کد خبر: ۳۴۳۹۹۶
۱۳ دی ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۲
0
یک کارشناس بازار سرمایه بیان کرد: فشار‌های بین المللی تاثیر خود را بر شاخص بورس گذاشته است و کارایی شرکت‌ها به ۱۰ درصد رسیده است و عمده آن‌ها هم در حال بسته شدن هستند و می‌شود عنوان کرد که ۳۰ تا ۴۰ درصد از شرکت‌هایی که در بازار سرمایه وجود دارند، ثبت شده نیستند و یا موقعیت فیزیکی ندارند.
تولیدی////
به گزارش پول نیوز،درست است که شاخص، عملکرد و وضعیت بورس را نشان می‌دهد، اما مثبت یا منفی بودن شاخص همیشه به معنی مثبت یا منفی بودن کل بورس نیست. بلکه شاخص، وضعیت کلی بورس را به ما نشان می‌دهد.

در خیلی از مواقع ممکن است چند شرکت بزرگ وزن زیادی – سرمایه و ارزش بازار زیادی – داشته باشند و با مثبت یا منفی شدنشان شاخص کل را مثبت یا منفی کنند.

در حالی که وضعیت بسیاری از شرکت‌های دیگر متفاوت است. در این جور مواقع، شاخص هم وزن قیمت یا شاخص کل هم وزن می‌تواند به شکل بهتری وضعیت کلی بازار را به ما نشان دهد.

چون در شاخص هم وزن، وزن تمام شرکت‌های بورسی مساوی در نظر گرفته می‌شود و شرکت‌های بزرگ نمی‌توانند شاخص را به واسطه سرمایه زیادشان تحت تاثیر قرار دهند.

در همین رابطه علی حیدری، کارشناس بازار سرمایه مطرح کرد: FATF به زبان ساده یعنی بستن مرز‌های ایران به روی پول، یعنی بسته شدن هرگونه تراکنش‌های مالی برای بانک‌های ایران است.

وی افزود: قرار گرفتن ایران در لیست سیاه FATF و کشور‌های اروپایی، با پایان سال مالی شرکت‌ها هم همراه بوده است که این نوعی تهدید جدی است و بهتر است مسئولان قبل از آنکه پرونده ایران به شورای امنیت ارجاع شود، راه حلی مطرح کنند، چون در این شورا وضعیت از امروز بدتر می‌شود. همین عامل کافی است تا قیمت دلار در ماه‌های بعد به اوج خود برسد که این مسئله اگرچه برای صنایع صادرات محور، خوب است، اما باعث افزایش تورم می‌شود؛ هرچند که این تورم قیمت سهام را نیز افزایش می‌دهد.
 
این کارشناس بازار سرمایه اظهار کرد: سود‌های بازار سرمایه برای سهامداران کلان است، نه برای سهامدار خرد. بیشتر این سود‌ها برای سهامداران خصولتی و اقوام و آشنایان مسئولان است که به هر نحوی در شرکت‌های مربوطه، سمت و مسئولیت دارند.

حیدری با بیان اینکه انتشار ویروس کرونا در ایران و عدم اطلاع رسانی شفاف سبب می‌شود دیواری به نام اعتماد از میان مردم و مسئولان از بین برود، تصریح کرد: در حال حاضر ایران به دلیل بسته شدن تمام مرز‌ها برای واردات و صادرات، دیگر نمی‌تواند با کشور‌های دیگر مبادله کند و اگر این شرایط ادامه دار باشد ما حتی نمی‌توانیم با دو کشور چین و روسیه مبادله‌ای داشته باشیم. از آنجایی که مواد اولیه صنایع برای عمده شرکت‌های ایرانی، از چین وارد می‌شود و در ادامه فشار‌ها بر روی چین سبب می‌شود که از فروش کالا هم صرف نظر کند در نهایت ضرر آن به شرکت‌های ایرانی می‌رسد و سبب می‌شود در مدت چهار تا پنج ماه شرکت‌های ایرانی با مشکل مواد اولیه و عدم دسترسی مناسب به دلار برای خرید مواد اولیه مواجه شوند و وقوع این دو با هم تهدید بزرگی است و فرض کردن آن که در این سناریو نوعی فرصت است، خوش بینانه محسوب نمی‌شود.
 

بیشتر بخوانید: در بازار بورس، سرمایه مردم ذوب نمی شود

وی در پاسخ به این سوال که با توجه به اینکه هیچ عاملی در طول یک سال اخیر موجب افت شاخص بازار سرمایه نشده است آیا می‌توان گفت که FATF و کرونا هم نوعی تهدید علیه بورس نیستند؟ بیان کرد: رشد شاخص بورس، بدون هیچگونه عملیات اقتصادی در کشور زنگ خطری برای بدنه اقتصادی کشور است و دلیل آن هم این است که در کشوری که هیچگونه فعالیت اقتصادی صورت نگرفته، چطور ممکن است که شاخص بورس رشد کند. این فرضیه فقط در شرایط تورمی ایجاد می‌شود.

این کارشناس اقتصادی خاطرنشان کرد: فشار‌های بین المللی تاثیر خود را بر شاخص بورس گذاشته است و کارایی شرکت‌ها به ۱۰ درصد رسیده است و عمده آن‌ها هم در حال بسته شدن هستند و می‌شود عنوان کرد که ۳۰ تا ۴۰ درصد از شرکت‌هایی که در بازار سرمایه وجود دارند، ثبت شده نیستند و یا موقعیت فیزیکی ندارند. فشار‌های بین المللی برخلاف گفته‌های مسئولان بر بازار‌های اقتصادی و سهام فشار وارد کرده و آنچه که از بازار سهام تحت عنوان سود برداشت شد، برابر است با کاهش ارزش میزان سرمایه‌ای که داشتند.

حیدری اضافه کرد: میزان تورمی که در عمق جامعه حاکم است به همان میزان هم در بازار سرمایه وجود دارد و با افزایش قیمت دلار در سال آینده، بسیاری از سهام‌های صادرات محور هم افزایش قیمت خواهند داشت. چون دولت در سال ۱۳۹۸ کار اقتصادی انجام نداده است به همین خاطر رشد شاخص و بزرگنمایی آن یک نوع دستاورد در زمینه عمومی برای دولت محسوب می‌شود به همین دلیل دولت برای جا انداختن بازار سرمایه، به تبلیغ آن کمک می‌کند که در پایان سال به عنوان نوعی دستاورد برای خود ذکر کند و این کار غلطی است که به درستی انجام داده می‌شود.
 
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: