April 2024 24 / چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
مدیر سرمایه‌گذاری شرکت سرمایه گذاری توسعه معین ملت پاسخ داد:
کد خبر: ۳۴۲۹۶۰
۱۷ آذر ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۲
0
مدیر سرمایه‌گذاری شرکت سرمایه گذاری توسعه معین ملت عنوان کرد: در مقطعی قرار داریم که بازار بسیار بزرگ شده است. یک زمانی ارزش بازار ۲۰ درصد نقدینگی کشور بود، اما در حال حاضر بیش از دو برابر نقدینگی کشور، ارزش بازار سرمایه است. شاید در زمانی که بازار کوچک‌تر بود این محدودیت‌ها توجیه منطقی داشت تا شاهد دستکاری قیمت و نوسانات عجیب نباشیم.
حذف دامنه نوسان چه تاثیری بر بازار سرمایه خواهد داشت؟
به گزارش پول نیوز، سهامداران این روز‌ها امیدوارانه‌تر چشم به تابلوی بورس دارند. حالا بعد از یک دوره ریزشی شدید به نظر می‌رسد شاخص به روند متعادلی نزدیک شده است. ریسک انتخابات آمریکا تمام شده و بازار ارز به ثبات نسبی رسیده است.

اما رکود در سایر بازار‌ها شاید بتواند مساوی با رونق بازار سرمایه باشد هرچند عوامل متعددی برای بررسی روند بازار نیاز است. حال، اما بسیاری از سهامداران منتظرند تا بدانند روند بازار سرمایه در ادامه چگونه پیش خواهد رفت؟
 
دکتر کامل ابراهیمیان، مدیر سرمایه‌گذاری شرکت سرمایه گذاری توسعه معین ملت می‌گوید: بعد از اینکه شاخص در مرداد ماه سقف تاریخی خود یعنی ۲ میلیون و ۷۰ واحد را زد، روند افت شاخص شروع شد و با همان شدت و هیجانی که روند صعودی شاخص طی شد روند نزولی آن نیز در یک فاصله زمانی کوتاه رخ داد و رکورد بیشترین افت در کمترین فاصله زمانی درطی کمتر از سه ماه رخ داد.

این کارشناس بازار سرمایه می‌افزاید: پس از طی این دوره نزولی شدید که شاخص کل بیش از ۴۰ درصد افت را تجربه کرد و اکثر سهم‌ها با افت‌های بیش از ۵۰ درصد مواجه بودند، سهامداران منتظر نقطه امیدی برای برگشت بازار بودند که انتهای آبان این امید به وقوع پیوست. رخداد چند عامل باعث جمع شدن صف‌های فروش و حضور خریداران در بازار شد.

ابراهیمیان تصریح می‌کند: نخستین عامل موثر انتشار گزارش‌های ۶ ماهه شرکت‌ها در اوایل آبان ماه و عملکرد خوب شرکت‌ها نسبت به ۶ ماهه سال گذشته بود که این اولین جرقه برای توقف روند نزولی هیجانی در بازار بود.

وی خاطرنشان می‌کند: در کنار این مسئله افت شدید قیمت سهام شرکت‌ها، جذابیت برای خرید آن را افزایش داد، انتشار گزارش عملکرد ماهانه مناسب شرکت‌ها و پیگیری‌ها برای ممانعت از قیمت‌گذاری کالا‌ها و خدمات، سینگال امیدبخشی به بازار صادر کرد.
 

بیشتر بخوانید: آینده بازار سرمایه در گرو تصمیمات ارزی

مدیر سرمایه‌گذاری شرکت معین ملت، کنار رفتن ترامپ در انتخابات آمریکا را نیز در اطمینان سرمایه گذاری بی تاثیر ندانسته و می‌گوید: این چند عامل در کنار هم سبب شد تا بازار با اطمینان بیشتری به کار خود ادامه دهد. بازار روند نرخ دلار پس از انتخابات آمریکا و میزان حمایت‌ها چه از سوی دولت و چه از سمت بازارگردان‌ها را رصد می‌کرد در نرخ دلار روند تثبیت شده‌ای را مشاهده کردیم. شاید برخی‌ها انتظار افت شدید داشتند، اما نرخ ارز روند منطقی در پیش گرفت که باعث شد سهامداران امیدوارتر شوند.

ابراهیمیان می‌افزاید: مجموعه این عوامل منجر به اطمینان بخشی به سهامداران شد تا بازار روندی مثبت به خود بگیرد و شاهد شرکت‌ها بین ۲۰ تا ۳۰ درصدی قیمت سهام اکثر شرکت‌ها در دو هفته گذشته باشیم و بخش کوچکی از زیان سنگین سهامدارانی که در قیمت‌های بالا خریداری کرده بودند کم شد.

ابراهیمیان همچنین در پاسخ به این سوال که حذف دامنه نوسان چه تاثیری بر بازار سرمایه خواهد داشت؟ می‌گوید: در مقطعی قرار داریم که بازار بسیار بزرگ شده است. یک زمانی ارزش بازار ۲۰ درصد نقدینگی کشور بود، اما در حال حاضر بیش از دو برابر نقدینگی کشور، ارزش بازار سرمایه است. شاید در زمانی که بازار کوچک‌تر بود این محدودیت‌ها توجیه منطقی داشت تا شاهد دستکاری قیمت و نوسانات عجیب نباشیم.

وی می‌افزاید: اما امروز که بازار بزرگ شده است بازار آمادگی حذف دامنه نوسان را دارد. این تصمیم بزرگ « حذف دامنه نوسان » باید اتفاق بیفتد تا عمق تحلیل در بازار ما افزایش پیدا کند.

مدیر سرمایه‌گذاری شرکت معین ملت با بیان اینکه امروزه، اصلی‌ترین دلیل خرید و فروش سهام به ویژه در بین سهامداران آماتور، صف شدن آنهاست و این باعث می‌شود بازار به دلیل صف نشینی نوسانات زیادی داشته باشد، اظهار می‌کند: اگر سهم‌های خاصی صف فروش باشند کل بازار منفی و بالعکس اگر صف خرید باشند بازار مثبت است. این چسبندگی رفتار سهامداران به صف‌های خرید و فروش باید از بین برود.

ابراهیمیان شرایط بازار برای حذف دامنه نوسان را مناسب دانسته و می‌گوید: این کار را می‌توان با ۲۰ تا ۲۵ شرکت بزرگ که ارزش آن ۵۰ درصد کل بازار است؛ آغاز کرد و بعد از یک ماه بقیه شرکت‌ها را از دامنه نوسان رها کرد. از آن سو بازگردان‌های شرکت‌ها می‌توانند جلوی نوسانات شدید در دامنه نوسان باز را بگیرند و به نقدشوندگی و ثبات سرمایه گذاری در شرکت‌های خود کمک کنند.

وی تاکید می‌کند: این یک تصمیم بزرگ است که هر چه به تاخیر بیفتد اولین آسیب آن را سرمایه گذاران خواهند دید. تا زمانی که این مسئله رفع نشود هر نوع قیمت سازی در دامنه نوسان محدود اتفاق می‌افتد و صف‌های فروش و خرید کاذب ایجاد می‌شود.

 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: