April 2024 16 / سه‌شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۴۲۸۶۵
۱۵ آذر ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۲
0
در هفته گذشته بازار شاهد کاهش خروج پول حقیقی روزانه بود و حتی در برخی روز‌ها حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان هم ورود پول حقیقی داشت و شاخص کل هم در حال تقلا برای عبور از مقاومت یک میلیون و ۴۸۰ هزار واحد بود که در نخستین تلاش ناموفق بود، اما پیش بینی می‌شود این هفته عبور کند.
وضعیت بورس در نیمه دوم آذرماه ۹۹ چگونه می‌شود؟
به گزارش پول نیوز، بورس در هفته گذشته روند رو به رشدی داشته است به طوری که میانگین ارزش معاملات خرد در دو-سه روز پایانی هفته به حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان رسیده در حالی که در آبان ماه به طور روزانه ۱۰،۸۵۰ میلیارد تومان بوده است که نشان دهنده بهبود ارزش معاملات در هفته اخیر است و کلیت بازار معاملاتی روان‌تری را نسبت به ماه‌های قبل دنبال کرده است.

میانگین ارزش معاملات خرد از ابتدای سال ۱۳۹۹ تا پایان آبان ماه به طور روزانه ۱۳،۷۶۱ میلیارد تومان ثبت شده که نسبت به دو ماه گذشته بیشتر و نسبت به ماه‌های نخست سال کمتر است که تحت تاثیر نوسان بورس در ماه‌های گذشته بوده است.

در واقع ارزش معاملات روزانه نشانه حجم نقدینگی حاضر در بازار بورس است که با توجه به ارزش بازار سرمایه به حداقل همین ارزش_معاملات روزانه برای گردش نقدینگی در بازار، نیاز است تا با ایجاد تعادل و تبادل منطقی در بازار بورس اجازه رشد و اصلاح را به نماد‌ها بدهد.

همچنین باید توجه داشت که از آبان ماه تا دهک نخست آذر ماه حدود ۵،۴۹۰ میلیارد تومان خروج پول حقیقی رخ داده و در چند روز گذشته معاملات بازار نه تنها خروج پول حقیقی از بازار نداشتیم بلکه ورود پول نیز ثبت شده، به طوری که در ده روز گذشته معاملات بیش از ۲ هزار میلیارد تومان پول حقیقی وارد بازار شده است.

البته میزان ورود پول حقیقی در آذرماه نسبت به ماه‌های گذشته بسیار ناچیز است، چراکه از ابتدای سال تاکنون بیش از ۹۱،۶۹۳ میلیارد تومان ورود پول حقیقی به بازار داشته ایم و این کاهش روند حکایت از عدم اعتماد مردم به بورس و دولت در ماه‌های گذشته است.

وضعیت شاخص بورس

از ابتدای هفته گذشته وضعیت شاخص بورس کاملا مثبت بود و اکثر نماد‌ها صف خرید بود و تنها تعداد کمی از نماد‌ها هنوز صف فروش بودند و مابقی به صورت متعادل معامله می‌شدند، اما آخرین روز بازار کمی روند معاملات متفاوت بود و گروه فرآورده‌های نفتی و گروه بانکی با افت همراه شدند و شستا و فولاد هم به عنوان دو نماد بسیار تاثیرگذار در ساعات پایانی به سمت منفی گرایش پیدا کردند و همین مساله باعث شد که رشدی که در شاخص کل بورس اتفاق افتاده پس گرفته شود.

در آخرین روز معاملات حقیقی‌ها در ساعات اولیه بیش از۱۳۰میلیارد تومان نقدینگی از بازار خارج کردند و مجموع ارزش معاملات کل بازار بورس و فرابورس به ۳۱۳،۲۸۴ میلیارد ریال رسید که نسبت به روز قبل ۳.۳% کاهش داشت و میزان خروج پول حقیقی حدود ۵۸۶ میلیارد تومان بود.

مقاومت شاخص کل بورس

در واقع با نزدیک شدن شاخص به محدوده ۱،۴۸۰ تا ۱،۵۰۰ میلیون واحد، میزان فروش و عرضه‌ها بیشتر شده و با وجود اینکه خریداران نسبت به روز‌های قبل بسیار خوب ظاهر شدند، اما فشار فروش بیشتر از روز‌های قبل هفته بود، این اتفاق حاکی از این بود که پس از رشد مداوم، نماد‌ها نیاز به استراحت و دست به دست شدن دارند. از این رو پیش بینی می‌شود مقاومت شاخص کل به زودی شکسته خواهد شد و نماد‌ها مسیر صعود را طی خواهند کرد.

۷ صنعت برتر از نظر ارزش معاملات در روز پایانی بورس به ترتیب؛ خودرو، بانک ها، فرآورده نفتی، شیمیایی، چند رشته‌ای صنعتی، فلزات اساسی و سرمایه گذاری‌ها بودند و این نشان دهنده تاثیر چشم انداز رفع تحریم‌ها بر انتخاب نماد‌ها توسط معامله گران است که بیشتر به سمت شرکت‌هایی رفته اند که در آینده گشایش‌های بیشتری خواهند داشت.

همچنین در پایان معاملات هفته گذشته ارزش سهام عدالت ۵۳۲ هزار تومانی به حدود ۱۱ میلیون و ۴۶۵ هزار تومان رسید که نسبت به روز سه شنبه بیش از ۸۱ هزار تومان کاهش ارزش داشت.

اقدامات جدید بازار بورس

در هفته گذشته مدیریت نظارت بازار با توجه به تأثیر قابل ملاحظه برخی اقدامات معامله‌گران بر روند معاملات، اقدام به مسدود نمودن ۱۶ ایستگاه معاملاتی و ۹۳ مورد دسترسی برخط سهامداران کرد که آن‌ها اقداماتی همچون ارسال سفارش کم حجم با دفعات بالا کرده بودند.

همچنین در آخرین اقدام برای جلوگیری از رفتار‌های مخرب برخی از حقوقی‌ها و ... مدیریت بازار تصمیم گرفته است از ساعت ۸:۵۵ دقیقه تا راس ساعت ۹ صبح دسترسی سهامداران برای اصلاح قیمت را ببندد تا سهامداران در این مدت ۵ دقیقه‌ای فقط بتوانند سفارشات جدید بگذارند، این اقدام باعث می‌شود تا اردر‌های ترس که باعث فشار فروش در بازار می‌شود از بین برود و به نوعی بازار متعادل دنبال شود.
 
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: