پیش بینی بورس ۸ بهمن ماه؛
کد خبر: ۳۴۵۳۶۱
۰۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۵
0
کارشناسان درباره بازار بورس امروز چهارشنبه ۸ بهمن ماه نظرات متفاوتی ارائه کردند.
ریزش بازار ادامه دارد؟
به گزارش پول نیوز، کارشناسان معتقدند که بازار همانند روز گذشته روند ریزشی داشته باشد. علی رغم اینکه رییس جدید سازمان بورس انتخاب شده است این احتمال وجود دارد تا مدتی بازار بورس با روند منفی و ریزشی مسیر خود را طی کند. تحلیلگران معتقدند که این روند کوتاه مدت است و بار دیگر بازار به روند متعادل خود باز می‌گردد.

کارشناسان معتقدند که اعتماد به بازار سرمایه از بین رفته است و فاز نزولی همچنان ادامه دارد. از طرفی این اعتماد از دست رفته باعث می‌شود روند نزولی ادامه‌تر شود. سهامداران به دلیل بی‌اعتمادی روند صعودی چند روز اخیر را فرصتی برای نقد کردن سرمایه خود دانستد. کارشناسان بر این عقیده هستند که بازار این روز‌ها شرایطی را سپری می‌کند که نمی‌توان روزانه در مورد آن نظر داد، اما به نظر می‌رسد بازار در مرحله انتظار است تا زمانی که سرنوشت برجام و قیمت دلار مشخص شود.

بازار بورس بعد از چند روز صعود، روزگذشته با ریزش مواجه شد و بسیاری از کارشناسان معتقدند که به دلیل جلسه مهم اعضای شورای عالی بورس بازار تحت تاثیر اخبار حاشیه‌ای قرار گرفت و شاخص کل هم با افت مواجه شد.
 
شاخص کل هم به یک میلیون و ۲۱۴ هزار واحد و شاخص هم وزن هم به ۴۲۶ هزار و ۸۶۵ واحد رسید. شاخص کل هم که در روز‌های گذشته با رشد مواجه بود، ۲۰ هزار واحد ریزش داشت.

نماد‌های فارس، فملی، شستا، تاپیکو، اخابر، کگل و پارسان بر شاخص کل تاثیرگذار بودند و نماد‌های شپنا، شتران، شستا، فخوز، فولاد، شبندر و خودرو هم از پر تراکنش‌های بازار سه شنبه بودند. کارشناسان معتقدند این ریزش بازارطبیعی است و بار دیگر شاخص کل به حالت متعادل خود باز خواهد گشت.

گفته می‌شود که محمدعلی دهقان دهنوی، معاون وزیر اقتصادی، از سوی شورای عالی بورس به عنوان گزینه نهایی ریاست سازمان انتخاب شده است.

ظاهرا شورای عالی بورس دهقان دهنوی را جایگزین حسن قالیباف اصل کردند. دهنوی سابقه عضو هیات‌مدیره بانک مسکن برا برعهده دارد، اکنون به عنوان معاون وزیر اقتصاد در وزارت اقتصاد و دارایی مشغول به فعالیت است. او معتقد است که بازار افت بازار سرمایه جزو ذات آن است و کسانی که وارد این بازار می‌شوند باید ریسک آن را بپذیرند.

دولت در ابتدای سال با تشویق مردم به بازار سرمایه (به گفته صاحب‌نظران نشان داده بازار بورس به عنوان یک بازار بدون ریسک) سبب حرکت نقدینگی به سمت این بازار شد. او همچین در خرداد ماه، پیشنهاد تشکیل صندوق‌های سرمایه‌گذاری در املاک و مستغلات را به سازمان بورس و اوراق بهادار داد که به وسیله آن سرمایه‌های خرد افراد را به منظور سرمایه‌گذاری در املاک و مستغلات جمع می‌شود.

شنیده شده که نمایندگان مجلس در مورد گزینه‌های معرفی شده از سوی وزارت اقتصاد به شورای عالی بورس، نقد دارند.

حجت‌الاسلام حسن شجاعی با بیان اینکه مجلس شورای اسلامی و به ویژه مجلس یازدهم طی چند ماه گذشته که از عمر آن می‌گذرد، مجلس موفقی بوده است، تصریح کرد: این مجلس در این مدت در دو موضوع سیاست خارجی و حوزه داخلی حرکت‌های بسیار مفیدی را برداشته است.

نماینده مردم ابهر، خرمدره و سلطانیه در مجلس گفت: اگر وضعیت بورس اصلاح نشود قطعا وزیر اقتصاد در آینده نزدیک استیضاح خواهد شد.

محسن علیزاده، عضو ناظر شورای عالی بورس اوراق بهادار در این باره اظهار داشت: عضو ناظر شورای عالی بورس، نماینده دادستانی (دارای حق رای) و نماینده بانک مرکزی (دارای حق رای) به عنوان مخالفان انتخاب رئیس سازمان بورس، معتقد بودند که فردی که برای تصدی گری نهاد نظارتی بازار سرمایه انتخاب می‌شود، باید حتما تجربه لازم را در این زمینه داشته باشد، اما مسئله‌ای که امروز در شورای عالی بورس اتفاق افتاد این بود که یک نفر به عنوان کاندید ریاست سازمان بورس معرفی شد و همه اعضا، غیر از عضو ناظر مجلس، نماینده بانک مرکزی و نماینده دادستانی، به شخص مورد نظر رأی مثبت دادند.

علیزاده ادامه داد: ما به عنوان نمایندگان و وکلای مردم رسالت داریم که به طور جد، به هر اتفاقی که در بازار سرمایه پدیدار می‌شود، رسیدگی کنیم و متاسفانه باید گفت که در شورای عالی بورس هیچ تصمیمی برای بهبود وضعیت بازار سرمایه گرفته نمی‌شود.

عضو ناظر شورای عالی بورس در ادامه بیان داشت: برای مثال امروز در شورای عالی بورس ۱۰ دستور جلسه برای بررسی وضعیت بازار سرمایه داشتیم که هیچ کدام از آن‌ها قرائت نشد و کل محور جلسه، انتخاب رئیس سازمان بورس بود.

وی ادامه داد: این مسئله یک ضعف بزرگ در شورای عالی بورس قلمداد می‌شود. من به عنوان عضو ناظر شورای عالی بورس در این باره اعتراض کتبی و شفاهی خود را ارائه خواهم داد. یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که امروز به دنبال حل آن هستیم، توسعه بازار سرمایه و رفع مشکلات آن است، اما این دغدغه و اولویت در شورای عالی بورس احساس نمی‌شود.

علیزاده گفت: امروز یکی از دستور‌های جلسه شورای عالی بورس تحلیل بازار بود. این در حالی است که امروز ۴۴۱ نماد با صف فروش همراه بودند و می‌بایست در جلسه امروز شورا، به آن رسیدگی می‌شد، اما این اتفاق روی نداد.

وی با طرح این پرسش که چرا در باره سرمایه‌های مردم در این شورا بحثی صورت نمی‌گیرد، ادامه داد: من به عنوان عضو ناظر شورای عالی بورس اعلام می‌کنم، مسئله‌ای که در این شورا مورد بحث قرار نمی‌گیرد، دغدغه‌های مردم و وضعیت نامناسب بازار سرمایه است و برای این که این موضوع را دنبال کنم، حتما از تمامی ابزار‌های نظارتی با قدرت و جدیت و فوریت استفاده خواهم کرد.

علیزاده همچنین گفت: شورای عالی بورس به جای این که در مورد سهام عدالت مردم که در برگیری زیادی دارد، به فکر این هستند که امروز کی رئیس یا چه کسی معاون می‌شود و مسایل اصلی مردم مورد غفلت قرار می‌گیرد.
 
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: