسي، اين وضعيت را نشان دهنده سودآوري شرکت‌ها و صنايع دانست و گفت: در خصوص پتانسيل سودآوري بازار به نظر مي‌رسد براي سال جاري انتظار افزايش ميزان سود شرکت‌ها به محدوده بالاتر وجود داشته باشد، چرا که در نيمه نخست سال جاري سود محقق شده براي شرکت‌ها در مقايسه با دوره مشابه سال گذشته تقريبا ۵۰ درصد رشد داشته است.

وي در خصوص صنايع برتر توضيح داد: با توجه به افزايش نرخ ارز در بازار آزاد و به پيروي از آن، افزايش نرخ ارز در سامانه نيما و بهبود نسبي قيمت‌هاي جهاني، عمدتا صنايع پتروشيمي، فلزات و در مجموع شرکت‌هاي با پايه فروش دلاري و صادرات محور، وضعيت بهتري دارند.

رضايي افزود: علاوه بر اين بانک ها از جمله گروهي هستند که در افق بلند مدت سرمايه گذاري در برخي از نمادها با توجه به اصلاحات قيمتي اخير مناسب تلقي مي شوند و به اصطلاح به قيمت رسيده­ اند. کاهش جذابيت بازارهاي جايگزين در شرايط فعلي نيز مي­ تواند موجب جذب منابع مازاد به سوي بازار سرمايه شود؛ البته سرمايه­ گذاران بايد با توجه به بررسي و تحليل­ هاي دقيق خود به سرمايه گذاري در اين صنايع اقدام کنند.

اثر قيمت‌هاي جهاني بر بازار داخلي؟

مديرعامل بانک انصار در خصوص اثر صعود قيمت کاموديتي‌ها بر بازار سرمايه بيان کرد: بررسي شرايط قيمت جهاني کاموديتي ها نشان مي‌دهد که اثرات بيماري کرونا بر قيمت‌هاي جهاني همچنان مشهود است و سطح قيمت‌ها، با وجود رشد در ماه‌هاي اخير، در يکي از کمترين سطوح ۴ سال گذشته قرار دارد. اخيرا با انتشار اخبار مربوط به نتايج موفق واکسن کرونا، اميد به احياء اقتصاد جهاني افزايش يافته است، اين موضوع عامل مهمي است که مي‌تواند موجب رشد قيمت‌هاي جهاني و در نتيجه بهبود سودآوري شرکت‌هاي بورسي در سال جاري و سال آينده شود.

وي اضافه کرد: در خصوص بازار سرمايه کشورمان، مي‌توان گفت از آنجايي که بخش عمده‌اي از بازار را شرکت‌ها و صنايع صادرات محور تشکيل مي­دهند، انتظار بهبود و رشد سودآوري در اين شرکت‌ها دور از انتظار نيست. درخصوص تاثير قيمت‌هاي جهاني بر بازار سرمايه کشور بايد توجه داشت که عمدتا شرکت‌هاي بورسي داخلي با يک فاصله زماني کوتاه مدت از اين نوسانات قيمت‌هاي جهاني تاثير مي‌پذيرد.

توقع روند صعودي دايمي نداشته باشيد

رضايي در پاسخ به اين پرسش که بازار سرمايه براي ادامه روند صعودي به چه مواردي احتياج دارد؟ گفت: در اين رابطه نخست بايد در نظر داشته باشيد که قرار نيست بازار هميشه روند صعودي داشته باشد. در واقع ايجاد توقع روند صعودي براي هميشه در ميان سرمايه گذاران، به ­ويژه سرمايه گذاران جديدي که در سال جاري و در فصل نويني از حيات بازار، به بورس وارد شده اند؛ مي‌تواند فرصت‌ها را به تهديدها تبديل کند.

وي تصريح کرد: ضمن بهبود قيمت‌هاي جهاني، حفظ سطح توليد صنايع پتروشيمي و فلزات اساسي و همچنين اصلاح موارد ساختاري در بودجه مي‌تواند به روند صعودي بازار کمک کند. از سوي ديگر به منظور ادامه روند صعودي بازار عواملي ديگر نظير افزايش کيفيت خدمات رساني نهادهاي مالي و ايجاد زمينه رقابت سالم بين اين نهادها و ارتقاي استانداردهاي نظارتي و آموزش­ هاي عمومي به سرمايه ­گذاران، موضوعاتي است که بايد مورد توجه سياست گذاران قرار گيرد، توسعه زيرساخت­ هاي بازار سرمايه نيز با افزايش کمي سرمايه گذاري در اين بازار بايد هم­خواني داشته باشد و نهادهاي اجرايي و نظارتي بازار سرمايه بايد به سرعت رشد بازار برسند تا بتوانند از سرمايه بخش مهمي از جامعه که در حال حاضر در بازار سرمايه وجود دارد، صيانت کنند.

راهکارهايي براي جذب سرمايه ها به بورس و تامين مالي بنگاه ها

مديرعامل بانک انصار در خصوص راهکارهاي جذب سرمايه‌ها به بورس گفت: در بازار سهام مشوق‌هاي کافي مثل معافيت مالياتي، دسترسي برخط و آسان به بازار، وجود نهاد ناظر و ... وجود دارد که اين موارد هم براي سرمايه گذاران و هم سرمايه­ پذيران به لحاظ اطمينان به بازار، سهولت و امنيت دسترسي به سرمايه گذاري و تامين مالي اهميت ويژه اي دارد.

وي ادامه داد: البته به نظر مي‌رسد با رونق بخشيدن به صندوق‌هاي سرمايه گذاري و تشويق و آگاهي بخشي سرمايه گذاران تازه وارد به منظور سرمايه­ گذاري غيرمستقيم در بورس مي‌توان با اطمينان بخشي به سرمايه گذاران خرد در خصوص بازدهي مطلوب و جذاب، شاهد موج ديگري از جذب سرمايه و کاهش ريسک سرمايه گذاري اين گروه از افراد باشيم. از سوي ديگر توسعه بازار مشتقات و طراحي ابزارهاي جديد مالي و پوشش ريسک مي­تواند بر جذابيت سرمايه گذاري در بورس بيافزايد.

رضايي در رابطه با تامين مالي بنگاه‌ها از طريق بازارسرمايه نيز بيان کرد: در حال حاضر شرکت‌هاي بزرگ مي‌توانند به عرضه سهام شرکت هاي زير مجموعه، انتشار اوراق يا استفاده از يکي از روش هاي افزايش سرمايه در بازار سرمايه اقدام کنند. ساير شرکت‌هاي حاضر در بورس نيز مي‌توانند از روش‌هاي گوناگوني از جمله افزايش سرمايه و انتشار اوراق اقدام کنند. در ضمن بايد به اين نکته توجه کنيم که عرضه ­هاي اوليه بنگاه ­ها فقط نبايد منوط به شرايط رونق بازار باشد بلعکس در برخي مواقع در شرايط رکود نيز عرضه ­هاي اوليه جديد و ورود شرکت­ هاي با کيفيت با پتانسيل رشد بالا نيز مي­تواند نويد بخش شرايط بهتر و رونق به بازار باشد.

عوامل رواني موثر بر بازار اثر گذار؟

مديرعامل بانک انصار توضيح داد: طبيعي است که عوامل رفتاري و روانشناختي، بدون توجه به سودآوري واقعي شرکت‌ها فقط تا حد مشخصي امکان فراهم کردن زمينه صعود بازار را دارد و پس از آن، بايد منتظر تغييرات مثبت واقعي در سودآوري شرکت‌ها براي توجيه افزايش قيمت ‌سهام بود.

وي اضافه کرد: نکته اي که حتما سياست­گذاران اقتصادي و ساير دستگاه‌‎ها و در راس آن‌ها سازمان بورس و اوراق بهادار بهتر است به آن توجه کنند، اهميت اعتمادسازي است. همانطور که رفتار سرمايه گذاران در شش ماه سال جاري نشان داد، اگر اعتماد به بازار از بين برود و تصميمات شتابزده بر روند بازار تاثير بگذارد، حتما شاهد ترس سرمايه‌گذار حقيقي و خروج پول از بازار خواهيم بود.

رضايي گفت: در واقع اين خروج پول از بازار، ضمن آسيب جدي به روندها، مجددا همچون سال‌هاي گذشته وارد بازارهاي موازي شده و مدتي بازار را به رکود و روند خنثي مي‌برد. اين موضوع حتي بر روند نقد شوندگي بازار نيز اثر منفي داشته و کارايي بازار را دستخوش تغيير مي‌کند. همچنين افزايش آگاهي و اطلاع رساني مي ­تواند تا حد زيادي بروز رفتارهاي هيجاني را کاهش دهد.

رابطه نرخ سود سپرده بانکي و بورس مستقيم است

اين کارشناس بازارسرمايه در بررسي اثر نرخ سود سپرده هاي بانکي بر بازار سرمايه نيز عنوان کرد: به طور عمده نرخ سود بانکي در قيمت گذاري سهام و هزينه ­هاي مالي شرکت­ها نقش مهمي ايفا مي­کند، نرخ بهره اسمي و حقيقي اصلي­ ترين عامل در نوسانات قيمت در بازار دارايي‌هاي مختلف هست و تعيين غيربهينه آن مي­تواند تعادل ساير بازارها را تحت تاثير قراردهد، نرخ سود بانکي به عنوان معيار و خط کش براي نسبت P/E ساير بازارها در نظر گرفته مي‌شود. به طور کلي مي­توان گفت از آنجايي که سود سپرده بانکي بدون ريسک و تضمين شده است، تغييرات آن مي‌تواند تاثير مستقيم و فوري بر روند ساير بازارها، به ­ويژه بازار سهام داشته باشد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: