کد خبر: ۳۴۳۵۰۰
۲۸ آذر ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۱
0
شاخص کل در پایان معاملات با ۱۴ هزار و ۸۷۰ واحد کاهش به رقم یک‌میلیون و ۴۱۳ هزار و ۴۵۴ واحد رسید.
کاهش ۱۴ هزار و ۸۷۰ واحدی شاخص بورس تهران
به گزارش پول نیوز، شاخص کل بورس در پایان معاملات روز شنبه ۱۵ آذر ماه، با ۲۱ هزار و ۲۳۱ واحد افزایش رقم یک میلیون و ۵۲۷ هزار واحد را ثبت کرد. شاخص کل با معیار هم وزن نیز ۶۲۹۳ واحد افزایش یافت و به رقم ۴۵۷ هزار و ۲۸۹ واحد رسید. معامله‌گران دو میلیون معامله انجام دادند که ۱۶۶ هزار و ۴۷۶ میلیارد ریال ارزش داشت. فولاد مبارکه اصفهان، ملی صنایع مس ایران، سرمایه‌گذاری نفت، گاز و پتروشیمی تامین، سرمایه‌گذاری غدیر، مخابرات ایران، گروه مپنا و توسعه معادن و فلزات نسبت به سایر نماد‌ها بیشترین تاثیر مثبت را روی بورس گذاشتند. شاخص کل فرابورس هم ۳۳۲ واحد افزایش یافت و رقم ۱۹ هزار و ۷۶۴ میلیارد ریال را ثبت کرد. معامله‌گران این بازار یک میلیون معامله به ارزش ۷۱ هزار و ۴۸ میلیارد ریال انجام دادند. هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه، پلیمر آریاساسول، پتروشیمی زاگرس بیمه پاسارگاد و فولاد هرمزگان جنوب نسبت به سایر نماد‌ها بیشترین تاثیر مثبت و در مقابل پتروشیمی مارون نسبت به سایر نماد‌ها بیشترین تاثیر منفی را روی فرابورس گذاشتند.

روز پس از آن نیز بازار سرمایه تعداد ۱۲ میلیارد و ۶۹۴ میلیون سهم و حق‌تقدم به ارزش ۱۵ هزار و ۳۴۱ میلیارد تومان در یک میلیون و ۹۰۱ هزار نوبت مورد دادوستد قرار گرفت و شاخص بورس با افت ۱۱ هزار و ۷۰۰ واحدی در ارتفاع یک میلیون و ۵۱۵ هزار و ۷۵۱ واحد قرار گرفت. بیشترین اثر منفی بر افت دماسنج بازار سهام در روز جاری به نام نماد‌های ملی صنایع مس ایران، سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی و ایران خودرو شد و در مقابل نماد‌های معاملاتی پتروشیمی نوری، پالایش نفت اصفهان و صنایع پتروشیمی خلیج فارس با رشد خود مانع افت بیشتر شاخص بورس شدند. شاخص‌های اصلی بازار سرمایه هم روز منفی را پشت سر گذاشتند به‌طوری که شاخص قیمت (وزنی ــ ارزشی) ۳۰۵۹ واحد، کل (هموزن) ۸۲۰ واحد، قیمت (هموزن) ۵۳۷ واحد، آزاد شناور ۱۸۹۲۶ واحد و شاخص‌های بازار اول و دوم به‌ترتیب ۱۲۴۰۶ و ۱۰۰۷۴ واحد افت کردند. در بازار‌های فرابورس ایران هم با معامله ۳ میلیارد و ۴۵۸ میلیون ورقه به‌ارزش ۶ هزار و ۱۶۱ میلیارد تومان در ۸۴۰ هزار نوبت، آیفکس ۳ واحد رشد کرد و در ارتفاع ۱۹ هزار و ۷۶۸ واحد قرار گرفت. در این بازار هم بیشترین اثر مثبت بر شاخص فرابورس به نام نماد‌های معاملاتی هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه، فولاد هرمزگان جنوب و صنعتی مینو شد و در مقابل شرکت‌های سرمایه‌گذاری صبا تامین، سرمایه‌گذاری مالی سپهر صادرات و بانک دی بیشترین اثر منفی را بر این شاخص به نام خود ثبت کردند.

شاخص کل بورس در معاملات روز دوشنبه 24 آذر ماه با ۳۱ هزار و ۶۳۲ واحد افت کرد و به رقم ۱۴۸۴ هزار واحد رسید. همچنین شاخص کل هم‌وزن نیز ۴۳۳۱ واحد پایین آمد و در رقم ۴۵۱ هزار و ۹۲۱ واحد ایستاد. در معاملات، خالص پول‌های حقیقی خروجی از بورس ۲۰۰۰ میلیارد تومان شد که چهارمین خروج سنگین در کل تاریخ بورس تهران است. همچنین امروز ارزش صف‌های فروش نسبت به دیروز ۲۷۵ درصد افزایش یافت و موجب سقوط ۳۱ هزار واحدی شاخص و انتقال آن به کانال ۱/۴ میلیونی شد. امروز را می‌توان به خاطر رشد شدید عرضه‌ها و خروج تاریخی ۲۰۰۰ میلیارد تومان از بازار دوشنبه سیاه بورس نامید. در پایان معاملات روز دوشنبه، ارزش صف‌های خرید ۱۴۰۴ میلیارد تومان شد که نسبت به روز یکشنبه کاهش ۳۲ درصدی را نشان می‌دهد. اما ارزش صف‌های فروش ۲۷۵ درصد افزایش یافت و به رقم ۲۰۹۷ میلیارد تومان رسید. شرکت پتروشیمی بوعلی با صف خرید ۵۴۳ میلیارد تومان در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفت. پس از بوعلی، وکبهمن (مدیریت سرمایه‌گذاری کوثر بهمن) و چخزر (صنایع چوب کاسپین خزر) بیشترین صف خرید را داشتند. بیشترین صف فروش به نماد شپنا (شرکت پالایش نفت اصفهان) تعلق داشت که در پایان معاملات صف فروش ۷ هزار و ۶۹۳ میلیارد تومانی داشت. پس از شپنا، شستا (شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی) و خساپا (سایپا) بیشترین صف فروش را داشتند. شرکت ملی صنایع مس ایران (با نماد معاملاتی فملی) بیشترین تاثیر را در افت شاخص کل بورس تهران داشت و به تنهایی شاخص بورس را ۳۳۲۶ واحد پایین کشید. پس از فملی، فولاد (فولاد مبارکه)، فارس (صنایع پتروشیمی خلیج فارس) و شستا (شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی) بیشترین تاثیر را بر افت شاخص بورس داشتند و همگی در مجموع شاخص کل را ۱۰ هزار و ۲۵۶ واحد پایین کشیدند.

شاخص بورس و اوراق بهادار تهران در معاملات روز پس از آن با ۵۵ هزار و ۸۰۵ واحد کاهش، رقم یک میلیون و ۴۲۸ هزار واحد را ثبت کرد. شاخص کل با معیار هم وزن نیز با ۱۰ هزار و ۷۵۳ واحد کاهش، به رقم ۴۴۱ هزار و ۱۳۵ واحد رسید. در این بازار ۷۴۶ هزار معامله به ارزش ۷۲ هزار و ۲۷۸ میلیارد ریال انجام دادند. صنایع پتروشیمی خلیج فارس، ملی صنایع مس ایران، فولاد مبارکه اصفهان، سرمایه گذاری تامین اجتماعی، معدنی و صنعتی گل گهر، پالایش نفت اصفهان و سرمایه گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین نسبت به سایر نماد‌ها بیشترین تاثیر منفی را روی بورس گذاشتند. شاخص کل فرابورس هم با ۵۴۷ واحد کاهش، در رقم ۱۸ هزار و ۹۴۶ واحد ایستاد. معامله گران این بازار ۳۲۱ هزار معامله انجام دادند که ۳۹ هزار و ۸۲۶ میلیارد ریال ارزش داشت. پلیمر آریا ساسول، پتروشیمی مارون، پتروشیمی زاگرس، فولاد هرمزگان جنوب، سهامی ذوب آهن اصفهان، سرمایه گذاری صبا تامین و سرمایه گذاری مالی سپهر صادرات نسبت به سایر نماد‌ها بیشترین تاثیر منفی را روی فرابورس گذاشتند.


شاخص بورس در پایان معاملات هفته جاری با بورس اوراق بهادار تهران که این روز‌ها تحت تأثیر شایعات و یا مباحثی در مورد احتمال عدم تصویب کلیات لایحه بودجه روند ریزشی به خود گرفته، دیروز حدود ۵۲ هزار واحد افت کرده بود.  هم در یک روند کاهشی، شاخص کل در پایان معاملات با ۱۴ هزار و ۸۷۰ واحد کاهش به رقم یک‌میلیون و ۴۱۳ هزار و ۴۵۴ واحد رسید.  همچنین شاخص کل بورس با کاهش ۴ هزار و ۶۱۹ واحد به رقم ۴۳۶ هزار و ۵۲۹ واحد رسید.  ارزش بازار بورس تهران امروز به بیش از ۵ میلیون و ۶۰۸ هزار میلیارد تومان رسید.
معامله‌گران در بورس تهران بیش از ۱۳.۴ میلیارد سهام حق‌تقدم و اوراق مالی در قالب ۱.۷ میلیون نوبت معامله و به ارزش ۱۳ هزار و ۸۶۶ میلیارد تومان داد و ستد کردند.


ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: