April 2024 18 / پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳
همه چیز در خصوص «راه اندازی صندوق بیمه همگانی حوادث طبیعی»؛
کد خبر: ۳۴۵۲۸۱
۰۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۵
0
امروزه پس از گذشت چند سال از وعده‌های تو خالی مسئولین، این صندوق تشکیل شد و وزیر اقتصاد امروز را یکی از روز‌های بیاد ماندنی برای صنعت بیمه خواند که موجب اطمینان خاطر شهروندان در مقابل حوادث خواهد شد.
راه اندازی صندوق بیمه همگانی حوادث طبیعی
به گزارش پول نیوز، تأسیس صندوق بیمه همگانی حوادث طبیعی نظیر آنچه در ترکیه، ژاپن، آمریکا و چند کشور زلزله‌خیز دیگر انجام گرفته است، انقلابی در بیمه کشورمان خواهد بود و مشارکت صنعت بیمه، دولت و مردم در ارائه پوشش بیمه‌ای اجباری و اختیاری را برای حوادث طبیعی فاجعه آمیز به دنبال خواهد داشت.

بیشترین وقایع زلزله در ۳۰ سال گذشته با سهم ۸ درصدی در ایران رخ داده است که به میزان حدود ۳ درصد از تولید ناخالص داخلی کشور طی سال‌های ۱۹۹۰ تا ۲۰۱۸ خسارت به کشور تحمیل کرده است، اما با این وجود هنوز صندوق بیمه حوادث طبیعی که بتواند بخشی از این خسارات را برای عموم مردم جبران کند، تشکیل نشده است.

چندی پیش رئیس کل بیمه مرکزی اعلام کرده بود که صندوق بیمه حوادث طبیعی وسعت ۳۰ میلیون واحد مسکونی را در بر می‌گیرد که با کمک کارشناسان و افراد خبره در این حوزه مراحل گوناگون تشکیل خود را طی کرده است و به تصویب نمایندگان مجلس نیز رسیده، اما به دلیل داشتن بار مالی در شورای نگهبان رد شده است، در همین رابطه سازمان برنامه و بودجه در آخرین مکاتبه خود اعلام کرده است که مشروط به حذف پرداخت‌های دولت در مواردی از قبیل کمک‌های بلاعوض و کمک برای ساخت واحد مسکونی ناشی از حوادث طبیعی، با اعتبار پیشنهادی بیمه مرکزی بابت سهم دولت در سال اول اجرا موافق است.

بر همین اساس بیمه مرکزی دوباره لایحه تشکیل صندوق بیمه حوادث طبیعی را مورد بازنگری قرار داد، به نحوی که هیات وزیران، در تصویب‌نامه‌ای، بار مالی وارده به دولت ناشی از تاسیس صندوق مذکور را پذیرفت و به منظور رفع ایرادات شورای نگهبان در مورد لایحه «تاسیس صندوق بیمه همگانی حوادث طبیعی»، لایحه مزبور اصلاح شد.

امروزه پس از گذشت چند سال از وعده‌های تو خالی مسئولین، این صندوق تشکیل شد و وزیر اقتصاد امروز را یکی از روز‌های بیاد ماندنی برای صنعت بیمه خواند که موجب اطمینان خاطر شهروندان در مقابل حوادث خواهد شد بنابراین هدف از تشکیل این صندوق، جبران بخشی از خسارت‌های مالی ناشی از حوادث طبیعی از جمله زلزله، سیل، طوفان، صاعقه و سرمازدگی آسیب دیدگان این گونه حوادث طبیعی است.

وزیر اقتصاد معتقد است این صندوق می‌تواند عامل نجات بودجه دولت باشد پس تمام فعالان صنعت بیمه و فعالان حوزه مدیریت بحران می‌دانند، وقتی یک بحران و حادثه در کشور حادث می‌شود، فشار زیادی به بودجه عمومی وارد می‌شود.
 

بیشتر بخوانید:
 
 
صندوق بیمه همگانی حوادث طبیعی رویه‌ای پایدار و تثبیت شده دارد و با راه اندازی آن، هم به دولت کمک می‌شود و هم در صورت بروز حادثه، به صاحبان واحد‌های مسکونی برای جبران خسارات خود، اطمینان خاطر می‌دهد و عضویت در این صندوق، بر خلاف سایر بیمه‌ها اختیاری نبوده و اجباری است که تاثیر گذاری آن را بیشتر می‌کند.

ساختار قانون تاسیس صندوق بیمه همگانی حوادث طبیعی به گونه‌ای است که عمده دستگاه‌های مرتبط اعم از وزارت کشور، مسکن و شهر سازی، تعاون، کار و رفاه اجتماعی، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سازمان برنامه و بودجه کشور و رییس سازمان مدیریت بحران کشور، بانک مرکزی جمهوری اسلامی را، درگیر و وارد ماجرا کرده است.

جامعیت ترکیب هیات امنای صندوق بیمه همگانی حوادث طبیعی حاکی از اراده دولت و مجلس است که می‌خواهد این اتفاق به سرعت شکل گیرد.

امروز با اشاره به شکل گیری سریع، تایید اساسنامه و تعیین مدیرعامل صندوق، در مورد چگونگی تامین مالی صندوق نیز بحث شد و قرار شد نماینده سازمان برنامه و بودجه با کمک اعضاء؛ این موضوع را پیگیری کنند.

امروز آرزوی دیرینه صنعت بیمه برای تاسیس صندوق بیمه همگانی حوادث طبیعی محقق شد و مقرر شده است، هیات امنا بطور فوق العاده، ظرف یکماه آینده، همه کار‌های مربوط به صندوق را پیگیری کنند؛ بنابراین اعضای هیات امنای صندوق بیمه همگانی حوادث طبیعی، رضا کاظمی تکلیمی را به اتفاق آراء به عنوان مدیر عامل این صندوق انتخاب کردند.
 

گزارش از سحر گلی زاده

 
 
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: