April 2024 16 / سه‌شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۴۵۵۰۸
۱۲ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۸
0
زنگنه گفت: با پیشرفت‌هایی که بعد از انقلاب و زمان جنگ در صنعت نفت حاصل شده است، این صنعت دیگر قابل قیاس با ۴۰ سال گذشته نیست.

به گزارش پول نیوز، بیژن زنگنه وزیر نفت، درباره موضوع دستاورد‌های چهار دهه صنعت نفت بعد از انقلاب سخن گفت.

او بیان کرد: اوایل انقلاب تلاش زیادی شده بود که تولید نفت ایران بالا برود؛کاری را که اوایل انقلاب شد و تولید نفت کشور را حدود ۴ میلیون بشکه کاهش دادند خیلی قبول ندارم.

وزیر نفت ادامه داد: اکنون ذخایر هیدروکربنی قابل استحصال کشور بسیار افزایش یافته؛ با وجود این که طی این سال ها بیش از ۳۵ میلیارد بشکه برداشت کردیم، اکنون ذخایر هیدروکربنی حدود دو برابر شده و دلیل آن هم اکتشاف‌هایی که انجام شده است.

او اظهار کرد: اکنون بیش از ۳۳ تریلیون ذخیره گاز داریم، صنعت گاز تقریباً بعد از انقلاب رشد کرده، اوایل انقلاب یک پالایشگاه کوچکی در بیدبلند داشتیم و جمعیت بسیار کمی از گاز استفاده می‌کردند. این صنعت بعد از انقلاب به خصوص با پارس جنوبی جهش کرد.

زنگنه افزود: پتروشیمی نیز جهش کرد که اوایل انقلاب تولید بسیار کمی داشت؛ سال آینده ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی به ۱۰۰ میلیون تن می‌رسد. از نظر توانایی‌های تکنولوژیکی نیز رشد کردیم و توانایی‌های ما قابل قیاس با ۴۰ سال پیش نیست. مثلا توانایی لوله گذاری به میزان ۱ کیلومتر در طول روز را داریم و این توانایی‌های ما بیشتر دانش بنیان هستند.

او گفت:رشدی اصلی صنعت گاز بعد از انقلاب بود و پیش از انقلاب مناطق کمی از گاز استفاده می کردند.

صادرات فرآورده‌های نفتی ایران نسبت به سال ۹۱ چهار برابر شده است

زنگنه گفت:طرح پالایش گاز بیدبلند خلیج‌فارس پالایشگاه بزرگی است که خوراک پتروشیمی‌هایی مانند گچساران را تامین خواهد کرد، کار جامعی است که گاز همراه نفت را جمع می‌کند، بازار نفت پدر و مادر ندارد و برای گرفتن آن مشکلی نیست.

وزیر نفت بیان کرد:خیلی علاقه‌مند بودم تولید نفت ایران به ۶ میلیون بشکه در روز برسد برخی فکر می‌کردند خام‌فروشی است، اما پول نفت باید صرف اقتصاد کشور شود و به صندوق توسعه ملی برود و نباید وارد بودجه شود.

او افزود:به افزایش ۶ میلیون بشکه تولید در روز امیدوارم، اما برای تحقق آن اندیشه‌ها هم باید تغییر کند؛ اندیشه را به زور نمی‌توان تغییر داد. صادرات فرآورده‌های نفتی ایران نسبت به سال ۹۱ چهار برابر شده و ارقامی تاریخی ثبت شده است.

وزیر نفت گفت: نقطه قوتم را دیگران باید بگویند، اما در دیدگاه‌هایم سرسخت بودم، دنبال زنده باد و مرده باد شنیدن نبودم و نیستم. سعی کردم آنچه منفعت ملی بود انجام دهم.نقطه ضعفم هم این بود که این دوره وزیر (نفت) شدم.

تحریم جزئی از زندگی است

او بیان کرد: تحریم‌ها جزئی از زندگی هستند و آثار آن این بوده که بر توان داخلی خودمان تکیه کرده ایم. آن قسمت‌هایی که بر توان خود تکیه کردیم و رشد داشتیم، اقتصاد خوبی هم داشته است.

زنگنه ادامه داد: اگر تحریم نباشد، شرکت‌های ما توانایی خوبی برای صادرات کردن دارند، چون که ما به دلیل تحریم استاندارد‌های مان زیر پا نگذاشته ایم. هم‌اکنون بیش از ۸۰ درصد تجهیزات ثابت صنعت نفت در داخل کشور ساخته می‌شود، در این زمینه پیشرفت خوبی حاصل شده و ظرفیت‌هایمان با ۱۵ سال پیش قابل مقایسه نیست.

او تاکید کرد: ظرفیت بدنه کاری صنعت نفت برای بهره‌برداری با اوایل انقلاب در وضع خوبی بود و نیرو‌ها آموزش دیده بودند، البته طرح‌های مهندسی و اصل مدیریت کار در لندن بود. اکنون در تولید محصولات پتروشیمی به یک قدرت در منطقه تبدیل شده ایم که این صنعت، در دوران تحریم هم بسیار کمک کرد و ارزآوری خوبی داشت.

در این دوره طلبی بابت فروش نفت نداریم

وزیر نفت اظهار کرد: درباره فروش نفت تا زمانی که تحریم برداشته نشود حرفی نمی‌زنم، اما این دوره طلبی بابت فروش نفت نداریم. برخی از مطالباتمان در عراق، کره جنوبی، ژاپن و امارات مسدود شده که مربوط به پیش از تحریم است.

او درباره مصرف سوخت بیان کرد: بار‌ها گفته ام که مصرف سوخت را در پالایشگاه‌ها دنبال نکنید، در خودروسازی‌ها دنبال کنید. در برخی موارد مصرف بی‌رویه ربطی به مردم ندارد و مربوط به سیاست‌گذاران است؛ به طور مثال، خودروی بی‌کیفیت چه ارتباطی به مردم دارد؟! مردم مجبور به استفاده هستند.

انرژی کشور را با این رشد مصرف نمی‌توان تامین کرد

این مقام مسئول ضمن تاکید بر این که انرژی کشور با این میزان رشد قابل تامین نیست، گفت: امسال میانگین رشد مصرف انرژی کشور، ۱۲ درصد بوده که این رقم در تهران ۱۵ درصد بود. تولید گاز کشور به اندازه دو برابر و نیم یک فاز پارس جنوبی اضافه شده، اما انگار که نشده، چون همه آن به مصرف رسیده است.

بازار نفت، پدر و مادر ندارد!

او درباره توسعه میادین نیز بیان کرد: تا پایان این دولت تکلیف همه میدان‌ها را مشخص می‌کنیم و تلاشمان این است توسعه میدان گازی فرزاد آغاز شود. طرح پالایش گاز بیدبلند خلیج فارس، طرح بزرگی است که خوراک پتروشیمی‌هایی مثل گچساران را تامین می‌کند. این طرح همچنین گاز همراه نفت را هم جمع آوری می‌کند.

زنگنه درباره به شرایط به دست آوردن بازار نفت اظهار کرد: بازار نفت پدر و مادر ندارد و برای گرفتن آن نیز مشکلی نیست.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: