April 2024 18 / پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۴۵۴۴۶
۱۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۸:۲۹
0

به گزارش پول نیوز، طی چند ماه گذشته شاهد کاهش قیمت مسکن در بازار بودیم که البته بنا به اظهار نظر مسئولان امر روند کاهشی هنوز پایدار نیست و به تداوم آن نیز امید چندانی وجود ندارد.

با نگاهی گذرا به قیمت مسکن طی سال ۹۲ تا سال جاری به راحتی می توان به این مهم دست یافت که طبق آمار موجود قیمت مسکن با رشد بیش از ۱۰۰ درصدی مواجه شده است، که این خود گویای قابلیت بالای این بازار برای سرمایه‌گذاری و جولان دلالان در بازار مورد بحث  است. اتفاقی که مسئولان امر برای ساماندهی آن از قافله عقب ماندند و متقاضیان مصرفی بازنده اصلی آن به حساب می‌آیند.

کناره‌گیری فروشندگان از معاملات مسکن

باید در نظر داشت که طی چند ماه گذشته قیمت مسکن اندکی میل به کاهش پیدا کرد و بسیاری از فروشندگان از انجام معاملات صرف نظر کردند، چرا که در اکثر اوقات این دسته از فروشندگان به امید بازار شب عید از فروش ملک خود را به زمان دیگر موکول کردند. بنابراین کاهش معاملات نمی تواند مصداقی برای پایین آمدن واقعی قیمت مسکن باشد. در این میان برخی از کارشناسان روند کاهشی قیمت مسکن در شرایط موجود را چندان با ثبات و حقیقی نمی‌دانند. به عبارت بهتر کاهش قیمت در بازار پرهیاهوی مسکن نیازمند چندین فاکتور مانند وجود مسکن به تعداد کافی، افزایش روند ساخت و ساز، کاهش قیمت تمام شده مسکن و مواردی از این دست دارد، که تا به امروز بسیاری از این موارد رونمایی نشده است و حتی اثری از آن در بازار به چشم نمی‌خورد.

ایست روند کاهشی قیمت مسکن در اکثر مناطق تهران

جالب است بدانیم طبق آمار ارائه شده از سوی بانک مرکزی طی روزهای گذشته شاهد ایست کاهشی قیمت مسکن بودیم، هر چند در برخی از محلات تهران مانند منطقه ۸ این روند به کندی ادامه دارد، که شاید به توان حضور متقاضیان غیر مصرفی را در پای معاملات  یکی از عوامل تاثیرگذار بر روند کاهشی قیمت مسکن به عنوان کرد، بر اساس تحقیقات میدانی  صورت گرفته طی ماه گذشته شاهد حضور به نسبت پر رنگ متقاضیان غیر مصرفی در این بازار بودیم که این خود می‌تواند بیانگر ادامه نداشتن روند کاهشی قیمت مسکن باشد.

 

کاهش نرخ ارز به کوچک شدن حباب مسکن کمک نمی کند

بدیهی است برخی از فعالان بازار مسکن بر این باور هستند که با پایین آمدن نرخ ارز می‌توان امید به کوچک شدن حباب مسکن داشت. اتفاقی که در عمل به هیچ وجه در  این بازار پر تنش اتفاق نخواهد افتاد، چراکه بازار مسکن را می توان به عنوان یک بازار موازی برای ارز تلقی کرد. اما این در حالی است کاهش نرخ ارز تنها به صورت روانی قیمت مسکن تاثیر دارد. از این رو به راحتی می‌توان  ادعا داشت که قرار گرفتن ارز در مدار نزولی هیچ‌گاه به بازگشت مسکن به دوران طلایی خود کمکی نمی کند.

بیشتر بخوانید:

چرا مسکن در ایران گران است؟

مسکن ملی قیمت خانه و اجاره‌بها را کاهش می‌دهد

کوچ سرمایه‌گذاران ملکی

بر اساس معاملات انجام شده مسکن طی ماه‌های گذشته به راحتی می‌توان به این مهم دست یافت که بسیاری از سرمایه گذاران مسکن که باید سرمایه آنها در زمان به نسبت طولانی مدتی در این بازار باقی بماند از بازار پرسود مسکن در حال کناره گیری هستند که این خود می‌تواند زمزمه‌های ارزانی را به مسکن نوید دهد هرچند امیدی به ادامه داشتن این روند نیست

افزایش معاملات مسکن زمزمه های گرانی را سر می دهد

آنچه مسلم است با افزایش معاملات مسکن در دی ماه سال جاری احتمال افزایش قیمت از سوی بسیاری از فعالان بازار مسکن پیش‌بینی شده بود اتفاقی که ادامه آن چندان دور از ذهن نخواهد بود، چراکه بر اساس رفتار از پیش تعیین شده در بازار مسکن قیمت‌ها در شب عید به طرز معناداری افزایش پیدا می کند.

گرانی مسکن در سایه انتشار قیمت در سایت‌ها

با آغاز دوباره درج قیمت در سایت های اینترنتی شاهد افزایش زیرپوستی قیمت‌مسکن بودیم اتفاقی که بارها از سوی مسئولان گوشزد شده بود، اما بنا به دلایل مختلف دوباره قیمت در سایت‌های اینترنتی خرید و فروش مسکن درج شد که طبق بررسی های به عمل آمده پس از درج قیمت به صورت آهسته، شاهد رشد قیمت مسکن بودیم. تا جایی که برخی از فعالان بازار مسکن بر این باور هستند که در بعضی از اوقات قیمت‌ها به صورت غیر واقعی در سایت‌ها مندرج می شود تا بازار به قیمت‌های جدید عادت کند اتفاقی که می تواند سازه گرانی را در بازار پرهیاهوی مسکن دوباره کوک کند.

افزایش قیمت تمام شده مسکن ارزانی سدی در برابر ارزانی

افزایش بی رویه قیمت مصالح ساختمانی زمینه ساز بالا رفتن قیمت تمام شده مسکن شده است. اتفاقی که به یقین کاهش قیمت مسکن خواهد شد.به عبارت ساده‌تر زمانی که قیمت تمام شده مسکن این روزها رو به افزایش دارد چگونه می توان انتظار داشت که قیمت مسکن کاهشی شود.

 در پایان باید خاطرنشان کرد با بررسی رفتارهایی که در ماه‌های گذشته در بازار مسکن رخ داده است به راحتی می توان به این مهم دست یافت شیب نزولی قیمت چندان با ثبات نخواهد بود و طی ماه‌های آینده با افزایش هر چند اندک قیمت مسکن مواجه خواهیم بود. البته باید به این نکته نیز اشاره کرد که در ماه‌های ابتدایی سال جاری با توجه به انتخابات ۱۴۰۰ امید ارزانی قیمت مسکن نیز می‌رود.

 

 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: