کد خبر: ۳۴۳۰۶۷
۱۸ آذر ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۱
0
بازار سرمایه با شروع سال جاری و حمایت‌های دولت رشدی بیش از ۳۰۰ درصدی را درکارنامه خود ثبت کرد اما؛ پس از آن شاهد نزول و اصلاح چهارماهه بود.
فراز و فرود بورس چه زمانی است؟
به گزارش پول نیوز، بازار سرمایه با شروع سال جاری و حمایت‌های دولت رشدی بیش از ۳۰۰ درصدی را درکارنامه خود ثبت کرد اما؛ پس از آن شاهد نزول و اصلاح چهارماهه بود.

اگر بخواهیم به این رشد بیش از ۳۰۰ درصدی نگاه کنیم متوجه می‌شویم که مهم رکن درصعود بازار حمایت‌های بی قید و بند دولتی‌ها بوده است. دولتی‌ها و مسوولان از روز‌های پایانی سال ۱۳۹۸ تا این روز‌ها مردم را به بورس دعوت کرده‌اند و بورس و بازارسهام را یک بازار با ریسک کم دانسته‌اند ولی، حقیقت ماجرا این نیست و بازارسهام را می‌توان یکی از پرریسک‌ترین سرمایه‌گذاری‌ها دانست چراکه؛ نسبت به اخبار و وقایع بسیار حساس است، به گونه‌ای که با صعود و نزول نرخ ارز می‌تواند به‌طور کلی تغییر وضعیت دهد. با این اوصاف سرمایه‌گذاران زیادی وارد بازارسهام شدند اما؛ اغلب این افراد دانش کافی و لازم برای سرمایه‌گذاری در بورس را دارا نبودند و همین موضوع موجبات رفتار هیجانی این افراد را فراهم ساخت.

بعد این ورود حجم معاملات بازار به بالاترین حد ممکن رسید اما؛ میزان عرضه‌ها در بازار بسیار کم بود و به قولی عرضه و تقاضا هیچ نسبتی با یکدیگر نداشتند و این موضوع نیز باعث شد که برخی از سهام موجود در بازار بدون ارزندگی لازم رشد داشته باشند. در زمان این رشد شارپی که بدون ارزندگی رخ داد بسیاری از سهامداران جدیدالورود که دانش کافی نداشتند اقدام به خرید این نوع از سهام در بازار کردند که در نهایت با زیان عمده روبه روشدند. حتی برخی از سهامداران ادعا کرده‌اند که بیش از ۱۰۰ میلیون تومان در بازار سرمایه زیان کرده‌اند و هیچ فردی پاسخگوی این زیان‌ها در بورس نیست. وضعیت عجیب بورس این روز‌ها کمی سخت‌تر شده است و پس از صعود چهارماهه نخست سال جاری با چهارماه اصلاح و ریزش روبه رو شدیم در نهایت چند هفته‌ای است که بازار صعودی شده اما؛ این صعود نوسان زیادی دارد و اغلب کارشناسان این وضعیت بازار را تعادل رو به بالا توصیف می‌کنند، ولی به‌طور کلی در مقایسه با ابتدای سال و نبود ارزندگی در سهام موجود این روز‌ها برای بورس، روز‌های خوبی تلقی می‌شود چراکه؛ اغلب سهام موجود در بازار به ارزندگی خود رسیده‌اند.
 
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: