April 2024 16 / سه‌شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۴۴۱۱۰
۱۰ دی ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۳
0
این اقتصاددان بیان کرد: در این شرایط کنترل از دست بانک مرکزی خارج می‌شود چرا که یک نهاد به تنهایی نمی‌تواند تغییر و تحول عمده‌ای ایجاد کند کمااینکه بانک مرکزی سیاست‌های خوبی را به طور جدی دنبال می‌کند.

کنترل نرخ تورم از دست بانک مرکزی خارج شده است

به گزارش پول نیوز، مرکز آمار نرخ تورم آذر ماه را اعلام کرد. طبق این گزارش منظور از نرخ تورم نقطه‌ای، درصد تغییر عدد شاخص قیمت، نسبت به ماه مشابه سال قبل می‌باشد. نرخ تورم نقطه‌ای در آذر ماه ١٣٩٩ به عدد ۴۴.۸ درصد رسیده است؛ یعنی خانوارهای کشور به طور میانگین ٤٤.٨ درصد بیشتر از آذر ١٣٩٨ برای خرید یک «مجموعه کالاها و خدمات یکسان» هزینه کرده‌اند.

 

نرخ تورم نقطه‌ای آذر ماه ١٣٩٩ در مقایسه با ماه قبل ۱.۶ واحد درصد کاهش یافته است. نرخ تورم نقطه‌ای گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» با افزایش ١.٣ واحد درصدی به ۵٧.٩ درصد و گروه «کالاهای غیر خوراکی و خدمات» با کاهش ٣.١ واحد درصدی به ٣٨.٧ درصد رسیده است.

 

این در حالی است که نرخ تورم نقطه‌ای برای خانوارهای شهری ۴۴.۲ درصد می‌باشد که نسبت به ماه قبل ١.٥ واحد درصد کاهش داشته است. هم‌چنین این نرخ برای خانوارهای روستایی ۴٨.٠ درصد بوده که نسبت به ماه قبل ٢.٣ واحد درصد کاهش داشته است.

 

در همین رابطه محمد قلی یوسفی اقتصاددان  گفت: در واقع اینکه میانگین نرخ تورم سالانه یا نقطه به نقطه چه میزان باشد اهمیتی ندارد و آنچه مهم است قیمت‌های نسبی کالا‌ها و خدمات است. آنچه در اقتصاد حائز اهمیت است تغییر نسبی قیمت‌هاست نه شاخص کلان اقتصادی. تورم و رشد اقتصادی نیز شاخص کلان اقتصادی هستند که برای دولت‌ها مهم است.
 
وی با بیان اینکه موضوع اصلی که تعیین کننده تورم است حجم نقدینگی و معاملات و ضریب فزاینده پول است، تصریح کرد: با توجه به اینکه معمولا عامل تورم نقدینگی است، عامل تزریق منابع مالی بانک‌ها به اقتصاد نیز کسری بودجه است.

این اقتصاددان گفت: نقدینگی بالا نیز ناشی از هزینه‌های بالای دولت است که برای اصلاح این زنجیره باید دولت کوچک شود و برای این امر هم قانون اساسی کشور باید اصلاح شود. تا زمانی که این اصلاحات صورت نگیرد دولت بزرگ و به دنبال آن هزینه‌های بالای دولت را داریم.
 

بیشتر بخوانید: چرا ایران نمی‌تواند در برابر اقدامات سایر کشور‌ها واکنش نشان دهد؟

قلی یوسفی ادامه داد: از سوی دیگر کشور‌های نفتی از منظر ماهیتی به دلیل اینکه اتکا به درآمد‌های نفتی دارند و پول نفت به اقتصاد تزریق می‌شود معمولا دارای تورم هستند و به عبارت دیگر بخش از تورم نیز ذاتی است. ضمن اینکه جو روانی، تحریم‌ها، بی‌ثباتی و عدم سرمایه‌گذاری تولیدی در کشور باعث افزایش قیمت‌ها و در نهایت تورم می‌شود.

وی افزود: در این شرایط کنترل از دست بانک مرکزی خارج می‌شود چرا که یک نهاد به تنهایی نمی‌تواند تغییر و تحول عمده‌ای ایجاد کند کمااینکه بانک مرکزی سیاست‌های خوبی را به طور جدی دنبال می‌کند. در کشوری که تولید رونق نداشته باشد نقدینگی نیز به دلایل مختلف بالا خواهد رفت و کاری هم از دست بانک مرکزی برنمی‌آید.

وی با بیان اینکه به افت ادامه‌دار تورم در ماه‌های آینده امیدوار هستم، اظهار کرد: نباید تصور کنیم که در این شرایط یک دست نامرئی پیدا می‌شود که وضعیت را ساماندهی کند بلکه حتی با حضور جو بایدن بر مسند ریاست جمهوری آمریکا باید ماه‌ها منتظر ماند و دید چه اتفاقاتی رخ خواهد داد.
 
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: