یک کارشناس اقتصادی پاسخ داد؛
کد خبر: ۳۴۴۱۱۳
۱۶ دی ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۳
0
حق شناس بیان کرد: ممکن است برخی از باز‌ار‌ها در مدت زمانی دارای حباب باشند، به طور مثال در چند سال گذشته بازار مسکن و ارز دارای حباب بود و از قیمت واقعی خود دور شده بودند که با گذشت زمان این مشکل حل شد و حباب این بازار‌ها از بین رفت.
تولیدی//// چرا بیشتر بازارهای ایران دارای حباب است؟
به گزارش پول نیوز، طبق مصوبه شورای پول و اعتبار در سال ۹۵ نرخ سود سپرده یکساله حداکثر ۱۵ درصد است، اما به دلایل مختلفی بانک‌ها نرخ‌های سود را بالا بردند و تا مدت‌ها رقابت زیادی در جذب سپرده با ابزار سود سپرده بین برخی بانک‌ها رایج شده بود.

اما ۳۱ فروردین ماه سال جاری بعد از گذشت قریب به ۴ سال از مصوبه شورای پول و اعتبار، مدیران عامل بانک‌ها توافق کردند نرخ‌های سود سپرده را به سطح تعیین شده در مصوبه شورای پول و اعتبار کاهش دهند.

این تصمیم پس از آن اتخاذ شد که نرخ سود در بازار بین بانکی که یکی از مهم‌ترین مولفه‌های تعیین‌کننده نرخ سود سپرده محسوب می‌شود، روند نزولی به خود گرفت و به سطح ۱۵ تا ۱۶ درصد رسید، اما امروز اغلب بانک‌ها بر سر این میزان نرخ سود موافقت کردند و طبق مصوبه شورای پول و اعتبار عمل می‌کنند. اما کاهش نرخ سود بانکی و رسیدن آن به ۱۵ درصد باب میل سپرده گذاران نیست و این مسئله باعث ریزش سپرده گذاران از بانک‌ها می‌شود.

در همین رابطه هادی حق شناس، کارشناس اقتصادی و سیستم بانکی عنوان کرد: حجم اطلاعاتی که مردم از اقتصاد کشور ما دارند، آن‌ها را راهنمایی می‌کند که تصمیم درستی برای سرمایه گذاری انتخاب کنند.
 

بیشنر بخوانید: چرا ایران نمی‌تواند در برابر اقدامات سایر کشور‌ها واکنش نشان دهد؟

وی افزود: زمانی که نرخ تورم به هر دلیل بیش از نرخ سپرده‌های بانکی است، مفهوم آن این است که اگر مردم سپرده گذاری کنند به جای اینکه ارزش پول آن‌ها افزایش پیدا کند، کاهش می‌یابد به همین دلیل ساده زمانی که نرخ سپرده واقعی نیست، سپرده‌های مردم از بانک‌ها خارج و به سمت سایر بازار‌های موازی دیگر هدایت می‌شود.

حق شناس اظهار کرد: یکی از دلایلی که امروزه بازار سرمایه روند صعودی را طی می‌کند، کاهش نرخ سود سپرده‌های بانکی است و این موضوع باعث می‌شود نقدینگی از بانک به سایر بازار‌های موازی دیگر پناه ببرد.

این کارشناس سیستم بانکی در ادامه بیان کرد: زمانی که پول از بانک‌ها خارج شد ممکن است به بازار‌های دیگر سوق پیدا کند و یکی از این بازار‌ها بازار سرمایه است. امروزه، چون بازار سرمایه در حال رشد پی در پی است مردم ترجیح می‌دهند سپرده‌های خود را از بانک‌ها خارج و در این بازار سرمایه گذاری کنند.

وی خاطرنشان کرد: ممکن است برخی از باز‌ار‌ها در مدت زمانی دارای حباب باشند، به طور مثال در چند سال گذشته بازار مسکن و ارز دارای حباب بود و از قیمت واقعی خود دور شده بودند که با گذشت زمان این مشکل حل شد و حباب این بازار‌ها از بین رفت. ممکن است بازار‌ها برای مدتی با حباب روبرو باشند، اما با گذشت مدت زمانی، آن بازار خود را اصلاح می‌کند و این حباب از بین می‌رود بنابراین نباید نگران حباب در بازار‌ها بود؛ طبیعتا ارزش واقعی هر بازار مشخص است که در بلند مدت به قیمت و ارزش واقعی خود می‌رسد.
 
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: