April 2024 23 / سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۴۴۰۹۷
۰۹ دی ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۰
0
یک کارشناس بازار سرمایه گفت: خصوصی سازی دو باشگاه استقلال و پرسپولیس از طریق بازار بورس در بستری شفاف، بسیاری از مشکلات مدیریتی و مالی آن‌ها را رفع می‌کند و می‌تواند الگویی برای خصوصی سازی باشگاه‌های ورزشی دیگر باشد.
ورود سرخابی‌ها به بورس، الگویی برای خصوصی سازی باشگاه‌های ورزشی
به گزارش پول نیوز، تجربه موفق ورود باشگاه‌های ورزشی به بازار سرمایه در کشور‌های اروپایی نشان می‌دهد که عرضه این باشگاه‌ها به بورس راهکار مناسبی برای گسترش تامین مالی و سود آوری است و در اکثر کشور‌های دنیا نیز از این راهکار بهره گرفتند و سهام باشگاه‌ها خود را در بورس پذیرفته‌اند. کشور انگلستان در حال حاضر یکی از حرفه‌ای‌ترین و پردرآمدترین لیگ‌های دنیا به شمار می‌آید و سهام بیش از ۲۰ باشگاه فوتبال در انگلیس در بورس پذیرفته شده است.

طی چند سال گذشته با وجود اینکه در خصوص واگذاری دو باشگاه پرسپولیس و استقلال تصمیم گیری شده بود، اما شرایط برای واگذاری این دو باشگاه در گذشته مهیا نشد و در این مدت، این دو باشگاه نتوانستند کاملا به باشگاه حرفه‌ای از نظر درآمدزایی تبدیل شوند. با این حال می‌توان با ایجاد یرساخت‌های مناسب و الگو برداری از کشور‌های اروپایی با توجه به شرایط ورزش کشور خصوصی سازی سرخابی‌ها از طریق بازار بورس انجام شود.

در این خصوص محمد جودکی کارشناس بازار سرمایه به خبرنگار برنا، گفت: دو تیم استقلال و پرسپولیس سال‌ها در فهرست واگذاری سازمان خصوص سازی قرار داشتند و با توجه با اینکه پذیرش استقلال و پرسپولیس در بورس مراحل پایانی خود را طی می‌کند، می‌توان انتظار داشت خصوصی‌سازی این دو باشگاه از طریق بازار سرمایه در بستری شفاف، بسیاری از مشکلات مدیریتی و مالی آن‌ها را رفع کند.

وی با بیان اینکه زیر ساخت‌های مناسبی برای واگذاری تیم‌های ورزشی به بخش خصوص در کشور ایجاد نشده است، اظهار داشت: دو تیم استقلال و پرسپولس باید با ساز و کار شفاف و قیمت مناسب به بخش خصوصی واگذار شود همچنین باید به شرایط درآمد زایی این دو باشگاه مانند حق پخش، تبلیغات، بلیت فروشی و برند برای بخش خصوصی توجه شود.

وی در خصوص نقش برند در در آمدزایی باشگاه‌های ورزشی گفت: برند تیم‌های ورزشی، نقطۀ کلیدی کسب موفقیت در برنامه‌های بازاریابی صنعت ورزش دارد و نقش برند‌ها در شناسایی محصول شرکت در بازاریابی روبه گسترش امروزی، انکارناپذیر است. به دلیل ارزش بالای برند دو تیم استقلال و پرسپولیس بخش خصوصی می‌تواند با برنامه‌های ریزی صحیح از این پتانسیل بی‌نظیر اقتصادی استفاده کند.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: بیشتر باشگاه‌های ورزشی کشور درآمد مشخصی نداشته به صنایع و دولت وابسته هستند و ورود این تیم‌های ورزشی به بورس می‌تواند به شفافیت اطلاعاتی و صورت‌های مالی، سودده شدن این باشگاه‌ها کمک کند. البته پذیرش سرخابی‌ها در بازار سهام نیز به پیش‌زمینه‌هایی نیاز دارد که از جمله این موارد این است که وقتی شرکتی قرار است در بورس عرضه شود باید تراز‌های مالی‌اش کاملا شفاف و طی سه سال متوالی مثبت باشد.

وی با بیان اینکه ورود سرخابی‌ها بازار سرمایه با تقاضای خوبی از طرف مردم و هواداران روبرو خواهد شد، ادامه داد: عرضه سهام این دو باشگاه یکی از بهترین شیوه‌هایی است که هوادران بتوانند با خرید سهام آن‌ها در خصوصی سازی این دو باشگاه نقش داشته باشند. وفاداری هواداران باشگاه بر ارزش ویژه برند این دو باشگاه اثر دارد و می‌توان یکی از برنامه‌های حفظ و تشویق هرچه بیشتر هواداران و وفادار ماندن آنها، در سهامدار کردن این هواداران باشد تا این فرصت را داشته باشند در تصمیمات باشگاه مورد علاقه خود تاثیرگذار باشند.
 
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: