معاون سابق بانک مرکزی اظهار کرد:
کد خبر: ۳۴۲۵۴۱
۱۴ آذر ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۱
0
معاون سابق بانک مرکزی با بیان اینکه با حذف ۴ صفر از پول ملی شرایط اقتصادی هیچ تغییری نمی‌کند و در قدرت خرید مردم هم هیچ تاثیری ندارد بلکه این امر تنها جنبه روانی خواهد داشت، عنوان کرد: قبل از حذف ۴ صفر از پول ملی، اقتصاد کشور باید دو ویژگی را پذیرا باشد تا این طرح بتواند موفق عمل کند؛ اول اینکه تورم کاهش یابد و دوم اینکه اقتصاد در تعادل قرار بگیرد، یعنی بازار‌های اقتصادی در شرایط مطلوبی قرار گیرند.
چرا دولت به فکر حذف صفر از پول ملی است؟
به گزارش پول نیوز، بر اساس یکی از تصمیم‌های مهم اقتصادی دولت دوازدهم که در تاریخ ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۹ تصویب مجلس شورای اسلامی رسید و با حذف چهار صفر از پول ملی، مقرر شد تا «ریال» به «تومان» تغییر کند. بر اساس لایحه اصلاح ماده یک قانون پولی و بانکی کشور هرتومان معادل ۱۰ ٫ ۰۰۰ ریال واَضعاف آن «قران» خواهد بود و هر تومان معادل ۱۰۰ قران می‌شود. بر اساس گفته مسئولان ارشد بانک مرکزی تومان و قران همزمان با پول فعلی در کل کشور جاری شده و تدریجاً جایگزین اسکناس‌ها و مسکوکات فعلی می‌شوند. بررسی‌ها نشان می‌دهد مدت زمان مورد نیاز برای اجرای این طرح از ۲ تا ۵ سال بسته به شرایط آماده سازی آن طول خواهد کشید.

در همین رابطه حیدر مستخدمین حسینی معاون سابق بانک مرکزی با بیان اینکه حذف صفر از پول ملی در ردیف رفرم پولی است، افزود: در واقع پیشنهاد بانک مرکزی برای حذف ۴ صفر از واحد پول ملی در ردیف رفرم پولی است و بحث تازه‌ای نیست. به عبارتی بیش از ۱۰ سال از گفتمان آن گذشته، اما شرایط اجرای آن مهیا نبوده است و در حال حاضر هم شرایط اجرای آن فراهم نیست.

وی با تاکید بر اینکه حذف صفر در این شرایط حساس هزینه‌هایی را بر دوش دولت خواهد گذاشت، اظهار کرد: اگر از دیدگاه منطق اقتصادی به بررسی و تحلیل آن بپردازیم متوجه خواهیم شد که حذف ۴ صفر یک تصمیم اقتصادی نیست به عبارتی دیگر هزینه‌های حذف صفر بسیار فراتر از منافعی است که عاید اقتصاد ملی می‌شود. هزینه‌های حذف صفر چه در حد یک صفر چه چند صفر هزینه ثابتی دارد و، اما منافع ناشی از آن به تعداد صفر‌هایی که قرار است حذف شود، بستگی دارد.

دو پیش شرط حذف صفر از پول ملی

مستخدمین حسینی اضافه کرد: قبل از حذف ۴ صفر از پول ملی، اقتصاد کشور باید دو ویژگی را پذیرا باشد تا این طرح بتواند موفق عمل کند؛ اول اینکه تورم کاهش یابد و دوم اینکه اقتصاد در تعادل قرار بگیرد، یعنی بازار‌های اقتصادی در شرایط مطلوبی قرار گیرند. این در حالی است که مردم شاهد افزایش قیمت‌ها هستند و وضعیت نقدینگی موجود در کشور حدود ۱۸۰۰ میلیارد تومان است. از سویی هنوز تعیین تکلیف نشده که نقدینگی در کشور باید به کدام سمت حرکت کند.

وی خاطرنشان کرد: قبل از سیاست صفرزدایی باید اقداماتی از جمله ایجاد فضای رقابتی، عمیق‌تر کردن بازارها، محدود کردن قدرت قیمت‌گذاری عوامل اقتصادی، انضباط و شفافیت در بودجه دولت، محدود کردن رفتار‌های نامولد، تثبیت نسبت مبادلات به تولید ناخالصی داخلی کشور و کنترل خلق پول صورت گیرد.

معاون سابق بانک مرکزی با تاکید بر اینکه تاکنون اصلاح ساختار اقتصادی در حوزه‌های کلیدی مانند بانک‌ها صورت نگرفته است، بیان کرد: وقتی ما در سرمایه‌گذاری‌هایمان در پایین‌ترین رده قرار داریم و فضای کسب و کار با محدودیت‌های شدیدی مواجه است، با چه منطق اقتصادی به سمت حذف ۴ صفر حرکت خواهیم کرد؟

مستخدمین حسینی افزود: سهولت معاملات برای مردم در میانه راه تنها نفعی است که حذف ۴ صفر در این مقطع می‌تواند داشته باشد.

وی با تاکید بر اینکه قبل از حذف ۴ صفر قوانین باید اصلاح شوند، ادامه داد: در حال حاضر واحد پول ملی به ریال است و اکنون ریال بر اساس قانون پولی و بانکی کشور مورد استناد بانک مرکزی است. مشخص نیست که با حذف ۴ صفر، ریال واحد پول ملی می‌ماند یا تغییر می‌کند.

 
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: