April 2024 18 / پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۴۵۴۸۷
۱۳ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۸:۰۱
0
درحالی که وزیر صمت خواستار حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی شده است مدیر عامل شرکت بازرگانی دولتی ایران اعلام کرده، بحث حذف ارز ترجیحی علت افزایش قیمت روغن و کالاهای اساسی طی هفته های اخیر بوده است.

فردا /// سیاه بازی مسئولان دولت در بحث حذف ارز ۴۲۰۰

 

به گزارش پول نیوز، اخیرا مدیر عامل شرکت بازرگانی دولتی ایران گفته است: حدود دو ماه است که به صورت متراکم، انتظارات تورمی به ویژه در بازار کالاهای اساسی در جامعه بالا رفته است. دو تا سه ماه است در حال بحث هستیم که می‌خواهیم ارز 4200 تومانی روغن و کالای اساسی را حذف و یارانه را نقدی پرداخت کنیم و این موضوع موجب افزایش تقاضا به ویژه در بخش صنعت شده است.


یزدان سیف گفت: انتظارات تورمی در موضوع تقاضا، امری انکار ناپذیر است و اکنون انتظارات تورمی برای مردم ایجاد شده است در حالی که دولت در آخرین جلسه کارگروه تنظیم بازار، هیچ تصمیمی برای تغییر نرخ ارز کالاهای اساسی نگرفته است. پس از شکست نظام استکبار جهانی و رأی نیاوردن ترامپ، حس می‌کنیم نیازمند رسیدن به آرامش هستیم تا بتوانیم متغیرهایمان را در یک وضع با ثبات تری ببینیم و تصمیم بگیریم لذا تصمیمی برای تغییر نرخ ارز روغن وجود ندارد.

وی با اشاره به اینکه عرضه روغن کم نشده، اما تقاضای کاذب ناشی از تورم انتظاری شکل گرفته است، اضافه کرد: نگاه تصمیم گیران کشور به موضوع اقتصادی، نگاه حسابداری نباشد بلکه اقتصاد، علم رفتار است.

بر این اساس درحالی که وزیر صمت از مجلس خواسته بود تا با یک تصمیم انقلابی ارز 4200 را حذف کند، مدیر عامل شرکت بازرگانی دولتی ایران اعلام کرده، بحث حذف ارز ترجیحی در کمیسیون تلفیق علت افزایش قیمت روغن و کالاهای اساسی است اما در دولت تصمیمی برای تغییر نرخ ارز روغن وجود ندارد.

علیرضا رزم حسینی وزیر صمت چندی قبل با بیان اینکه ریشه بسیاری از مشکلات اقتصادی کشور دو نرخی بودن ارز است، گفته بود، نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی یک تصمیم انقلابی در خصوص حذف ارز 4200 و تک نرخی کردن ارز بگیرند. در مجموعه وزارت صنعت، معدن و تجارت به عنوان نماینده تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی با سماجت به دنبال تک نرخی کردن ارز و حذف ارز 4200 بوده ایم که اکنون همگان منتظر تصمیم انقلابی مجلس در این خصوص هستند.

به عقیده کارشناسان، اگرچه کلیتِ دولت موافق حذف ارز ترجیحی کالاهای اساسی است و لایحه بودجه 1400 با چنین رویکردی نوشته شده است اما اظهارات متناقض مسئولان در این رابطه نشان می دهد دولت حسن روحانی نمی خواهد مسئولیت این کار را برعهده بگیرد.

گفتنی است، از ابتدای امسال حدود یک میلیون و 600 هزار تن روغن خام در اختیار کارخانجات روغن نباتی کشور قرار داده و تولید شده است. متوسط سه سال گذشته مصرف روغن در کشور حدود یک میلیون و 700 هزار تن در سال است، بنابراین در 10 ماه گذشته حتی بیشتر از نیاز کشور، تولید و توزیع روغن داشتیم. با توجه به مشکلات ارزی و تحریم، واردات روغن 432 هزار تن کاهش یافت، اما به واسطه تدابیر صورت گرفته، در این مدت 532 هزار تن از محل ذخایر راهبردی توزیع شد. بیشترین کمبود در روغن نیمه جامد است که مصرف مشترک میان خانوار و صنعت است و به شدت مصارف صنعت، بالا رفته است. همچنین بیش از 100 هزار تن روغن در کارخانجات کشور موجود و بیش از 400 هزار تن روغن خام در بنادر کشور دپو شده است.

*علیرضا رحیمی نژاد

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: