April 2024 24 / چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
یک کارشناس بازار سرمایه اظهار کرد؛
کد خبر: ۳۴۵۶۰۶
۱۴ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۱
0
یک کارشناس بازار سرمایه گفت: وقتی که روند افزایشی دلار روی بازار سرمایه تاثیرخاصی ندارد قطعا روند کاهش نرخ دلار نیز روی بازار سرمایه تاثیری به جا نمی‌گذارد.
تولیدی//// چرا که اگر دلار به این شدت بر روی بورس تاثیر گذار است؟
به گزارش پول نیوز، شهرام عجمی، کارشناس بازار سرمایه و بورس در خصوص افت‌های پی در پی بازار سرمایه و اعتراضات به حق سهامداران به مدیریت بورس و دولتی‌ها گفت: برخی از کارشناسان مدعی هستند که کاهش نرخ ارز بازار سرمایه را دچار ریزش کرده است در حالی که اینگونه نیست چرا که اگر دلار به این شدت بر روی بورس تاثیر گذار است چرا زمانی که نرخ دلار به ۳۲ هزار تومان رسید روی بازار سرمایه تاثیر افزایشی خاصی نداشت؟

وی دراین باره افزود: لذا وقتی که روند افزایشی دلار روی بازار سرمایه تاثیرخاصی ندارد قطعا روند کاهش نرخ دلار نیز روی بازار سرمایه تاثیری به جا نمی‌گذارد. اینکه آقای رئیس جمهور کمتر از یک ماه، دو قیمت برای ارز مشخص می‌کند به عبارت دیگر اول نرخ دلار را ۱ هزار و ۵۰۰ تومان و در سخنرانی بعدی ۱۵ هزار تومان را مبنا اعلام می‌کند و معتقد است که این رقم، نرخ واقعی دلار است، آقای روحانی باید به این سوال مردم پاسخ دهد که اگر می‌دانستند و اگر این رقم، قیمت واقعی ارز است چرا با بالا بردن دلار تا ۳۲ هزار تومان مردم را تحت فشار گرانی‌های متعددی قرار دادند؟ اگر دولت می‌توانست نرخ ارز را کنترل کند چرا کنترل نکرد؟

این کارشناس بازار سرمایه خاطر نشان کرد: آیا اتفاق خاصی در عرصه سیاسی یا اتفاقی رخ داده که منجر به گشایش اقتصادی وکاهش نرخ ارز شده باشد که بالاترین رکن اجرایی نظام چنین مصاحبه‌ای را می‌کند که بازار‌های مختلف از این سخنان اینگونه ملتهب شده اند؟ قطعا همه مردم خواستار کاهش نرخ ارز هستند چرا که تبعات و پیامد‌های افزایش نرخ ارز در زندگی همه مردم حس می‌شود لذاهیچ کس موافق افزایش نرخ ارز نیست. از سوی دیگر وقتی ما هنوز نتوانستیم در بودجه به عدد واحدی دست بیابیم چگونه می‌توانیم پشت تریبون ریاست جمهوری عددی را که هیچ مبنای علمی ندارد و فقط صرفا احساسی است بیان کنیم؟ قطعا بیان این موارد بر روی بورس به عنوان بازاری که آینده را می‌خرد تاثیر می‌گذارد مثل اینکه آیا نرخ املاک با قیمت ارز روی ۱۵ تومان رئیس جمهور یا بورس کالا با این قیمت معامله می‌شود؟

عجمی درباره تبعات دستوری حضور دولت در بورس تاکید کرد: نکته اصلی که بازار از آن به شدت آسیب دیده رویکرد‌ها و سیاست گذاری‌های دولتی و تصمیماتی است که مقامات دولتی اتخاذ می‌کنند از وزارت صمت تا وزارت اقتصاد و رئیس کل بانک مرکزی در حالی که وقتی بازار‌های مالی در تمام دنیا دچار تنش می‌شوند دولت‌ها بسته‌ها و محرک‌های اقتصادی برای جلوگیری از افزایش ضرر و زیان به سهامداران در نظر می‌گیرند در ایران چنین روشی دیده نمی‌شود اینکه چه سیاستی پشت این موضوع است که آقای همتی در برخی مناسبت‌ها از بازار حمایت، اما در حال حاضر که بازار سهام با ریزش ۷۰ درصدی رو به رو شد رئیس بانک مرکزی در این موضوع واکنشی نشان نداد.
 

بیشتر بخوانید: عوامل تاثیر گذار بر بازار سرمایه ایران چیست؟

وی ادامه داد: آقای وزیر اقتصاد در مصاحبه یک ماه گذشته به این موضوع اشاره کرد که بازار در ریل مناسب قرار دهد، وزیر اقتصاد باید پاسخ دهد که ریل گذاری مناسب به چه معناست؟ این موضوع باید برای سرمایه گذاران تشریح شود. قطعا مشکل بازار ما این مسوول داخلی یا آمدن و رفتن آن مسوولیت آمریکایی نست بلکه سیاست گذاری‌ های اقتصادی مشکل بازار و اقتصاد ماست.

عجمی در این باره توضیح داد: امروز بهره بین بانکی ۲۲ درصدی رد و بدل می‌شود بنابراین شاهد واکنش‌های منفی این مساله هستیم. تا هفته گذشته بخشنامه فولادی‌ها را داشتیم که هنوز کسی از نتیجه آن خبری ندارد چرا که یک جریانی متوقف شده و یک نفر در بازار آمده هیاهو ایجاد شده واقعا مشخص نیست در بازار فولاد قرار است چه اتفاقی بیفتد و از اجرایی شدن بخشنامه‌ها خبری دردسترس نیست.

کارشناس بازار سرمایه توضیح داد: از زمانی که ریزش‌های بورس آغاز شد یکی از مشکلات بازار اظهار نظر‌های غیر مسوولانه اشخاصی است که شناختی نسبت به بازار سرمایه نداشته و ندارند در حالی که بازار سرمایه نباید اسیر تصمیمات سیاسی فردی یا گروهی شود. از سوی دیگر در هیچ کجای دنیا سراغ نداریم که بازار سرمایه مردم را به سرمایه گذاری در بورس دعوت کنند بعد چراغ‌های بورس را خاموش و در‌ها را ببندند.

کارشناس بازار سرمایه در پایان خاطر نشان کرد: متاسفانه این اتفاق در بورس ما افتاد و دولت آقای روحانی برای مردم میزبان خوبی نبود و سیاست گذاری‌های اشتباه دولت در طی این مدت بر این موضوع موثر بوده بنابراین نمی‌توان آقای قالیباف اصل را مقصر دانست چرا که تا در بازار سرمایه و عرصه اقتصاد کشور تغییرات اساسی ایجاد نشود بازار ما راه خود را پیدا نمی‌کند. متاسفانه تمام نهاد‌های دولتی و شبه دولتی که در این بازار از پیک قیمتی تامین مالی کردند پول‌های خارج کرده از بورس را سپرده بانکی کرده و در حال دریافت سود هستند در حالی که همین شرکت‌ها در پیک قیمتی منابع را فروخته واز بازار سهام خارج شده اند و امروز حاضر نیستند ۷۰ درصد زیر قیمتی که فروختند سهام بخرند و بازار را از این وضعیت نجات دهند و متاسفانه دولتی که خود مسبب به هم ریختن کارهاست علی رغم ادعا‌های حمایت از بورس هم به تماشاچی تبدیل شده است.
 
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: