April 2024 23 / سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۴۴۶۱۲
۲۲ دی ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۲
0
شرکت افست در سال مالی ۱۳۹۹ نتوانست رشد چشمگیری در امر سودسازی داشته باشد و مغلوب تورم شد.
 
آنچه در انتظار سهامداران «چافست» استبه گزارش پول نیوز، شرکت افست گزارش حسابرسی شده تلفیقی خود را منتشر کرد تا به استقبال مجمع عمومی‌عادی سالیانه برود. بر اساس صورت‌های مالی ارائه شده، این شرکت موفق به شناسایی ۵۷۸ ریال سود به ازای هر سهم شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد اندک ۳ درصدی را حکایت می‌کند. هیات مدیره شرکت در نظر دارد پیشنهاد تقسیم سود ۱۵۰ ریالی به ازای هر سهم را در مجمعی که ۲۹ دی ماه برگزار می‌شود، ارائه کند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که هیات مدیره «چافست» علاقه چندانی به تقسیم سود بالا ندارد و ترجیح می‌دهد در حساب سود انباشته ذخیره شود و افزایش سرمایه دهد تا این که با تقسیم سود نقدی، موجب خروج نقدینگی از شرکت شود.

هر چند که به موجب افزایش ۳۴ درصدی درآمد‌ها و کنترل بهای تمام شده، سود ناخالص افزایش ۶۸ درصدی را در سال مالی منتهی به شهریور ماه ۱۳۹۹ تجربه کرد اما؛ رشد تقریبا ۳ برابری سایر هزینه‌های عملیاتی افت شدت رشد سودآوری کاست.

علاوه بر ۴۹ میلیارد ریال هزینه‌های جذب نشده در تولید، به سبب تفاوت بهای پشت جلد کتاب با بهای واقعی عوامل تولید، ۶۸ میلیارد ریال هزینه به این شرکت تحمیل شد.
 
از همین رو، حاشیه سود ناخالص از ۱۸ به ۲۳ درصد رشد کرد اما؛ حاشیه سود خالص با افت ۶ درصدی، به ۲۰ درصد رسید.

«چافست» در افزایش مقداری فروش توفیقی حاصل نکرد و تنها بهبود نرخ‌ها بود که به مدد شرکت آمد تا ۲ هزار و ۸۲۶ میلیارد ریال درآمد ثبت شود. این شرکت برای سال مالی ۱۴۰۰ پیش بینی کسب درآمد ۳ هزار و ۲۰۲ میلیارد ریال (معادل ۱۳ درصد رشد) را دارد.
 
باید توجه داشت که تولیدات شرکت عمدتا بر اساس سفارش‌های سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی بوده و پس از ارسال برای مشتری، درآمد آن شناسایی می‌شود. در سال مالی مذکور شرکت با ۹۳ درصد ظرفیت فعالیت داشت.

چند سالی است که احداث پروژه تجاری، اداری و صنعتی شرکت افست با سرمایه گذاری ۲ هزار و ۹۸۷ میلیارد ریالی و به متراژ ۲۶۰۰۰ مترمربع شامل انبار صنعتی (سوله) به متراژ ۳۰۰۰ مترمربع و مجتمع تجاری، اداری و خدماتی به متراژ ۲۳۰۰۰ مترمربع به جریان افتاده است. عملیات ساخت انبار صنعتی در آبان سال ۱۳۹۶ شروع و یک سال بعد به پایان رسید و در حال بهره برداری است. فاز یک و دو تجاری به اتمام رسیده و بخشی از فاز ۳ تا پایان شهریور ماه سال ۱۳۹۹ بالغ بر ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است. برآورد می‌شود این پروژه تا اسفند ماه سال ۱۴۰۱ به‎طور کامل به بهره‌برداری برسد.

نرخ بازده دارایی‌ها و حقوق صاحبان سهام در سال مالی ۱۳۹۹ با کاهش نسبت به سال مالی ۱۳۹۸ همراه بوده و به ترتیب به ۱۴ و ۲۷ درصد تنزل یافته است.
 
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: