کد خبر: ۳۴۲۶۱۴
۱۰ آذر ۱۳۹۹ - ۰۸:۱۴
0
طرح ساماندهی صنعت خودرو، اخبار و حواشی زیادی را در ماه‌های اخیر به دنبال داشته است. اما در نهایت این طرح در جلسات اخیر کمیسیون صنایع مجلس به تصویب رسید و کلیات طرح مذکور تشریح شد.
عرضه خودرو در بورس کالا، گامی در جهت واقعی‌سازی قیمت‌ها
به گزارش پول نیوز، بحث عرضه خودرو در بورس کالا در ماه‌های اخیر داغ بود و دیدگاه‌های متفاوتی درخصوص آن از سوی مسئولان و نهاد‌های مرتبط مطرح شد. این در حالی است که پس از اظهارنظر‌های ضد و نقیض، طرح ساماندهی صنعت خودرو که مهم‌ترین محور آن عرضه خودرو در بورس است، در جلسات اخیر کمیسیون صنایع به تصویب رسید.

طی چندماه اخیر، قیمت خودرو در بازار آزاد با قیمت کارخانه فاصله معناداری پیدا کرد. اما این فاصله قیمتی، سودی برای صنعت خودرو و فعالان آن نداشت و خودروسازان براساس قیمت‌های تعیین‌شده در شورای رقابت، محصولات خود را به فروش می‌رساندند. در نتیجه این امر، صنعت خودرو با زیان مواجه شد و سود فاصله‌های قیمتی به جیب دلالان رفت.

پیش از پرداختن به تصویب طرح ساماندهی صنعت خودرو و اجرایی شدن آن، باید این نکته را مدنظر قرار داد که قیمت‌گذاری دستوری در بورس کالا ممنوع است و باید واقعی سازی قیمت‌ها پذیرفته شود. درواقع فروش خودرو در بورس کالا به معنای فاصله گرفتن از قیمت‌گذاری دستوری است و خودرو با قیمت‌های منطقی‌تر به دست عموم می‌رسد. از سوی دیگر، التهابات بازار خودرو نیز کاسته می‌شود.

با فروش خودرو در بورس کالا، قیمت‌گذاری خودرو توسط سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان و شورای رقابت صورت نمی‌گیرد. بلکه قیمت براساس عرضه و تقاضا تعیین می‌شود. در نتیجه تعیین قیمت در بورس کالا و فروش محصولات، سود حاصل به خودروسازان کمک خواهد کرد.

با وجود تمام نظرات موافق و مخالف و حواشی ایجاد شده، طرح ساماندهی صنعت خودرو به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید و به دنبال تصویب این طرح و کلیات آن، حجت‌الله فیروزی، سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: کلیات طرح مذکور که مهم‌ترین محور آن عرضه خودرو در بورس است، در جلسات اخیر کمیسیون صنایع به تصویب رسید.

طرح ساماندهی صنعت خودرو به دنبال متعادل کردن عرضه و تقاضا و همچنین تبدیل کردن خودرو به یک کالای مصرفی است. به گفته حجت الله فیروزی، تمام خودرو‌های مشمول طرح مذکور باید در بورس کالا عرضه شوند؛ درصورتی‌که خودرو‌های مشمول در بورس عرضه نشوند، جرم‌انگاری می‌شود و خریدار مشمول تبصره (۱) ماده ۱۸ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز می‌شود.

بر اساس این طرح، تمام خودرو‌های تولید داخل تنها از طریق بورس کالا عرضه می‌شوند و خریداران خودرو در بورس، حق فروش خودرو را تا دو سال بعد نخواهند داشت. این امر درمورد تمام خودرو‌های سبک صفر کیلومتر داخلی و برخی خودرو‌های خارجی صدق خواهد کرد. در این میان هر شخص تنها حق خرید یک خودرو از یک مدل را طی یک سال دارد. در بورس کالا، خودرو با قیمت تمام‌شده و واقعی معامله می‌شود و قیمت پایه را سازمان حمایت از مصرف کننده مشخص می‌کند.

یکی از شروط اصلی مجلس برای واردات خودرو، عرضه خودرو در بورس است که به گفته حجت الله فیروزی، سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، طبق این طرح افراد و خودروسازانی می‌توانند خودرو وارد کنند، که خودرو صادر کردند و معادل آن می‌توانند خودرو وارد کنند. همچنین قطعه‌سازان نیز اگر قطعاتی را صادر کنند، می‌توانند معادل آن خودرو به کشور وارد کنند.

میتوان امیدوار بود که با اجرای طرح مذکور، با موانعی و التهاباتی مانند آنچه که در بازار خودرو رخ داد، روبه‌رو نخواهیم شد و روند واردات تسهیل پیدا می‌کند.
 
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: