April 2024 18 / پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۴۲۷۶۷
۲۲ آذر ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۰
0
استاد دانشگاه علامه طباطبائی عنوان کرد: متاسفانه در مبادلات بین‌المللی دنیای اقتصاد، دلار تعیین‌کننده است و نه تنها اقتصاد ما بلکه همه اقتصاد‌ها تحت تاثیر دلار هستند. دلیل آن هم این است که دلار قدرت پشتوانه تولید بسیار بالایی دارد و بر ارزش افزوده بالا تکیه می‌کند.
امرالله امینی، استاد دانشگاه علامه طباطبائی
به گزارش پول نیوز، یکی از مسائلی که از تأثیرات آن بر این صنعت و تمام صنایع به ویژه در سال‌های اخیر نمی‌توان چشم پوشی کرد بی شک نوسانات نرخ ارز بوده است.

یکی از مسائل مهم و تعیین کننده در هزینه تمام شده واحد‌های صنعتی نرخ ارز و نوسانات آن است. نوسانات گسترده و وسیع نرخ ارز اثرات منفی و مثبت بسیاری بر پیکره اقتصاد دارد که یکی از آن‌ها بروز تورم¬های بسیار شدید و افسارگسیخته می¬باشد. تورم به نوبه خود می¬تواند منجر به تغییر بافت¬های تولیدی و سرمایه¬گذاری، تغییر وضعیت بازار‌های داخلی و خارجی، تاثیر بر تجارت خارجی (صادرات و واردات) شود.

نرخ ارز یکی از مهم‌ترین متغیر‌ها در تعیین نسبت قیمت واردات و صادرات کسب و کار‌ها و در نتیجه تعیین میزان رقابت پذیری آنهاست. کاهش نرخ واقعی ارز از یکسو قیمت کالا‌های صادراتی در بازار‌های خارجی را افزایش و از سوی دیگر قیمت کالا‌های وارداتی در بازار‌های داخلی را کاهش می¬دهد که ماحصل آن انتقال تقاضای کل به سمت تقاضای کالا‌ها و خدمات خارجی و عدم استفاده کامل از تمامی ظرفیت¬های موجود در اقتصاد می¬باشد.

تولید در اقتصاد ایران به شدت به واردات کالا‌های سرمایه ای، واسطه‌ای و مواد اولیه وابسته است. با درنظرگرفتن چنین شرایطی، تضعیف ارزش پول ملی، افزایش هزینه‌های تولید، رکود و تعطیلی صنایع را در پی خواهد داشت.
 
در همین رابطه امرالله امینی، استاد دانشگاه علامه طباطبائی در این‌باره گفت: از زمانی که اقتصاد معاصر ایران شکل گرفته است، این اقتصاد بر اساس دریافت‌های دلاری بوده و متاسفانه تمام سازوکار‌های اقتصادی و بانکی ما از ابتدا بر اساس دلار پایه‌ریزی و برنامه‌ریزی شده است.

وی افزود: اینکه ما ناگهانی بخواهیم این را تغییر دهیم کار دشواری است که به یک سری عوامل بستگی دارد که ما بتوانیم نقش دلار در اقتصاد ایران را کم کنیم.
 

بیشتر بخوانید: تقویت تعامل با دنیا را راه حل بهبود شرایط اقتصادی کشور است

امینی خاطرنشان کرد: متاسفانه در مبادلات بین‌المللی دنیای اقتصاد، دلار تعیین‌کننده است و نه تنها اقتصاد ما بلکه همه اقتصاد‌ها تحت تاثیر دلار هستند. دلیل آن هم این است که دلار قدرت پشتوانه تولید بسیار بالایی دارد و بر ارزش افزوده بالا تکیه می‌کند.

وی با بیان اینکه امروزه دلار تاثیرپذیر نیست بلکه خود تعیین‌کننده است، ادامه داد: بر اساس همین تعیین‌کنندگی در اقتصاد است که دلار چاپ می‌شود و به همین دلیل قدمت کار با دلار و قدمت تاریخی آن ناشی از پشتوانه تولیدی در اقتصاد آمریکا است که حدود ۲۵ درصد از تولید ناخالص داخلی (GDP) جهان را در دست دارد.

این اقتصاددان با اشاره به اینکه ضریب وابستگی اقتصاد ما به واردات بالاست، افزود: برای اینکه بخواهیم وابستگی خود را به دلار کم کنیم، باید اقتصادمان را قوی کنیم.

امینی درباره اینکه چگونه می‌توان این اقتصاد را قوی کرد، تنها راه‌حل را روی آوردن به اقتصاد دانش‌بنیان دانست و گفت: امروزه اقتصاد‌های دانش‌بنیان هستند که راه میانه را در پیش می‌گیرند و میان‌بُر می‌زنند. درست است که آنطور که باید و شاید اقتصادمان توسعه نیافته، اما می‌توانیم اقتصادمان را به عنوان یک اقتصاد پیشران جلو ببریم که چند شرط دارد و یکی از آن‌ها اقتصاد دانش‌بنیان است.

استاد دانشگاه علامه طباطبائی شرط دیگر اصلاح ساختار اقتصاد را دولت کارآمد، چابک و متخصص عنوان کرد و ادامه داد: تاکنون دولت ما اینگونه نبوده و آن عزم و اراده راسخ برای این باور که ما می‌توانیم پیشران باشیم و رشد بالایی داشته باشیم و بتوانیم ریال را قوی کنیم، وجود نداشته است. امری که متاسفانه به دلایل مختلف و عمدتاً به سیاست‌های اقتصادی بازمی‌گردد که در زمان‌های مختلف دائما در تضاد با یکدیگر بوده‌اند.

وی یکی از نمونه‌های تضاد در سیاست‌های اقتصادی کشور نوع عملکرد دستگاه‌ها نسبت اقتصاد مقاومتی اعلام و اظهار کرد: اگر بنا بر اقتصاد مقاومتی است چرا یک مرتبه می‌بینیم ۴۰۰۰ خودرو در گمرک‌ها وجود دارد. ستاد اقتصاد مقاومتی کی چنین تصمیمی گرفته و چگونه پول آن داده شده و چه کسی آن را آورده است؟! وقتی ما می‌گوییم اقتصاد مقاومتی می‌خواهیم باید حواسمان باشد بخش مهمی از آن به مدیریت واردات بازمی‌گردد که باید اصلاح شود.

امینی با بیان اینکه دولت برای افزایش بهره‌وری و کارایی باید کوچک شود، تصریح کرد: دولت چابک دولتی است که کوچک است و کار را به دست مردم می‌سپارد. البته نه به شکل خصولتی؛ بلکه به صورتی که وقتی می‌خواهیم کارخانه‌ای را ملی کنیم اول کارکنان آن و مهندس‌هایش در اولویت باشند و همچنین سازوکار رسمی از آن‌ها حمایت کند. مثل کاری که آلمانی‌ها انجام داده‌اند و نظام مالیاتی هوای چنین اقداماتی را دارد.
 

بیشتر بخوانید: انضباط پولی و مالی یکی از راهکار‌های مقابله با نقدینگی

یکی از راه‌های کاهش وابستگی به یک ارز خاص در اقتصاد، افزایش تعاملات دوجانبه و چندجانبه در اقتصاد است که باعث بها دادن به ارز‌های ملی کشور‌های دیگر می‌شود و اهمیت هر اقتصاد برای طرف دیگر را مشخص می‌کند. امینی درباره راه‌های کاهش وابستگی اقتصاد به دلار گفت: غیر از دلار ارز‌های دیگری هم وجود دارد مثل یوآن چین، ین ژاپن، پوند، یورو و ... که اگر ما بتوانیم با توجه به تبادلاتی که با این اقتصاد‌ها داریم یک سبد ارزی مشخصی از بعضی از این‌ها انتخاب کنیم، تاحدودی از دلاریزه شدن اقتصاد جلوگیری می‌کنیم. مثلا درصد بالایی از واردات ما از کشور‌هایی مثل آلمان و چین است که اگر پرداخت‌ها را به ارز این کشور‌ها تبدیل کنیم، تاثیر دلار را کم می‌کنیم.

وی یادآور شد: البته دولت‌های ما تا حالا چندین بار خواسته‌اند این کار را انجام دهند، اما چون این کار مشکل است و مشکلاتی را برای دولت وقت ایجاد می‌کند، چنین اقدامی را جدی دنبال نکرده‌اند.

این اقتصاددان افزود: همچنین عده‌ای می‌گویند نرخ خود این ارز‌ها هم تحت تاثیر دلار قرار دارد و با نوسان در دلار ارزش این‌ها هم دائم تغییر می‌کند. به همین دلیل، به نظر من، این کار با دشواری روبرو است، اما یکی از مهم‌ترین راه‌هایی است که می‌توان آن را در مبادلات بین‌المللی در پیش برد.

امینی در پایان گفت: کماکان معتقدم تنها راه مقابله با نوسانات نرخ دلار و کاهش تاثیر آن بر اقتصادمان این است که ساختار اقتصادی چابک، دولت پویا و اقتصادی قوی و مستحکم داشته باشیم.
 
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: