April 2024 25 / پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
یک کارشناس بازار سرمایه اظهار کرد:
کد خبر: ۳۴۴۷۰۵
۲۴ دی ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۰
0
این کارشناس بازار سرمایه گفت: به هیچ عنوان بورس با حباب روبرو نیست و این به این معنی نیست که قیمت همه سهام‌ها در بازار بورس در جای خود قرار دارد؛ برخی از این سهام‌ها قیمت‌های چند برابری دارند که نشان دهنده این است که اصلا ارزش گذاری درستی صورت نگرفته است.
تولیدی/// ترکیدن حباب بورس شایعه‌ای میان دوراهی
به گزارش پول نیوز، بازار سهام تنها بازاری است که در کسادی این روز‌ها هنوز رونق دارد؛ نوسانات اخیر ارز و آمدن کرونا هر کسب و کاری را از سکه انداخته است، اما زورش به بورس اوراق بهادار ایران نرسید. در حالی که بسیاری از کارشناسان در این حوزه معتقد بودند بازار بورس حباب دارد و در آینده ای نزدیک با افت شاخص این حباب فروکش می کند.
 
روز چهارشنبه ۱۴ اسفند ۹۸ شاپور محمدی مدیر وقت سازمان بورس با اعلان دستوری کاهش دامنه نوسانات روزانه دست به حرکت غافلگیرانه‌ای زد و دامنه نوسان سهام را از ۵ درصد به ۲ درصد رساند؛ هرچند که با دستور وزیر اقتصاد در روز جمعه ۱۶ اسفند ۹۸ لغو شد و رنگ اجرا ندید، اما هنوز ذهن بسیاری را درگیر خود کرده است.

پس از آن اختلافات شدید بین شاپور محمدی مدیر سابق بورس و وزارت اقتصاد و اختلالات هسته معاملات بورس و سیستم‌های آنلاین کارگزاری‌ها و همچنین تصمیمات شبانه شاپور محمدی باعث شد تا وی دیگر جایی در تالار شیشه‌ای بورس نداشته باشد.
 
در همین رابطه بهنام مرادی کارشناس بازار سرمایه بیان کرد: نباید انتظار داشت که تغییرات خاصی به سبب تغییر مدیریت در سازمان بورس اتفاق بیفتد. به لحاظ مدیریتی و عملکردی، بین شاپور محمدی و حسن قالیباف تفاوتی دیده نمی‌شود.

وی افزود: دغدغه‌های شاپور محمدی مدیر سابق سازمان بورس آنقدر مهم و پر اهمیت بود که نقش خود را پررنگ‌تر در رشد شاخص بورس نشان می‌داد، اما با روی کار آمدن قالیباف مدیر جدید سازمان بورس، تغییرات چشمگیری در بورس اتفاق می‌افتد که یکی از آن‌ها عرضه سهام شرکت‌های دولتی در بورس بود و فصل جدیدی از شکوفایی بازار سرمایه رقم می‌خورد و پیش بینی می‌شود که مانند سال گذشته رشد شاخص بورس ادامه دار خواهد شد.

این کارشناس بازار سرمایه اظهار کرد: از تغییرات مدیریتی مهمتر، اقدام دولت در خصوص عرضه سهام خود در بازار سرمایه است.
 

بیشتر بخوانید: تاثیر بازار جهانی بر بورس ایران بلندمدت است

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه عملکرد شاپور محمدی در بورس تهران بسیار خوب و مثبت بود، عنوان کرد: شاپور محمدی نقش به سزایی در شاخص بورس داشته و هر کسی ممکن است در زمان مدیریت ایراداتی داشته باشد، اما عملکرد مثبت وی به قدری خوب بود که نقاط ضعف او را پنهان می‌کرد.
 
وی افزود: با توجه به حوزه‌های اقتصادی در کشور و میزان تخلفات در آن، بازار سرمایه یکی از پاک‌ترین و سالم‌ترین بازار‌هایی بود که توانست عملکرد مثبتی داشته باشد.

مرادی در پاسخ به این سوال که برخی معتقدند بازار سهام حباب دارد و شاپور محمدی برای کاهش این حباب قصد اعمال تغییراتی از جمله کاهش دامنه نوسانات بورس را داد که اجازه چنین کاری به وی داده نشد. نظر شما در این باره چیست؟ بیان کرد: شاپور محمدی نگران ادامه روند بازار سرمایه بود و مخالفتی که با تصمیم محمدی شد این بود که دولت معتقد است رشد شاخص بورس هیچ جای نگرانی ندارد و باز هم می‌تواند از سرمایه‌های مردم استقبال کند و این یک اختلاف سلیقه‌ای مدیریتی بود که با تصمیم محمدی مخالفت شد.

این کارشناس بازار سرمایه بیان کرد: به هیچ عنوان بورس با حباب روبرو نیست و این به این معنی نیست که قیمت همه سهام‌ها در بازار بورس در جای خود قرار دارد؛ برخی از این سهام‌ها قیمت‌های چند برابری دارند که نشان دهنده این است که اصلا ارزش گذاری درستی صورت نگرفته است. ارزش هر سهم به اوضاع کشور در آن زمان بستگی دارد و نمی‌شود سهمی که در آن زمان ارزش گذاری شده است را برای سهام امروزه در نظر گرفت.

مرادی مطرح کرد: این بازار در هیچ شرایطی با تورم روبرو نیست؛ این بازار بازاری است که موجب تولید، اشتغال و کاهش رکود در کشور می‌شود و اساسا میزان ریسکی که در بازار‌های موازی دیگر مانند طلا، ارز و مسکن وجود دارد بیشتر از بازار سرمایه است.
 
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: