April 2024 25 / پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۴۳۳۴۸
۲۴ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۱
0
کارشناس بازار سرمایه یکی ازمباحث مهم مطرح شده در بودجه را نرخ تسعیر دانست و تأکید کرد: افزایش نرخ تسعیر می‌تواند روی بدهی‌های بانکی اثرگذار باشد و این رقم را بیشتر از قبل افزایش خواهد داد.
تأثیر لایحه بودجه سال آینده روی بورس چیست؟
به گزارش پول نیوز، مهدی رادان، کارشناس بازار سرمایه در رابطه با تأثیر لایحه بودجه سال آینده روی بورس اظهار کرد: بودجه سال ۱۴۰۰ آخرین بودجه‌ای است که این دولت تقدیم مجلس کرده است و در سال آینده، شاهد تغییر دولت خواهیم بود. ارقامی که در بودجه دیده می‌شود از جمله نفت ۴۰ دلاری و فروش ۲ میلیون و ۳۵۰ هزار بشکه در روز، افزایش ۲۰ درصدی سقف درآمد‌ها و هزینه‌های بودجه نشان دهنده نوعی بودجه انبساطی است که تحقق آن را با مشکل روبه‌رو خواهد کرد.

وی ادامه داد: به نظر می‌رسد دولت در پنج ماه نخست سال که همین دولت سرکار خواهد بود، شاهد بالاترین سطح تخصیصی که مقدور است را به پروژه‌های عمرانی داشته باشد و تا جایی که ممکن است طرح‌ها را به بهره‌برداری برساند و دستاورد‌ها را در کارنامه این دولت ثبت کند، اما به هرحال عدم تحقق ارقام بودجه موجب کسری بودجه خواهد شد و این کسری انتظارات تورمی ایجاد خواهد کرد. این نوع انتظارات تورمی امکان دارد در توجیه‌پذیری سرمایه گذاری مؤثر باشد و بورس هم از این موضوع اثر بگیرد.

این کارشناس بازار سرمایه درباره حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی تصریح کرد: از نکات دیگری که در بودجه سال بعد به چشم می‌خورد، کاهش تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی به صنایع است که حرکت به سمت ارز تک نرخی بر روی گروه‌هایی که تولیدکننده کالا‌های اساسی هستند نظیر شکر، لاستیک، دارو و روغن اثرگذار خواهد بود و انتظار افزایش نرخ را در این محصولات ایجاد خواهد کرد.
 

بیشتر بخوانید: سهامداران حقیقی از رفتار هیجانی دست کشیده‌اند

رادان یکی دیگر ازمباحث مهم مطرح شده در بودجه را نرخ تسعیر دانست و تأکید کرد: افزایش نرخ تسعیر می‌تواند روی بدهی‌های بانکی اثرگذار باشد و این رقم را بیشتر از قبل افزایش خواهد داد.

وی با اشاره به اینکه ردیف دیگری که در بودجه دیده شده مسئله واردات خودرو است، بیان کرد: با توجه به اینکه مکانیزم طراحی شده واردات در مقابل صادرات است، گروه‌های خودرو و قطعات اگر امکان صادرات داشته باشند، از این مسئله تأثیر مثبت خواهند گرفت.

این کارشناس بازار سرمایه در خصوص مالیات معاملات بورس در سال آینده خاطرنشان کرد: مالیات در بودجه سال جاری افزایش خوبی داشته و درآمد مالیاتی دولت را افزایش داده است، بنابراین افزایش مالیات بر اساس شرایط سال گذشته است که اهمیت و جایگاه بازارسرمایه در نزد دولتمردان را نشان می‌دهد و با این وجود، باید شاهد توجه بیشتر سیاست‌گذاران به سهامداران باشیم.

رادان در پایان تصریح کرد: متأسفانه دولت در بودجه سال بعد تکیه به نفت را دوبرابر افزایش داده است، اما هنوز شرایط برای افزایش درآمد‌های نفتی وجود ندارد و اگر این درآمد‌ها در بودجه عمرانی صرف شود، چندان تأثیر بدی نخواهد داشت، ولی اگر تکیه بودجه جاری دولت به نفت افزایش پیدا کند، به طور طبیعی، سرمایه صرف هزینه‌های جاری شده و به نسل‌های بعد ظلم شده و این کار، امر بهینه‌ای هم نیست.
 
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: