April 2024 16 / سه‌شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳
عملکرد بازار سرمایه در ۳۰ آذر ۹۹ رقم خورد؛
کد خبر: ۳۴۳۶۶۰
۳۰ آذر ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۲
0
شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات امروز گرچه با کاهش ۵۸۵۹ واحد روبرو شد، اما ارزش معاملات بورس و فرابورس امروز به بیش از ۱۷ هزار و ۴۹۶ میلیارد تومان رسید.
کاهش ۵۸۵۹ واحدی شاخص بورس تهران
به گزارش پول نیوز، بورس اوراق بهادار تهران امروز با کاهش شاخص روبرو شد، به گونه‌ای که در پایان معاملات با کاهش ۵۸۵۹ واحد روی رقم یک میلیون و ۴۳۹ هزار و ۶۶ واحد ایستاد. در عین حال شاخص کل بورس با معیار هموزن امروز با رشد ۲۵۷۹ واحد به رقم ۴۴۷ هزار و ۸۲۸ واحد رسید.

ارزش روز بازار در بورس اوراق بهادار تهران به بیش از ۵ میلیون و ۷۰۶ هزار میلیارد تومان رسید.

امروز معامله‌گران در بورس تهران بیش از ۹.۷ میلیارد اوراق بهادار، سهام و حق‌تقدم در قالب یک میلیون و ۴۴۶ هزار نوبت معامله و به ارزش ۱۱ هزار و ۳۴۱ میلیارد داد و ستد کردند.

امروز شاخص کل بورس و شاخص قیمت با معیار وزنی ـ ارزشی ۴۱ صدم درصد افت کردند، اما شاخص کل با معیار هموزن و شاخص قیمت با معیار هموزن ۵۸ صدم درصد افزایش یافتند.

شاخص آزاد شناور ۲۹ صدم درصد کاهش یافت، شاخص بازار اول بورس ۶۹ صدم درصد افت کرد، اما شاخص بازار دوم بورس که معاملات بلوکی انجام می‌شود، تنها ۴ دهم درصد کاهش یافت و این شاخص نشان می‌دهد، حقوقی‌های بورس و شرکت‌های سرمایه‌گذاری در شرایط افت قیمت اقدام به جمع‌آوری سهام و خرید سهام کرده‌اند.

امروز نماد‌های پتروشیمی خلیج فارس، فولاد خوزستان و ملی مس بیشترین اثر تقویتی در شاخص بورس را داشتند و در سوی دیگر نماد پالایش نفت اصفهان، ایران خودرو، پالایش نفت تهران و بانک ملت به ترتیب بیشترین اثر کاهشی در شاخص بورس را داشتند.

نماد‌های پرتراکنش در بورس تهران شامل شستا، پالایش نفت اصفهان، ایران خودرو، صنایع ملی مس ایران، بانک تجارت، فولاد مبارکه و سایپا بوده‌اند.

امروز در فرابورس ایران، شاخص کل در پایان معاملات ۲۵۱ واحد رشد کرده و به رقم ۱۹ هزار و ۶۸۸ واحد رسید. ارزش بازار اول و دوم فرابورس ایران به بیش از یک میلیون و ۳۴۳ هزار میلیارد تومان رسید.

امروز معامله گران در فرابورس ایران بیش از ۲.۹ میلیارد سهام، حق تقدم و اوراق مالی در قالب ۷۴۱ هزار نوبت معامله و به ارزش ۶ هزار و ۱۵۴ میلیارد تومان داد و ستد کردند که اگر ارزش معاملات بورس را هم به این رقم اضافه کنیم، امروز معامله‌گران بیش از ۱۷ هزار و ۴۹۶ میلیارد تومان داد و ستد کردند.

امروز نماد‌های پتروشیمی مارون، هلدینگ معدنی خاورمیانه، پتروشیمی زاگرس، آریاساسول، فولاد هرمزگان، صنعتی مینو و سنگ آهن گهر زمین به ترتیب بیشترین اثر تقویتی بر شاخص فرابورس را داشته‌اند.

روند یکساله شاخص بورس تهران

نماد‌های پرتراکنش در فرابورس شامل برق و انرژی پیوند گستر پارس، سرمایه گذاری مالی سپهر صادرات، بانک دی، کشت و صنعت خرمدره، صنایع چوب خزر کاسپین، توسعه خدمات دریایی و بندری سینا و پتروشیمی ارومیه بودند.

سرمایه‌گذاری در بورس راهی برای افزایش پس‌انداز ملی و جمع‌آوری نقدینگی برای اجرای طرح‌های بزرگ اقتصادی در کشور است، به شرط این که از بازار سرمایه به خوبی استفاده شود و در شرایطی که ارزش معاملات روزانه بین ۱۷ تا ۲۵ هزار میلیارد تومان در نوسان است، بهترین فرصت برای ارائه سهام بیشتر و همچنین انتشار اوراق برای جمع‌آوری نقدینگی در بازار است که این نقدینگی جذب تولید شود.

همچنین با توجه به آزاد شدن سهام عدالت، در حال حاضر حدود ۵۰ میلیون نفر در بورس تهران حضور دارند و این رقم از جمعیت کشور که حدود ۶۰ درصد از جمعیت کشور را شامل می‌شود، باید قوانین و مقررات بازار سرمایه هم متناسب با این شرایط جدید تغییر پیدا کند، زیرا بهترین فرصت برای ایجاد تعلق اجتماعی و افزایش پس انداز و سرمایه‌گذاری ملی در کشور فراهم شده است.

همچنین توصیه اکثر کارشناسان به سرمایه‌گذاران حقیقی و به ویژه سهامداران عدالت این است که سهام خود را نگه دارند و از افزایش قیمت و سود‌های آتی سهام استفاده کنند.
 
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: