کد خبر: ۳۴۴۶۵۱
۰۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۲
0
این کارشناس اقتصادی گفت: دلیل اصلی این مسئله این است که مهاجرت نقدینگی صورت گرفته است. برای خریداران، سهام این شرکت‌ها دستاویزی شده است که ارزش جایگزینی این دارایی‌ها بالا است پس ارزش خرید دارند.
تولیدی/// دلیل افزایش سهام برخی از شرکت‌ها و کارخانجات که ورشکسته هستند چیست؟
به گزارش پول نیوز، علی سعدوندی، اقتصاددان و کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار پول نیوز در خصوص «جلوگیری بورس از کوچ نقدینگی به بازار‌های دیگر»بیان کرد: کوچ نقدینگی به سایر بازار‌های موازی باعث بروز مشکلاتی می‌شود؛ مثلا اگر نقدینگی به بازار ارز کوچ کند، قیمت ارز بیشتر از قیمت تقاضای آن می‌شود و آن را می‌توان نوعی تهدید برای اقتصاد کشور به شمار آورد.

وی افزود: همچنین اگر این نقدینگی وارد بازار مسکن شود، قیمت مسکن بیش از این گران می‌شود و قاعدتا دسترسی مردم به مسکن کمتر و یا قطع می‌شود و خرید مسکن برای مردم دور از دسترس خواهد شد. به همین خاطر در کوتاه مدت بهترین سیاست این است که اگر انباشت نقدینگی صورت گرفته، این انباشت نقدینگی به سمت بازار بورس هدایت شود.

سعدوندی در ادامه اظهار کرد: اگر این انباشت نقدینگی به سمت بازار بورس هدایت شود اشکال آن این است که اگر در بازار بورس حباب ایجاد شود و این حباب خنثی شود، باعث هجوم نقدینگی به سایر بازار‌ها می‌شود.
 
وی بیان کرد: امروزه ارزش کل بازار سرمایه در حد تولید ناخالص ملی است و با این روند از آن بیشتر می‌شود. از این نظر حجم کل بازار بزرگ شده و می‌شود گفت که حباب در بخشی از بازار سرمایه قابل مشاهده است. البته نباید تصور شود که حباب این بازار ظرف یک هفته ریزش می‌کند و سیاستگذار نیز باید متوجه آن باشد که بیش از حد، حباب در بازار به وجود نیاید.

سعدوندی خاطرنشان کرد: رشد بی سابقه بورس قابل پیش بینی بود چرا که نقدینگی مازاد به سمت این بازار هدایت شده است. اما مسئله این است که برخی از سهام‌های بازار بورس دچار حباب شده است و باید این حباب را مدیریت کرد که اگر مدیریت درستی صورت نگیرد ممکن است بازار سرمایه دچار مشکل شود که با عرضه سهام دولتی در بورس یا عرضه سهامی که دولت در آن قدرت دارد، می‌شود تا حدودی این حباب را مدیریت کرد.

این کارشناس اقتصادی در پاسخ به این سوال که چرا در بازار بورس، سهام برخی از شرکت‌ها و کارخانجات که رسما ورشکسته هستند، همچنان افزایش می‌یابد؟ گفت: دلیل اصلی این مسئله این است که مهاجرت نقدینگی صورت گرفته است. برای خریداران، سهام این شرکت‌ها دستاویزی شده است که ارزش جایگزینی این دارایی‌ها بالا است پس ارزش خرید دارند. امروز جریان نقدی بسیاری از شرکت‌ها دچار مشکل شده است، بنابراین باید باید به جریان نقدی این شرکت‌ها توجه کرد. واقعیت این است که تفاوتی بین چند ماه گذشته و امروز در بازار سرمایه دیده می‌شود. بسیاری از شرکت‌ها که بعد از تحریم‌ها دچار رکود شدید و افت تولید شده بودند در نیمه دوم سال ۹۸ به وضعیت پیش از تحریم‌ها بازگشتند و حتی فراتر از آن هم پیش رفتند، بنابراین رشد شاخص مقداری هم به خاطر رشد واقعی اقتصاد است، اما امروزه که وضعیت اقتصاد به سمت رکود قدم برداشته است، باید دید که قیمت سهام شرکت‌های ورشکسته چگونه قابل توجیه است؟
 
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: