April 2024 24 / چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۴۲۹۶۷
۲۷ آذر ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۰
0
یک استاد دانشگاه بیان کرد: در این نظام دلالان به هر شکلی که بتوانند سود می‌برند و یکی از بازار‌هایی که برای سوداگری طرفداران زیادی دارد، همین بازار دارایی‌های سرمایه‌ای است که می‌تواند این منفعت را ایجاد کند و ارز یکی از نمونه‌های شاخص آن است.
تولیدی//// منتشر نشود//// دلابل ناکام بودن بانک‌ها در جذب سپرده‌های مردم چیست؟
به گزارش پول نیوز، فتح الله تاری، اقتصاددان و استاد دانشگاه اظهار کرد: مهمترین مشکل اقتصاد ما این است که نظام دلالی در همه ابعاد اقتصادی رشد شدیدی داشته است و در نتیجه آن، نظام تولید انگیزه کافی ندارد و از همین رو، سرمایه‌ها به سمت نظام سوداگری و دلالی سوق پیدا می‌کند.

وی افزود: در این نظام دلالان به هر شکلی که بتوانند سود می‌برند و یکی از بازار‌هایی که برای سوداگری طرفداران زیادی دارد، همین بازار دارایی‌های سرمایه‌ای است که می‌تواند این منفعت را ایجاد کند و ارز یکی از نمونه‌های شاخص آن است.

تاری با اشاره به ناکام بودن بانک‌ها در جذب سپرده‌های مردم خاطرنشان کرد: مشکل دوم آن است که نظام بانکی هم سال‌هاست سودی که به عنوان سود بانکی برای سپرده‌ها در نظر می‌گیرد تنها از حیث اسمی مثبت است و در حقیقت منفی و آسیب‌زا است.

این تحلیلگر اقتصادی اضافه کرد: در چنین شرایطی اشخاص برای حفظ ارزش دارایی‌های خود (حتی اگر دلال هم نباشند) رو به دارایی‌هایی می‌آورند که بتوانند حداقل ارزش پول خود را حفظ کنند، یعنی الان وقتی مردم می‌بینند سود بانکی ارزش پول را هم حفظ نمی‌کند، پی می‌برند که در عمل با «سود منفی» مواجه هستند.

وی ادامه داد: به همین خاطر، بعضی‌ها دوباره رو می‌آورند به بازار دارای‌هایی مثل طلا و ارز که این‌ها اکنون با قیمت‌های بین‌المللی سنجیده می‌شوند. طلا با دلار سنجیده می‌شود و ارز هم که عمدتاً دلار پایه مقایسه آن است؛ بنابراین در این بازار‌ها تحت تاثیر مسائل بین‌المللی نوسانات اقتصادی به وجود می‌آید.
 

بیشتر بخوانید: نقش شبکه بانکی در تسهیل امور و بازگشت اقتصاد به دوران پسا کروناچیست؟

تاری تصریح کرد: مشکل این است که ما نیامده‌ایم مشارکت واقعی سرمایه‌گذاران را در سود فعالیت‌های اقتصادی فعال کنیم. بخش‌هایی مثل مسکن که سود بالایی دارند می‌توانند سرمایه‌های سرگردان خرد و کلان را جذب کنند. اما ما در نظام پولی و مالی خود نتوانستیم سیاست جذب سرمایه‌های سرگردان را تحقق بخشیم.

تاری در ادامه با ذکر مثالی انتشار اوراق مشارکت در بسیاری از کشور‌ها را منجر به کنترل نقدینگی و رشد و توسعه آن کشور‌ها دانست و اظهار کرد: نمونه‌اش همین کشور‌های حاشیه خلیج فارس، اوراق صکوکی که منتشر می‎کنند با سود ثابت نیست بلکه مشارکت واقعی در سود آن سرمایه‌گذاری‌ها است که جذابیت ایجاد می‌کند. مثل پروژه‌های جزایر نخل امارات و یا اطراف مسجدالحرام که همگی با اوراق صکوک ساخته شده است. به طوری که جذب سرمایه هم می‌کنند، چون سود حقیقی مثبت به سپرده‌گذار ارائه شده و نقش آن در توسعه هم مشهود است.

این اقتصاددان یادآور شد: در کشور ما صکوکی که منتشر می‌شود همان سود بانکی است که به خاطر نرخ تورم، به صورت حقیقی منشاء منفی دارد و بانک‌ها سود ثابت را مبنا قرار می‌دهند و بر پرداخت این سود منفی اصرار می‌ورزند؛ بنابراین اینجا انگیزه استفاده از اوراق مشارکت وجود ندارد به طوری که گاهی بانک مرکزی مجبور می‌شود به بانک‌ها تحمیل کند که حداقل ۲۰ درصد از این اوراق را باید داشته باشید تا اوراق دولت به فروش برسد.

وی راهکار مدیریت بازار پولی ایران و کاهش تاثیر نوسانات بازار ارز را، بازنگری در سیاست‌های نظام بانکی در توزیع اوراق مشارکت دانست و گفت: پس در بخش‌های مختلف اقتصادی اگر ما بتوانیم مشارکت حقیقی را فعال کنیم، مثلاً بگوییم این اوراق مشارکت برای ایجاد فلان پتروشیمی است و این را آخر سر به سهام تبدیل کنیم که من نوعی مالک و سهیم باشم و اگر کسی بخواهد آن را بخرد من این دارایی را با قیمت بالاتری بفروشم که متناسب با تورم باشد و فقط به سود اسمی کفایت نشود، در جذب سرمایه‌های مردم و خروج نقدینگی از سایر بازار‌ها به سمت مشارکت در پروژه‌ها تاثیرگذار خواهد بود.

تاری در پایان گفت:، اما الان اوراق مشارکتی که دولت به فروش می‌رساند یک سود اسمی دارد و با یک شرایط سخت هم ارائه می‌شود که متاسفانه هیچ کدام از این‌ها انگیزه‌های لازم برای جذب سرمایه را ایجاد نمی‌کنند.

گفتنی است ابزار‌های مالی اسلامی (صُکوک)، اوراق بهادار با ارزش مالی یکسان و قابل معامله در بازار‌های مالی هستند که بر پایه یکی از قرارداد‌های مورد تأیید اسلام طراحی شده‌اند و دارندگان اوراق به صورت مشاع مالک یک یا مجموعه‌ای از دارایی‌ها و منافع حاصل از آن‌ها هستند.
 
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: