کد خبر: ۳۴۳۵۵۳
۲۸ آذر ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۲
0
غرضی گفت: توصیه‌ام به دولت آقای روحانی در ماه‌های پایانی دوره و همچنین سکان‌داران اقتصادی دولت سیزدهم این است که تولید در بخش پتروشیمی را به عنوان یکی از اولویت‌های اصلی در نظر بگیرند.
پتروشیمی؛ نجات دهنده اقتصاد ایران در اوج تحریم‌ها
به گزارش پول نیوز، تحریم‌کنندگان ایران با تحریم نفت بار‌ها اقتصاد ما را با تهدید‌های نگران‌کننده روبرو کرده‌اند. به همین دلیل در سال‌های اخیر تلاش‌هایی برای تولید فراورده‌های نفتی انجام گرفته تا از این طریق تبعات نقشه‌های تهدید کننده دشمنان نقش بر آب شود.

محمد غرضی، وزیر اسبق نفت در این‌باره اظهار داشت: نفت و بعد از آن گاز را می‌توان یکی از مهمترین داشته‌های کشور‌ها در هزاره سوم دانست. به هر حال در دنیایی که اقتصاد حرف اول را می‌زند، اینکه کشور‌ها چطور در مناسبات اقتصادی به نظم لازم برسند، نکته‌ای بسیار مهم است. با این توضیح که درآمد‌های حاصل از انرژی، به خصوص نفت و گاز می‌تواند راهی باشد برای بازشدن گره‌هایی کوری که جوامع در حساب و کتاب مالی با آن‌ها روبرو می‌شوند.

عضو کابینه دولت‌های جنگ و سازندگی، در ادامه سخنانش گفت: ایران در خاورمیانه‌ای قرار دارد که منبع اصلی انرژی در جهان است و به همین دلیل هر جا بحث نفت به هر طریقی مطرح شود، کشور ما هم در آنجا حرف‌های زیادی برای گفتن خواهد داشت. اساسا به همین دلیل است که زیاده‌خواهان نظام بین‌الملل که در راستای زیاده‌خواهی خود بنا را بر ایران‌ستیزی گذاشته‌اند «تحریم نفت» ایران را در دستور کار قرار می‌دهند تا از این طریق ضربه‌ای مهلک وارد کنند که اتفاقا در ادوار گذشته توانسته‌اند این هدف خود را محقق کنند. به هر حال دولت‌های ایران با هر سلیقه و روشی که بودند، به خام‌فروشی اصرار نشان می‌دادند و باعث می‌شدند شریان اقتصادی کشور به دلیل قرار گرفتن در حالت تحریم دچار اخلال شود.

او همچنین تصریح کرد: البته در سال‌های گذشته توجه نشان دادن به صنعت مهم و اثرگذار پتروشیمی کار‌های مهمی در راستای تولید فراورده‌های نفتی و گازی صورت گرفته است تا اقتصاد در ایران زیر سایه تحریم خُرد نشود.

اما این توضیح لازم است، راه افتادن چرخ‌های پتروشیمی به قدری لازم است که باید گفت، هنوز برای رسیدن به این مهم راهی طولانی در پیش داریم. توصیه‌ام به دولت آقای روحانی در ماه‌های پایانی دوره و همچنین سکان‌داران اقتصادی دولت سیزدهم این است که تولید در بخش پتروشیمی را به عنوان یکی از اولویت‌های اصلی در نظر بگیرند.

غرضی در ادامه افزود: در واقع اگر کارگزاران نفتی دولت‌ها به این بلوغ برسند که از انرژی بهره‌مندی بالایی به دست بیاورند شرایطی به وجود خواهد آمد که نه تنها ارز کشور صادر نمی‌شود، بلکه به جایی خواهیم رسید که هم از واردات فراورده‌های نفتی جلوگیری کنیم و هم کالا‌های تولیدی در بخش پتروشیمی را صادر کنیم. در چنین حالتی ذخایر ارزی‌مان روز به روز بیشتر شده و در نتیجه، باز شدن گره‌های کور اقتصادی سهل‌تر خواهد شد.

وی توضیح داد: ایران به دلیل نگاه خاصی که به دیپلماسی جهان دارد، همیشه خود را در معرض تهدید تحریم می‌بیند و از آنجایی که قرار نیست اصول نظام تغییری به خود ببیند، لازم است مدیریت نفت‌مان را به سمت تولید سوق بدهیم تا از این طریق مانعی برای کارشکنانی باشیم که کارشکنی در امور ایران در دستور کار همیشگی‌شان است.

محمد غرضی تصریح کرد: تاکید موکدم چیزی جز این نیست که مدیریت غلط انرژی‌های موجود، فرصت‌های گرانبها را به تهدید‌هایی هزینه‌ساز بدل خواهد کرد.

وی در پایان با اشاره به نامگذاری ۸ دی روز صنعت پتروشیمی گفت: در مورد صنعت ارزش آفرین صنعت پتروشیمی همین بس که اگر کشور به این حجم از تولید و صادرات محصولات متنوع نمی‌رسید مشخص نبود چه سرنوشتی در انتظار اقتصاد ایران بود و امروز این صنعت پتروشیمی است که توانسته اثرات تحریم‌ها را کاهش دهد و بایستی دولت‌ها به صنعت پتروشیمی نگاه ویژه‌ای داشته باشند.
 
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: