کد خبر: ۳۴۶۰۶۵
۲۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۸
0
در جریان معاملات هفته گذشته بازار بوس این بازار شاهد چرخش خوبی شد و سبب شد فشار فروش کم شود و شاخص کل، روند صعودی پیدا کند، اما این چرخش به علت بود و در هفته جاری بازار سهام به کدام سمت می‌رود؟
بورس در هفته سرنوشت‌ساز
به گزارش پول نیوز، بورس در هفته گذشته با اینکه یک روز کاری کمتری داشت اما، فضایی مثبت بر بورس حاکم بو شاخص کل این بازار در هفته گذشته شاهد رشد ۵/ ۳ درصدی بود و وارد به کانال ۲/ ۱ میلیون واحدی شد با این وجود سهامداران خرد عمدتاً در نقش فروشنده حاضر بودند. روند صعودی بازار پس از آن احیا شد که شورای عالی بورس مصوب کرد محدوده نوسان روزانه قیمت سهام از روز جاری به مثبت ۶ و منفی ۲درصد تغییر کند حال فردا اولین روز اجرایی شدن قانون جدید دامنه نوسان در نماد‌های بورسی از منفی ۲ تا مثبت ۶ درصد است که در مجموع با توجه به تصمیم جدید، کمرنگ شدن امید‌ها برای بازگشت سریع به برجام و افزایش قیمت دلار، به نظر می‌رسد عوامل داخلی دوباره می‌تواند سیگنال صعود برای بورس را صادر کند. در همین راستا خبرنگار بورس گسترش نیوز با مسعود میرزا باقری کارشناس بازار سهام به گفتگو پرداختیم و نظر وی را درباره روند بازار سرمایه در هفته گذشته پرسیدیم که در ادامه می‌توانید بخوانید:

مسعود میرزاباقری کارشناس بورس اظهار کرد: هفته گذشته بازار با عرضه شروع شد، اما ناگهان نه‌تن‌ها در سهام بلکه در تمام بازار‌ها چرخشی جالب رخ داد. قصه از پیام‌های ردوبدل شده بین سران ایرانی و غربی شروع شد. ایرانی‌ها گفتند شما زیر میز زدید و حالا برای بازگشت علاوه بر به‌جا آوردن تمام بدعهدی‌های گذشته باید راستی آزمایی بشوید و غربی‌ها هم پاسخ دادند ابتدا ایران بازگردد تا ببینیم می‌شود راجع به مسائل همچون موشک و نفوذ منطقه‌ای صحبت کنیم یا خیر، همین کافی بود تا به ناگهان همه انتظارات عوض شود، دلار از قیمت ۲۲ هزار تومان تا مرز ۲۵ هزارتومان بالا آمد و فروشنده‌های بازار سهام با قدری تأمل به روزگاری که سهام برای خرید گیر نمی‌آمد فکر کردند و دست از عرضه‌ها برداشتند، حتی در روز آخر هم ورود خوب نقدینگی تا حدودی خود را نشان داد. در بازار‌های جهانی همچنان درگیر و دار سال نو چینی هستیم و تا دو هفته آتی خبری از جهش‌های نرخ محصولات صادراتی ایران نیست، اما خریداران کم‌کم سفارش‌ها را به شرکت‌های تولیدکننده می‌دهند تا بلافاصله پس از اتمام تعطیلات کالای موردنیاز خود را دریافت کنند خبر‌ها حکایت از ثبات قیمت‌ها دارد.
 
وی ادامه داد: در بازار داخلی رئیس جدید سازمان بورس با پیامی محکم به بازار آمد. «عرضه کافی است، اینجا جای فروش نیست» و برای تأکید بر این پیام یکسری از قوانین را هم‌تغییر داد به‌عنوان مثال درصد نوسان نماد‌ها را در جهت مثبت زیاد و در جهت منفی کم کرد!

اقدامی عجیب که باید دید چه مقدار تأثیرگذاری خواهد داشت.

این کارشناس بورس افزود: با توجه به پالس‌های منفی از روند سیاسی و بین‌المللی که باعث انتظارات تورمی خواهد شد به نظر بازار دارایی‌های مالی دوباره گرم خواهد بود. متأسفانه بازار سهام با این همه خبر خوب و خوشایند در چند ماه اخیر، از جهش نرخ کامودیتی‌ها تا تولیدات بیشتر و متنوع‌تر شرکت‌ها هیچ تکانی نخورد تا حالا این خبر‌های نگران‌کننده سیاسی دوباره انتظارات تورمی را بالا برده و سهامداران از سهام به عنوان یک مورد عالی برای سپر تورمی یاد کنند.

فرصت‌های بازار انگار هنوز برای مردم شناخته‌شده نیست و استفاده از آن در حد استفاده از ملک به نیت سپر تورمی است. انگار که از لامبورگینی برای مسافرکشی استفاده شود!

بورس در هفته جاری مثبت است

میرزاباقری در پایان بیان کرد: بله البته که این بازار یکی از بهترین ابزار برای پوشش ریسک‌های تورمی است، اما باید یادمان باشد که در این بازار حتی در صورت عدم وجود تورم هم شرکت‌هایی هستند که تولیداتشان را توسعه دهند و با فروش بیشتر محصولات به سودآوری بهتر برای سهامداران خود برسند. این موضوع لزوم تشریح بیشتر موقعیت‌های بازار برای عموم مردم را خاطرنشان می‌کند.

به‌هرحال بعد از هفته‌ها به نظرمی رسد در هفته جاری روند کلی بازار باید مثبت باشد.
 
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: