April 2024 25 / پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۴۵۰۹۵
۰۲ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۰
0
زنگنه گفت: تا پایان سال ۱۴۰۱ تقریبا دیگر هیچ گازی در مشعل‌ها نمی‌سوزد و ۹۵ درصد از گاز‌های همراه تا آن زمان قابل استفاده خواهد بود.

به گزارش پول نیوز، پالایشگاه بیدبلند خلیج فارس، صبح امروز (۲ دی ماه) در چهل و دومین برنامه از مجموعه برنامه‌های افتتاح پروژه‌های کلان ملی، با حضور ویدئوکنفرانسی رئیس جمهور افتتاح شد. بیژن زنگنه، وزیر نفت در آیین بهره برداری از این اَبَرپروژه گفت: تا پایان سال ۱۴۰۱ تقریبا دیگر هیچ گازی در مشعل‌ها نمی‌سوزد و ۹۵ درصد از گاز‌های همراه تا آن زمان قابل استفاده خواهد بود.

او افزود: قول ما در ابتدای سال ۹۹ این بود که امسال ۱۷ طرح پتروشیمی با سرمایه گذاری حدود ۱۱.۴ میلیارد و ظرفیت تولید ۲۵ میلیون تن افتتاح شود؛ امروز شاهد افتتاح یازدهمین طرح از این مجموعه هستیم که طرح عظیم بیدبلند خلیج فارس است. ارزش تولیدات و درآمد این طرح که یک اَبَرپروژه است، سالیانه قریب به ۱.۵ میلیارد دلار می‌شود.

زنگنه ضمن اشاره به این که بیدبلند اولین پالایشگاه ایران است، ادامه داد: با راه اندازی این طرح با ظرفیت حدود ۲۵ میلیون متر مکعب پالایش در روز و بهره برداری از خط لوله سراسری اول در سال ۱۳۵۰، صنعت گاز در ایران شکل گرفت که البته قبل از آن یک کارخانه لوله سازی به نام لوله سازی اهواز نیز برای ساخت لوله‌های آن، احداث شد.

او افزود: در آن زمان ۲۵ میلیون مترمکعب مصرف گاز در داخل کشور نداشتیم و مازاد مصرف، از طریق خط لوله‌ای که به آستارا کشیده شد، به شوری سابق صادر می‌شد.

وزیر نفت اظهار کرد: تعریف طرح بیدبلند ۲ به اوایل دهه ۸۰ بر می‌گردد که در آن زمان مطالعات جامعی را درباره بهره برداری بهینه از ظرفیت‌های نفت و گاز استان خوزستان انجام و بعد از بحث‌های زیاد، در نهایت به این نتیجه رسیدیم که لازم است یک تاسیسات متمرکز بزرگی برای فرآورش گاز، در این جا احداث شود.

او بیان کرد: موضوع بهره برداری از گاز‌های مشعل و فلر، از مباحث تاریخی در صنعت نفت است که سالیان طولانی مطرح بوده، اما به دلایل متعددی اجرا نمی‌شد. بزرگترین گام در تحقق این هدف، احداث همین پالایشگاه است و طوری برنامه ریزی شده که ما تا پایان سال ۱۴۰۱ عمدتا گازی نداشته باشیم که در مشعل‌ها بسوزد.


مهمترین برنامه‌های بهره برداری از گاز‌های فلز یا مشعل

زنگنه گفت: بخشی از طرح آماک در دولت اصلاحات و بخش دیگری از آن نیز، در سفر قبلی رئیس جمهور به خوزستان افتتاح شد، NGL۳۲۰۰ سال آینده به بهره برداری می‌رسد و تمام گاز‌های غرب کارون را جمع آوری، فرآورش و به بندر امام ارسال می‌کند.

او افزود: NGL۳۱۰۰ نیز در ایلام است که تا سال ۱۴۰۱ به نتیجه می‌رسد و یک پتروشیمی تقریبا یک میلیون تنی نیز در منطقه دهلران با هدف جمع آوری و بهره برداری از گاز‌های منطقه خارک احداث خواهد شد.
طرح‌های پایین دستی، فرزندان بیدبلند هستند

وزیر نفت ادامه داد: مهمترین طرح برای جمع آوری این گازها، طرح بیدبلند است که در اهداف کلان آن، هدف توسعه منطقه‌ای نیز در نظر گرفته شده؛ در حقیقت یک طرح مادر است که در پایین دست خود، فرزندان برومندانی را نیز دارد. این طرح خوراک پتروشیمی بندر امام، الفین و پلی اتیلن گچساران را تامین می‌کند.

او تصریح کرد:بیش از یک میلیون تن اتان از بیدبلند به گچساران می‌رود و در آن جا نیز، یا یک الفین که اکنون نزدیک ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، یک میلیون تن اتیلن را با سرمایه گذاری قریب به هزار و ۵۰ میلیون دلار با احداث دو واحد ۳۰۰ هزارتنی در گچساران و دهدشت به پلی اتیلن تبدیل می‌کند.

زنگنه گفت: در ادامه طرح بیدبلند خلیج فارس، دو طرح دیگر نیز قابل اجراست؛ یکی احداث یک مینی پالایشگاه برای تولید بنزین با ظرفیت دود ۱۵ هزار بشکه در روز و خوراک پنتان پلاس است و دیگری نیز شامل یک طرح PDH یا پلی پروپیلن با ظرفیت ۴۵۰ هزار تنی است که به دنبال جذب یک سرمایه گذار توانمند برای آن هستیم.

او بیان کرد: در صورت فعالیت این طرح با ظرفیت کامل، می‌تواند به صورت سالیانه، ۳.۵ میلون تن اتان، بوتان، پروپان و پنتان پلاس بدهد. این به غیر از گاز متان است که به صورت شیرین شده به خط سراسری ارسال می‌شود.

وزیر نفت اظهار کرد: طرح جمع آوری و انتقال گاز‌های مشعل در شرق کارون که سال ۹۷ قرارداد آن با هولدینگ خلیج فارس امضا شد، حدود ۱.۱ میلیارد دلار سرمایه گذاری جدید را در این زمینه اضافه خواهد کرد.


توسعه خوزستان در دستور کار قرارداد‌های نفتی

او ضمن اشاره به این که استان خوزستان همواره یکی از نقاط تمرکز صنعت نفت بوده، گفت: حتی در شرایط تحریم نیز که شدیدترین تحریم‌ها متوجه صنعت نفت بود، نگذاشتیم که فعالیت هایمان متوقف شود. در حال حاضر در کنار توسعه میادین آزادگان و یادآوران، چهار قرارداد IPC با سرمایه گذاری بیش از ۴.۶ میلیارد دلار، برای توسعه میادین نفتی موجود در استان خوزستان افتتاح شده و ۱۶ قرارداد نگهداشت و توسعه میادین نفتی در حال بهره برداری نیز، با سرمایه گذاری ۲.۲ میلیارد دلار در این استان در حال اجراست.

وزیر نفت که اکنون برای افتتاح پالایشگاه بیدبلند در خوزستان حضور دارد، تاکید کرد: این قراردادها، زمینه ساز فعالیت زنجیره وسیعی از پیمانکاران بومی و اشتغالزایی قابل توجهی می‌شود.

او گفت: در این قرارداد‌های نگهداشت، پیمانکاران ملزم به استفاده از تجهیزات داخلی به میزان ۸۰ درصد هستند. از سال ۹۲ تا کنون بیش از ۹۲ پروژه مسئولیت اجتماعی با اعتبار بالغ بر هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان که هزار و ۲۹۵ میلیارد تومان آن تاکنون هزینه شده، طراحی کردیم.

زنگنه ادامه داد: بیش از ۵۹ پروژه در حوزه‌های آموزشی، بهداشتی، راه، آب و برق رسانی، اجرای طرح‌های هادی روستایی و خدماتی، تکمیل و مورد بهره برداری قرار گرفت.

او گفت: این قول را می‌دهم که در همین دولت، در مگاپروژه دیگر که هر کدام ۲ میلیارد دلار سرمایه گذاری نیاز دارند و بزرگتر از طرح بندرامام هستند، افتتاح خواهد شد.

وزیر نفت در انتها تاکید کرد: تیم ترامپ فکر می‌کرد که ما با تحریم می‌میریم، اما ما زنده ایم و آن‌ها مرده اند؛ طرح هایمان را پیش بردیم. اگر چه حجم سرمایه گذاری‌ها کم شد، اما هیچ پروژه‌ای به خاطر تجهیزات و فناوری معطل نماند و امید در دل ما بسیار بیشتر از گذشته است.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: