کد خبر: ۳۴۲۷۷۶
۱۲ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۲
0
استان یزد دارای ظرفیت ها و قابليت هاي بسیاری از لحاظ ذخایر معدنی مانند سنگ آهن و... است و افزون بر آن در صنايعي همچون نساجی، فولاد، کاشی و سرامیک و شیشه و... دارای مزیت اقتصادی است.

حمایت از تولید و جلوگیری از تعطیلی واحدهاي تولیدی استان اولویت نخست ماستبه گزارش گروه بانک و بیمه پول نیوز،  بانک صنعت و معدن در استان یزد به عنوان تنها بانک تخصصی در حوزه تولید، اولویت خود را در تامین مالی صنايع گوناگون این استان قرار داده است، برای تشریح این موضوع روابط عمومی این بانک در مصاحبه ای با حمیدرضا کمالیان مدیر بانک صنعت و معدن این استان به گفتگو نشسته است که در ادامه می آید:

1- مهمترين برنامه شعبه در سال 99 چيست؟
طبيعتا برنامه اصلي شعبه در سال جاري، نيل به اهداف تعيين شده براساس سياستهاي اعتباري و برنامه عملياتي ابلاغي سال 99 خواهد بود كه از طريق جذب منابع ارزان قيمت و همچنين تامين منابع مالی بنگاههاي اقتصادي از محل تسهيلات ارزان قيمت ( از محل منابع بند الف تبصره 18 )، وصول مطالبات به خصوص مطالبات غيرجاري به وجود آمده و نيز افزايش درآمد از محل كارمزدهاي دريافتي مي باشد.

2- در راستاي تحقق شعار سال (جهش توليد) چه برنامه هايي داريد؟
در حال حاضر مهمترين برنامه باتوجه به شرايط ناشي از تحريمهاي بين المللي، حمايت از توليد از طريق تامين سرمايه درگردش توليدكنندگان و واحد هاي صنعتي فعال در جهت نيل به ظرفيت حداكثري مي باشد كه اين امر، اهميت و تاثير به سزايي در راستاي تحقق شعار سال 99 را دارد.
برنامه ديگر، تامين مالي طرحهاي نيمه تمام و راكد كه داراي توجيه قابل قبول از لحاظ فني، مالي و اقتصادي در شرايط فعلي كشور هستند، مي باشد كه با مشاركت در تجهيز و راه اندازي طرحهاي مذكور، مي توان نقش بسزايي در افزايش نرخ توليد محصولات مورد نياز كشور داشت.

3- با توجه به مشكلات ناشي از تحريم هاي ظالمانه و شيوع ويروس كرونا چه اقداماتي و راهكاري براي حمايت از توليدكنندگان استان خود داريد؟
توجه و تعامل با مشتريان در جهت تامين سرمايه درگردش مورد نياز و ارائه راهكار هاي مناسب براي تسهيل روند خريد مواد اوليه كه به دليل وضع تحريمهاي بين المللي به وجود آمده و باعث تحميل هزينه هاي اضافي مالي و همچنين بروز تاخير زماني شده است و همچنين تعامل با مشتريان آسيب ديده از شيوع ويروس كرونا از طريق ظرفيت هاي قانوني ابلاغ شده از طرف بانك مركزي و هيات دولت در جهت امهال و اعمال فرصت در بازپرداخت اقساط و همچنين حمايت از حفظ میزان اشتغال واحد هاي صنعتي در اين برهه زمانی، از جمله مهمترين اقدامات اين شعبه مي باشد.

4- مهمترين اقدامات انجام شده در سال 98 چه بوده است و چه ميزان درتحقق برنامه هاي سال گذشته موفق بوده ايد و دلايل موفقيتتان چه بوده است ؟
- افزايش منابع چهارگانه شعبه به ميزان 50 درصد
- افزايش ضمانتنامه ريالي به ميزان 270 درصد
- افزايش پرداخت تسهيلات به ميزان 230 درصد
- افزايش وصول اقساط به ميزان 190 درصد
- كاهش مطالبات غيرجاري شعبه به ميزان 19 درصد
- كسب رتبه نخست پرداخت تسهيلات به واحدهاي صنعتي از محل بند الف تبصره 18 سال 97 و 98 در بين بانكهاي استان

5- پس از تدوين سياستهاي اعتباري و راهبردي بانك در سال 99، براي اجراي مؤثر سياست ها و به منظور ايجاد هم افزايي و چابك سازي سازمان، چه اقداماتي را مؤثر مي دانيد؟
از مهمترين اقدامات در نظرگرفته شده براي شعب در سال 99 افزايش حدود اختيارات كميته هاي اعتباري استاني و شعب در اعطاي تسهيلات و اعتبارات و همچنين وصول مطالبات مي باشد كه اين موضوع در تسهيل روند اعطاي تسهيلات و خدمات شعب به مشتريان نقش مهمي داشته است كه از يك طرف رضايت مشتريان را در برداشته و از طرف ديگر باعث پر رنگ تر شدن نقش مديران شعب در استفاده از اختيارات در جهت اعمال مساعدت و تصميم گيري در جلسات برگزار شده با ساير سازمانها و كارگروه هاي استاني شده است .

6- براي اجراي حاكميت شركتي و بانكداري ديجيتال چه اقداماتي در شعبه تحت مديريت شما صورت گرفته است؟
يكي از رويكردهاي اصلي و مهم بانك در سال جاري توجه به حاكميت شركتي و بانكداري ديجيتال مي باشد كه در اين راستا ضمن آموزش پرسنل در شعبه، نسبت به شناسايي مشتريان واجد شرايط، با درنظرگرفتن پارامتر هاي تعيين شده اقدام گرديده است و درنظر است با برگزاري جلسات متناوب پيرامون مشكلات، نيازها و محصولات مورد نياز هريك از آنها مورد بحث و تبادل نظر قرار گیرد.
لازم به ذكر است اجراي اين نوع فعالیت ها، قطعا در جهت جذب مشتريان بزرگ و همچنين توسعه و تسهيل ارائه خدمات به آنها و ارتقاء عملكرد شعب، نقش بسزايي خواهد داشت.

7- از چه روشهايي براي جذب منابع بيشتر در استان استفاده مي كنيد؟
توجه به استفاده از بانكداري الكترونيكي، وصول مطالبات غير جاري از طريق تعامل با بدهكاران شعبه، تسريع در فروش اموال تمليكي، جذب مشتريان جديد از طريق ارائه خدمات اعتباري مانند ضمانت نامه و گشايش اعتبارات اسنادي، از مهمترين عوامل در تقويت منابع شعبه مي باشد كه اين شعبه نيز با بررسي و دسته بندي مشتريان و طرحهاي جاري و همچنین ظرفيت موجود پرسنل، نسبت به برنامه ريزي و پيگيري درخصوص هر يك از موارد فوق اقدام نموده است.

8- طي يكسال گذشته به چند طرح صنعتي و به چه ميزان تسهيلات پرداخت كرده ايد؟
پرداخت تسهيلات به 229 طرح در قالب سرمايه در گردش به مبلغ 5 هزار و 800 ميليارد ريال
پرداخت تسهيلات به 16 طرح در قالب سرمايه ثابت به مبلغ یک هزار و 200 ميليارد ريال

9- در اين مدت چند طرح صنعتي با تسهيلات بانك در استان به بهره برداري رسيده و به چه ميزان اشتغال ايجاد كرده است؟
تعداد 10 طرح از طرحهاي اين بانك در استان يزد به بهره برداري رسيده و به ميزان 131 نفر اشتغال ايجاد كرده است.

10- چه تعداد واحد صنعتي با تسهيلات بانك در استان در حال اجرا است، چه مقدار پيشرفت داشته است و با بهره برداري از آنها چه مقدار شغل ايجاد شده است؟
طي سال اخير این بانک مجموعا پرداخت تسهيلات به 16 طرح صنعتي در این استان را بالغ بر یک هزار و 522 ميليارد ريال مصوب نموده كه تاكنون تعداد 10 طرح با اشتغال مستقيم 131 نفر در استان به بهره برداري رسيده و 6 طرح در حال اجرا مي باشد.

11- وضعيت استان از نظر توسعه صنعتي چگونه است و شما چه پتانسيل هايي را براي توسعه صنعتي و اقتصادي استان مي شناسيد؟
استان يزد با توجه به موقعيت خاص جغرافيايي و واقع شدن در مركز كشور (نقطه صفر جغرافيائي)، داراي دسترسی آسان به کشورهای آسیای میانه و خلیج فارس از طريق برخورداري از شبكه راه‌هاي اصلي مواصلاتي شمال ـ جنوب و غرب ـ شرق مي باشد. در بخش صنعت، استان يزد در رديف 6 استان بزرگ صنعتي و در بخش معدن هم با توجه به حجم ذخيره، تنوع و فرآوري مواد معدني، با کسب رتبه برتر در صادرات مواد معدني فرآوري شده، در جايگاه دوم كشور قرار دارد.
در حال حاضر توليد 45 درصد از كل محصولات كاشي و سراميك كشور در استان يزد صورت مي گيرد كه از اين حيث به قطب صنعت كاشي و سراميك تبديل شده است. از ديگر صنايع روبه رشد در اين استان مي توان به صنعت نساجي (با قدمت 700 ساله) و آهن و فولاد ( با توجه به وجود معادن بزرگ كشور مانند معدن چادرملو و سنگ آهن بافق) اشاره داشت كه با توجه به عدم وابستگي صنايع مذكور به مواد اوليه خارجي، از رشد بالايي در ساليان اخير برخوردار بوده است.

12- براي وصول مطالبات چه برنامه و راهكاري داريد؟
نظر به اينكه در وصول مطالبات همواره بايد شرایط هر مشتري به صورت خاص و يكتا مورد بررسي و واكاوي قرارگيرد بهترین راهکار وصول مطالبات همواره تعامل با مشتری و با درنظر گرفتن ضوابط و مقررات بانک مي باشد كه طبيعتا اين شعبه نيز در همين راستا اقدام مي نمايد. به طوريكه طبق جلسات منظم و مدون در داخل شعبه و نيز برنامه ريزي انجام شده با در نظر گرفتن شرايط، مشتريان دسته بندي شده و سپس از روشهاي موجود و كارآمدي مانند استفاده از ظرفيت هاي قانوني ابلاغ شده شرايط بازپرداخت، اجراي مصوبات ستاد تسهيل استاني، اعمال مساعدت و اعطاء فرصت مانند تقسيط مجدد و يا استمهال بدهي،‌ همچنين اعطاء مهلت و فرصت از طريق مذاكره با مديران و متعهدين طرحها، در جهت وصول مطالبات اقدام مي شود.

13- چه برنامه هايي براي ارائه خدمات هر چه بهتر به مشتريان داريد؟ براي افزايش كارمزدها چه راهكارهايي داريد؟
با عنايت به بروز شدن سيستم هاي غيرحضوري بانكداري در اين بانك طي جلسات با مديران شركت ها و تشريح انواع خدمات سعي در جذب بيشتر منابع شده است. همچنين گسترش فعاليت هاي داراي كارمزد، نظير ضمانت نامه و گشايش اعتبار از طريق دعوت مشتريان داراي خريد هاي ضمانتي و اعتباري در دستور كار اين مديريت قرار گرفته است.

14- با توجه به افزايش سطح اختيارات شعب، تعامل شما با ستاد بانك چگونه است و چه انتظاري از ستاد داريد؟
با توجه به كليه فرآيندهاي انجام شده در شعب به طور مستقيم با ستاد در ارتباط مي‌باشد لذا تسريع در انجام اقدامات مربوط به شعب از طرف ستاد و همچنين درك صحيح از شرايط خاص هر شعبه و مشتريان آن بسيار ضروري بوده و همواره مورد توقع شعب مي باشد.
از مهمترين مزاياي تعامل مناسب شعب با ستاد،‌ كاهش فاصله فيزيكي بين ستاد و مشتريان و همچنین تسريع در ارائه خدمات و برآورده نمودن درخواستها و و رفع مشكلات مشتريان مي باشد كه اين امر موجب رضايتمندي متقابل را فراهم مي سازد.

15- تعامل شما با مدیران ارشد استاني نظير (استانداري، وزارت امور اقتصادي و دارایی و وزارت صنعت، معدن و تجارت) چگونه است؟
تعامل اين شعبه با مدیران ارشد استاني همواره دو جانبه و سازنده بوده است. تصميمات مرتبط با اين بانك در حوزه هاي مختلف تسهيلاتي، وصول مطالبات، حقوقي و ... معمولاً با جلب نظر مقامات و بدون حاشيه بوده است. در اين راستا همواره سعي شده منافع حداكثري بانك در مذاكرات، ديدارها، جلسات با استاندار، نمايندگان استان، اتاق بازرگاني و خانه صنعت و رياست سازمان صمت و ... تأمين شود

16- به نظر شما نقش نيروي انساني كارآمد در موفقيت و برتري شعب چيست؟ برنامه شما براي افزايش سطح مهارت و دانش كاركنان مجموعه خود و فرآيند جانشين پروري چيست؟
از آنجا که نيروي انساني اصلي ترين سرمايه هر سازمان بشمار می آید، در بانك صنعت و معدن نيز با توجه به جوان بودن نيروي كارشناسي و همچنین برخورداری از سطح تحصيلات مناسب، با رعايت اصل مهم شايسته سالاري مبتني بر توانايي فردي در استخدام نيرو و همچنين برنامه ريزي صحيح جهت آموزش بروز و منطبق بر فعايتهاي جاري بانك براي پرسنل شاغل، مي توان زمينه هاي رشد و تعالي بيشتر پرسنل و به دنبال آن موفقيت بيشتر شعب را فراهم نمود.
توجه به مشكلات و خواسته هاي منطقی پرسنل نيز همواره باعث افزايش انگيزه و وفاداري بيشتر آنها به سازمان مي شود.
شناخت نيروهاي فعال و مؤثر حاضر در شعب، آموزش مستمر و فراهم كردن زمينه هاي ارتقاء آنها در سازمان، عامل مهمي در فرآيند جانشين پروري مي باشد كه بايد بيش از پيش مورد توجه قرار گرفته و برنامه اي مدون براي آن درنظر گرفته شود.

17- روشهاي شما براي استفاده از ايده ها و پيشنهادات همكارانتان در جهت بهبود فعاليتهاي شعبه چيست؟
مشاركت يك مفهوم تاريخي است كه ريشه در اداره امور عمومي و افكار مذهبي دارد. به عنوان مثال، مشاركت بر مبناي مشورت در اسلام تحت عنوان «شورا» مورد توجه قرار گرفته است. نظام مديريت مشاركتي يكي از نظام هاي مديريتي پويا است كه نقش مهمي در توسعه منابع انساني سازمان ايفا مي كند. همواره سعی بر این است که از نقطه نظرات همكاراني كه فعال و پويا بوده و نظرات و پيشنهادات سازنده دارند در قالب نشست هاي مشورتي در خصوص بهبود فعاليتهاي شعبه استفاده نماييم.

18- طرحهايي كه با تامين مالي بانك صنعت معدن در آن استان راه اندازي شده و در سطح ملي مطرح هستند را بيان كرده و نحوه حمايت بانك از آنها را تشريح فرمائيد؟
در تمام طرحهاي زير، بانك انواع تسهيلات ريالي و ارزي در قالب عقود مشاركت مدني، فروش اقساطي، جعاله و ... جهت ساخت سالن هاي توليد و انبار كارخانه، خريد ماشين آلات و دستگاههاي توليدي، خريد و تامين مواد اوليه و مصرفي توليد و ... پرداخت نموده است.
كارخانجات شيشه اردكان، شركت آهن و فولاد ارفع، شركت آهن اسفنجي ايساتيس، شركت تعاوني توليدي سيرنگ، شركت كاشي امين ميبد، شركت ايليا نوين سازه ميبد و شركت كيان لعاب يزد

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: