کد خبر: ۳۴۳۵۴۷
۲۸ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۸
0
پاتک پول نقد به بازار مسکن و بورس
به گزارش پول نیوز، گستره‌ای از تحولات سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، گسترده در جهان؛ به دنبال تغییر غیرمنتظره در نتایج انتخابات ریاست جمهوری امریکا به وقوع خواهد پیوست. در این بین کشور ما نیز از این تحولات بی‌نصیب نخواهد بود. در این جا قصد دارم پیامد‌های شغلی، صنفی، اقتصادی که در ۴ سال آینده متوجه اقتصاد می‌شود را ترسیم و پیش‌بینی نماییم.

با نگاهی به ۴ سال گذشته در می‌یابیم که قیمت کالا و خدمات شامل ارز، سکه، ملک، بورس در این مدت رشد فزاینده و غیر قابل باوری داشته است. قدرت خرید اقشار حقوق ثابت یعنی کارمندان رده پایین، کارگران، بازنشستگان بیش از ۸۰ درصد کاهش، پیدا کرده است. فاصله طبقاتی در این بین به مدد سود‌های کاذب بورس، ملک، ارز، سکه و طلا در کنار رانت‌های ویژه اقتصادی که نصیب عده‌ای خاص گردید بیش از بیش شکاف ایجاد کرد. سود‌های مستمر ۴۲۰ درصدی برای یک سری از افراد، به همراه سقوط یا کسری بودجه؛ یا بهتر بگوییم تاوان خرید کم ۸۰ درصدی عده بی‌شماری از افراد جامعه، وسعت این گسل و شکاف اجتماعی- اقتصادی را به ۵۰۰ درصد رساند. سرازیر شدن سرمایه‌های نقدی از بانک‌ها به بازار‌های چهارگانه، ارزش پول ملی را به طور غیر قابل باوری کاهش داد. نگاه غالب آن بود که با پیروزی دونالد ترامپ، این چرخه معیوب اقتصادی، سرعت بیشتری خواهد گرفت. اگرچه ترامپ با رای ۷۱ میلیونی خود رکورد بالاترین رای کسب شده برای جمهوری‌خواهان را از آن خود کرده و این رای بعید است تا چند انتخابات آینده تکرار شود، ولی دنیا برای شکست سیاست او هم‌قسم شد و این تلاش نتیجه داد.

با پایان عمر دولت ترامپ که باید تا آخرین لحظه آن صبر کرد بازار‌های پولی مالی جهان شاهد شکوفایی بود. بلافاصله بورس‌های دنیا سبز گردید و نمودارها، صعودی شدند. اما تا آنجا که به کشور ایران مربوط می‌شود از این به بعد روند سقوط ارزش پول ملی گرفته می‌شود. طی چهار سال آینده باید شاهد کاهش رشد سر سام‌آور قیمت‌باید در انتظار چند تغییر باشیم.

ملک و مستغلات، باغ، زمین و ویلا، آپارتمان و مغازه و به طور کلی بخش ملک و مسکن تا دو سال آینده در رکود مطلق خواهد بود چرا که در سال ۱۳۹۹ به اندازه ۱۰ سال قبل از آن رشد داشته‌اند. تقویت ارزش پول ملی و سود ۲۰ درصدی بانک‌ها باعث خواهد شد که ۲۵ درصد از مالکین و دارندگان بازار‌های چهارگانه فوق نسبت به عرضه و فروش آن‌ها اقدام نمایند. در این بین خریداران به امید کاهش بیشتر قیمت در انتظار به سر می‌برند و دست از خرید خواهند کشید. مقاومت فروشندگان در برابر کاهش قیمت و خودداری خریداران از خرید، رکودی طولانی را بر بازار حاکم خواهد کرد، ولی در درازمدت فروشندگان ناچار به فروش به قیمت دلخواه خریداران خواهند بود.

با این اوصاف همه چیز برای فروش هست، ولی پول نقد کیمیاست و با ارزش؛ بنابراین حرف آخر را پول نقد می‌زند نه کالا. دولت به ناچار درصدد احیا رشد شاخص بورس آن هم به صورت کاذب است. این اقدام جز بی‌اعتمادی مردم به بازار نتیجه دیگری نخواهد داشت و تزریق صد‌ها هزار میلیارد از سرمایه ملی، این بازار به کما رفته را احیا نخواهد کرد. و، اما جمع‌بندی و نتیجه‌گیری! بدانید روز‌ها و ماه‌ها و سال آینده دوران حکمرانی پول نقد است و بس. دارندگان ریال در سال ۱۴۰۰ بیشترین سود را خواهند برد.

نویسنده: قاسمعلی حسنی
دبیر کل اتحادیه بنکداران مواد غذایی تهران
 
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: