استراتژی روزانه سرمایه گذاری در گفتگو با یک کارشناس؛
کد خبر: ۳۴۳۱۰۸
۱۹ آذر ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۵
0
یک کارشناس بازار سرمایه معاملات امروز را بدون ریسک بودجه سال بعد خواند و گفت: بازار روندی مثبت دارد که می‌تواند ادامه‌دار باشد.
فروش بالای شمش بلوم در بورس کالا و تاثیر بر نماد‌های فولادی بورس
به گزارش پول نیوز، شاخص کل بازار سرمایه دیروز هم مانند روز گذشته خود بسیار پرتلاطم بالا و پایین رفت. ابتدای معاملات نشان داد که هنوز فشار حجم بالای عرضه‌ها بالا است و در این راه دچار افول شد، اما با این وجود، بسیاری از پالس‌‎های مثبت آنطرف آبی به بورس چشمک زدند، اما فایده چندانی روی این شاخص نداشتند. شاخص کل که تا زیر یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحدی را هم تجربه کرد، دست آخر ۱۰ هزار واحد دیگر افت کرد و کار خود را بالای مرز ۱.۵ میلیون واحدی به پایان رساند. درست است که این عدد هنوز جای امید در بازار سرمایه باقی گذاشت، ولی به باز هم ترس از معاملات فردا را در دل آن‌ها باقی گذاشت.

کارشناسان بازار سرمایه باز هم مثل همیشه از مطمئن‌ترین بازاربرای سرمایه‌گذاری صحبت می‌کنند و به همه مردم این دلگرمی را می‌دهند تا سرمایه خود را در بازار بگذارند که خبر‌های خوشی در راه است. از طرفی امروز خبر بازگشت احتمالی آمریکا با رئیس جمهور مصدوم و تازه انتخاب شده‌اش به میادین سبز برجام است و دیگری هم بالا رفتن مشتریان شمش در بورس کالا و بازگشایی نماد «فملی» که توانست به تنهایی فلزات اساسی را با رشد ۱۵ درصدی خود دچار تحولات زیادی کند و تا نوک قله‌ها پیش ببرد، زیرا فلزات اساسی امروز رشد چشمگیری برخلاف شاخص کل داشتند. این مسائل ضد و نقیض بازار سرمایه ما را بر آن داشت تا علت اصلی افت و خیز بازار را از یک کارشناس بازار سرمایه جویا شویم.

بازار از روند فرسایشی منفی گذر کرده است

علیرضا تاجبر، کارشناس بازار سرمایه درباره روند معاملات دیروز اظهار کرد: بازار یک روند فرسایشی نزولی را گذرانده است و در حال حاضر، در روند صعودی خود به سر می‌برد. در روند صعودی بر اساس مقاومت‌های بازار، سرمایه‌گذاران و خود بازار عکس‌العمل‌هایی را نشان می‌دهد که ممکن است روز‌هایی منفی مانند امروز را در بازار مشاهده کنیم، اما بازار به طور کلی روی ریل صعودی قرار دارد.

وی ادامه داد: به نظر می‌رسد این روند مثبت ادامه‌دار باشد چراکه ریسک اصلی یعنی لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ از روی بازار برداشته شده است و ظاهراً، بودجه خاصی برای بازار سرمایه در نظر گرفته نشده است مگر انتشار اوراق که امید می‌رود مجلس این بخش از برنامه بودجه را اصلاح کند.

این کارشناس بازار سرمایه درباره بازار‌های موازی اثرگذار بر بازار سرمایه گفت: باید توجه داشت که در حال حاضر، هم قیمت دلار به ثبات رسیده و هم قیمت جهانی کامودیتی‌ها بسیار بالا آمده‌اند بنابراین اولویت در سرمایه‌گذاری با شرکت‌های صادرات محور کامودیتی مانند گروه روی، پتروشیمی، پالایشگاه‌ها و گروه فلزات اساسی است و بعد از آن هم شرکت‌هایی وضعیت خوبی دارند که دارایی خوب و زیرمجموعه‌های قوی در بازار دارند.

تاجبر افزود: در هر صورت، باید دقت کرد که اگر بازار روند صعودی یکسره نداشته باشد، می‌تواند به نفع بازار هم باشد و موردی که برای بازار بسیار مهم است، حجم معاملات است که در چند روز اخیر مشاهده می‌کنیم که بازار سرمایه از بازار‌های رقیب جذاب‌تر است و ورود پول حقیقی به این بازار بیشتر شده است و حتی ممکن است در برخی روز‌ها شاهد اصلاح و یا مقاومت باشیم، اما روند کلی بازار مثبت است.

فروش بالای شمش بلوم در بورس کالا

وی درباره تأثیر فروش بالای شمش بلوم در بورس کالا روی بالا آمدن شاخص فلزات اساسی، تصریح کرد: یکی از افزایش نرخ‌های عجیبی که در بازار‌های جهان اتفاق افتاده، افزایش نرخ قراضه، اسلب و بلوم و به طور کلی افزایش نرخ فولاد است بنابراین فولاد به دلیل شیوه‌نامه‌ها و مصوبات متعددی که ارائه می‌شود، فعلاً با اقبال مواجه نیست، ولی مطمئاً یکی از گروه‌هایی است که می‌تواند در میان‌مدت سود خوبی را به سرمایه‌گذاران بدهد و به زودی شاهد برگشت روند آن‌ها خواهیم بود.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه انتخابات آمریکا یکی از ریسک‌های اصلی بازار بود، تأکید کرد: در حال حاضر، با روی کار آمدن بایدن، این ریسک از بازار کنار گذاشته شده است و جای امیدواری دارد که تا زمان مذاکره که یک سال حداقل طول خواهد کشید کش و قوس و حرف و حدیث زیادی در این باره گفته خواهد شد، اما تأثیر این موارد از بازار روز به روز کاسته خواهد شد.

تاجبر در ادامه گفت: در هر صورت اینگونه ریسک‌ها از بازار کاسته شده است و رفته رفته تأثیر این حرف‌ها از حالت کلی بازار از بین خواهد رفت و در آبان ماه این تأثیرات روی بازار گذاشته شده است و حالا این تأثیر‌ها کمتر شده‌اند.

وی در پایان در مورد معاملات امروز تصریح کرد: تک‌سهم‌ها همچنان در صف خرید حضور دارند و به نظر نمی‌رسد که این سهم‌ها چندان در بازار تأثیر داشته باشند و انتظار می‌رود که امروز بازار به یکباره مثبت شود، اما به طور کلی باید گفت که این بازار روندی خوب را مانند امروز طی خواهد کرد.
 
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: