کد خبر: ۳۴۳۳۶۵
۲۴ آذر ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۵
0
بعد از اعلام خبر موافقت رهبری با نامه دولت مبنی بر تمدید مهلت بررسی لوایح باقی‌مانده FATF در مجمع تشخیص مصلحت نظام بازار سهام شروع متفاوتی را نسبت به روز‌های اخیر تجربه کرد.
تاثیر خبر FATF بر بورس چیست؟
به گزارش پول نیوز، اتفاقی که در نگاه اولیه می‌تواند فشار بر نرخ دلار را از یک سو و از سمت دیگر، اقبال به سهامی که بیشتر از تحریم‌ها ضربه خورده‌اند موسوم به صنایع برجامی را به همراه داشته باشد. هرچند هنوز بازار ارز آغاز به کار نکرده، اما معاملات بورس تحرکاتی که می‌تواند متاثر از این خبر باشد را شاهد بود. به طوری که گروه‌های بانکی و خودرویی در محدوده مثبت تابلو و بعضا صف خرید همراه بودند. در حالی که گروه‌های کامودیتی‌محور مثل فلزی-معدنی و پتروشیمی‌ها با فشار عرضه مواجه بودند. البته تجربه روز‌های اخیر نشان می‌دهد این واکنش‌ها مقطعی و هیجانی بوده و لزوما با خبر‌هایی که نتیجه مشخص بر روند شرکت‌ها ندارند، نمی‌توان تغییر روند پایداری را شاهد بود.

گروه خودرو: غول‌های خودروسازی، یعنی ایران خودرو و سایپا که طی روز‌های اخیر به شدت تحت فشار عرضه و بعضا صف فروش بودند، امروز در محدوده مثبت آغاز به کار کردند. اما رفته رفته مجدد شاهد افزایش عرضه در این گروه هستیم و بار دیگر این نماد‌ها منفی شده‌اند. البته همچنان صف‌های خرید در نماد‌های کوچک خودرویی خودنمایی می‌کند. به طور تجربی هر زمان خبر خوشی از تحولات سیاسی مرتبط با رفع تحریم به گوش می‌رسد، این نماد‌ها مورد توجه بازار قرار می‌گیرند.

گروه بانکی: سهام بانک‌ها نیز دیگر نماد‌هایی هستند که از لغو تحریم‌ها و البته به طور خاص‌تر خروج از لیست سیاه FATF می‌توانند با بهبود وضعیت همراه شوند. بر این اساس، پس از حدود یک هفته شاهد سبزپوشی و بعضا صف‌های خرید در نماد‌های این گروه بودیم. البته در این دقایق در نماد‌های بزرگ بانکی مثل وبملت و وبصادر مجدد عرضه‌ها افزایش یافته و قیمت‌ها از اوج فاصله گرفتند.

گروه فلزی-معدنی: نماد‌های فلزی معدنی که البته دیروز نیز تا حدی تحت فشار بودند، امروز نیز در محدوده منفی با فشار بیشتر عرضه مواجه شدند. گرچه قیمت‌های جهانی از این نماد‌ها حمایت می‌کند، اما برخی معتقدند احتمال تعدیل نرخ دلار با اخبار مثبت از FATF می‌تواند بر کاهش اقبال بورسی‌ها از این نماد‌ها اثرگذار باشد. در میان سهام پرطرفدار فلزی، فولاد و فملی و ذوب در محدوده منفی معامله می‌شوند و البته نقطه امیدواری آن است که صف فروشی در کار نیست که نشان می‌دهد خریداران برای این نماد‌ها فعال هستند. در گروه معدنی نیز که فشار فروش‌ها افزایش یافته بود در این لحظات رقابت میان خریداران و فروشندگان بیشتر شده است.

تجربه پالایشی: بدون آنکه واقعا این اتفاقات چه اثری بر گروه‌ها دارند نمی‌توان صرفا با شنیدن اخبار به سود مناسبی دست یافت. تجربه دیروز نماد‌های پالایشی درخور توجه است که با خبری از سمت مجلس به ناگهان صف خرید‌هایی را تجربه کردند و امروز در محدوده منفی با فشار عرضه دست و پنجه نرم می‌کنند. رشد این شرکت‌ها منجر به اقبال به سهام پالایشی یکم هم شد و امروز مجدد شاهد برگشت این نماد به سمت کف ۱۰ هزار تومانی هستیم؛ محدوده‌ای که به نظر می‌رسد بازارگردان پالایش خرید‌های سنگینی در آن ثبت می‌کند.
 
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: