کد خبر: ۳۴۶۰۸۰
۲۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۰
0
یک کارشناس بازار‌های مالی گفت: بخش عمده ضرر برای گروه‌هایی است که دولت آن‌ها را به بازار بورس دعوت کرده و سهم‌هایی با قیمت بالا فروخته است و بازار سهام را حباب گونه به سمت بالا سوق داده و در قسمت انتهایی و سقف قیمتی، سهام خود را فروخته است.
تولیدی//// اگر دولت بخواهد کاری در جهت جبران ضرر سهامداران انجام دهد از جیب آن ها خارج و به خودشان می‌دهد
به گزارش پول نیوز، مدتی است پیش بینی وضعیت بازار‌های مالی به ویژه بازار سهام سخت شده است. چراکه عوامل موثر، متغییر هستند و پس از گذشت زمان از آن ها، پیش بینی‌ها به وقوع نمی‌پیوندد. به طورمثال تا پیش از انتخابات آمریکا صحبت از تاثیر مثبت بر بازار به واسطه انتخاب جو بایدن بود. اما خلاف پیش بینی‌ها اتفاق افتاد. ازطرفی نرخ دلار روند کاهشی گرفت و نوسانات بازار مجددا آغاز شد. برای بررسی و پیش بینی بازار‌های مالی به ویژه بازار بورس با یوسف کاووسی به گفتگو پرداختیم.

یوسف کاووسی، کارشناس بازار‌های مالی درمورد وضعیت بازار‌های موجود به ویژه بازار سهام گفت: روند بازار‌ها باتوجه به انتخابات آمریکا به سمت تعادل حرکت می‌کرد و به قیمت‌های پایدارتری برسد البته جو روانی حاکم بر بازار این اتفاق را رقم زد و دلار را به زیر ۲۲ هزارتومان نیز رساند و سکه نیز زیر ۱۰ میلیون تومان ورود پیدا کرد. بازار سرمایه نیز افت شدید خود را داشت.

وی افزود:، اما انتظاراتی که از مسائل سیاسی و تاثیراتی که در موضوع برجام و رابطه با آمریکا و مذاکرات ایجاد شده بود به نحوی برآورد نشد. همانطور که وزیرامورخارجه جدید دولت آمریکا در موضع گیری که موضع دولت آمریکا بود به صراحت اعلام کرد که ابتدا ایران باید به سمت بازگشت به برجام گام بردارد و سپس ما ارزیابی می‌کنیم و راستی آزمایی می‌کنیم که منظورش گزارش بازرسان آژانس بود، همچنین با مشورت با شرکای اروپایی خود به برجام بازگردیم.

کاووسی بیان کرد:، اما آنطور که از شواهد پیداست بازگشت به برجام تنها راه حل و مشکل ما نیست که بازار‌ها را متعادل کند. بازگشت به برجام باید با برداشتن تحریم‌ها همزمان باشد تا بتواند اثرگذار واقع شود و فروش نفت انجام شود و بانک‌ها نیز مبادله پول را انجام دهد. اما آنچه که مسلم است تحریم‌های صورت گرفته که حدود ۸۰۰ تحریم برای برجام بوده که که باید برداشته می‌شد، اما ابقا شد و ۷۵۰ تحریم نیز در دوره سه ساله ترامپ وضع شده است مواردی نیستند که به سادگی و یک شبه رفع شوند.

کارشناس بازار سرمایه ادامه داد:، زیرا برجام برخی از تجریم‌ها و محدودیت‌های هسته‌ای را تعلیق می‌کرد، اما تحریم‌های موشکی، تامین مالی تروریسم، پولشویی، حقوق بشری همگی باقی هستند و پیرامون آن‌ها هیچ مذاکره‌ای صورت نگرفته است؛ لذا اگر تحریم‌های هسته‌ای نیز لغو شود هیچ اتفاق خاصی در کشور نمی‌افتد.

او اظهارکرد:، اما مسئله روانی که در بازار ایجاد شد که با آمدن بایدن تسهیلاتی ایجاد و مشکلات کمتر می‌شود، محقق نشد. البته ممکن است مشکلات به واسطه وضع نکردن تحریم جدید به دست بایدن بیشتر نشوند، اما زیربنا‌ها هیچ کدام دست نمی‌خورند، اما شاید از یک لحاظ بدتر شود و متحدان اروپایی با آمریکا پشت یک خط قرار گیرند. مسئله‌ای که در سال‌های ریاست جمهوری ترامپ این بود که ما توانستیم اروپا را از از آمریکا جدا کنیم.

روند بازار از این به بعد نزولی نخواهد بود و می‌توان گفت که بازار کمی سفت و محکم‌تر شده و انتظاراتی که برای ریزش بیشتر قیمت وجود داشت، حادث نخواهد شد و قیمت‌ها با توجه به بودجه‌ای که درحال نهایی شدن است می‌تواند سال آینده که بحث انتخابات ریاست جمهوری نیز درمیان است، بازار‌ها را به سمت بالا سوق دهد

این کارشناس اقتصادی اظهارکرد: اما رویکردی که اکنون در سیاست خارجی آمریکا دیده می‌شود باعث خواهد شد که اروپا پشت آمریکا قرار می‌گیرد و آن‌ها را تایید می‌کند. نشانه هایش نیز از الان مشخص است که وزیر امورخارجه آلمان و فرانسه موضع گیری‌هایی کردند که علاوه بر برجام ما بایدبه مذاکرات موشکی و منطقه‌ای با ایران داشته باشیم.

کاووسی ضمن پیش بینی وضعیت آتی بازار سرمایه می‌گوید: بنابراین روند بازار از این به بعد نزولی نخواهد بود و می‌توان گفت که بازار کمی سفت و محکم‌تر شده و انتظاراتی که برای ریزش بیشتر قیمت وجود داشت، حادث نخواهد شد و قیمت‌ها با توجه به بودجه‌ای که درحال نهایی شدن است می‌تواند سال آینده که بحث انتخابات ریاست جمهوری نیز درمیان است، بازار‌ها را به سمت بالا سوق دهد.

او معتقد است که ممکن است بازار مسکن کشش قبل را نداشته باشد، اما بازار‌های دیگر می‌توانند افزایشی باشند.

تحلیلگر بازار سهام تصریح می‌کند: شرایط و رفتار‌هایی که تا امروز دیدیم طوری نیست که بازار به سمت ثبات یا نزول حرکت کند. بلکه انتظار این است که بازار به سمت ثبات و بالا حرکت کند و آن انتظار که درمورد فرورفتن بازار به رکود عمیق وجود داشت، احتمالا به نتیجه نمی‌رسد و بازار به رکود نمی‌رود و به سمت بالا حرکت می‌کند و تورم بیشتری در سال اینده خواهیم داشت.
 

بیشتر بخوانید: تغییر دامنه نوسان بورس به منفی ۲ تا مثبت ۶ از ۲۵ بهمن

وی ضمن اشاره به راهکاری برای جبران سهامداران در بورس تاکید می‌کند: دو دسته سهامدار در بورس داریم. نخست عده‌ای که از ابتدا در بورس بودند که در این مدت زیان نکردند و سود کردند. عده‌ای از سهامداران نیز توسط سهام عدالت وارد بازار شدند که نیم توانیم بگوییم ضرر کردند، اما در کل از زمان دادن سهام عدالت تا امروز شاید ارزش پولی‌اش کمتر از ارزش واقعی باشد. اما اگر یک میلیون تومان سهام داده شده آن زمان، امروز ۱۵ میلیون تومان فروخته میشود و این برای فردی که هیچ سهامی نداشته است، ضرر نیست.

کارشناس مسائل اقتصادی و بازار‌های مالی افزود:، اما بخش عمده ضرر برای گروه‌هایی است که دولت آن‌ها را به بازار بورس دعوت کرده و سهم‌هایی با قیمت بالا فروخته است و بازار سهام را حباب گونه به سمت بالا سوق داده و در قسمت انتهایی و سقف قیمتی، سهام خود را فروخته است. مانند پالایشی ها، دارا یکم، بانکی‌ها که به مردم فروخته است، اما اکنون قیمت آن سهام‌ها به نصف تقلیل پیدا کرده است و این یعنی دولت دارایی مردم را چه عمدی و چه غیرعمدی نصف کرده است.

کاووسی بیان داشت: حال راهکاری که برای این‌ها می‌توان در نظرگرفت این است که کارگروهی را مامور کرده اند که پیشنهاد بیاورند، اما بهترین کار این است که دولت هیچ حرکتی نکند و قصور خود را بپذیرد و از بازار خارج شود. زیرا هر حرکتی که دولت بخواهد در جهت جبران ضرر سهامداران انجام دهد باز هم از جیب خود سهامداران خارج می‌کند و به خودشان می‌دهد.

او اضافه کرد: اکنون مسائلی مطرح است. مثل اینکه خوراک پتروشیمی‌ها را با قیمت ارزان‌تر یا یارانه‌ای به آن‌ها بدهد که خودش رانت و فساد دارد و بنابراین مسلم است که اگر دولت هیچ دخالتی نکند، بهترین راه است. حال راه‌هایی که قرار است کمیته ذی ربط برای جبران ضرر سهامداران بررسی کند ممکن است یکی از راه ها، میانگین گیری باشد یا سهام بیشتری به این گروه اختصاص دهند. به طورمثال اگر آن روز سهامی به مردم با قیمت ۱۰ هزارتومان فروخته شده و امروز به ۵ هزارتومان رسیده به اندازه ۲ یا ۳ هزارتومان دیگر یعنی ۲۰ یا ۳۰ درصد دیگر در سیستم به این‌ها اختصاص دهند، مثلا اگر از سهم مذکور ۱۰۰۰ سهم داشتند سهم آن‌ها به ۱۲۰۰ یا ۱۳۰۰ سهم برسد.

کاووسی گفت: جالب است که بدانید آن زمان که اوج رشد بازار بود و دولت سهامش را به مردم می‌فروخت، می‌گفت که من ۲۰ درصد به مردم تخفیف دادم. پس این ۲۰ درصد اختصاص سهم با ۵۰ درصد زیان نشان می‌دهد که مردم حدود ۷۰ درصد ضرر کردند و اگر کسی ۱۰ میلیون تومان داشته، اکنون ۳ میلیون تومان دارد و این ظلم بزرگی به سهامداران است و بی اعتمادی صورت گرفته و مدت زیادی طول می‌کشد که این اعتماد بازگردد البته با تصمیماتی که هم دولت و هم مجلس می‌گیرند و تغییر رئیس بورس و قراردادن معاون وزیر اقتصاد به عنوان رئیس بورس، دستکاری کردن بازار و قیمت‌ها و سیاسی کردن بورس بعید است که اعتماد مردم برگردد. بازگرداندن اعتماد ازدست رفته به این سادگی‌ها نیست.

اکنون مسائلی مطرح است. مثل اینکه خوراک پتروشیمی‌ها را با قیمت ارزان‌تر یا یارانه‌ای به آن‌ها بدهد که خودش رانت و فساد دارد و بنابراین مسلم است که اگر دولت هیچ دخالتی نکند، بهترین راه است

این کارشناس بازار‌های مالی در انتها ابرازکرد: اگر شرایط بازار با وضعیتی که درمقدمه گفتم پیش برود و ارتباطی بین ایران و آمریکا و اروپا حادث نشود، که احتمال دارد اجرایی نشود. چراکه این دولت زمان کمی دارد و شاید دولت امریکا ترجیح دهد که با دولت بعدی مذاکره کند. ازطرفی با قانون مجلس که ۳ اسفند از پروتکل الحاقی خارج می‌شویم و دیگر بازرسان آژانس اجازه ورود به کشور را نخواهند داشت، به نظر می‌رسد نرخ ارز کاهش پیدا نمی‌کند و در این زمان کالا‌های صادراتی و شرکت‌های صادرات محور قیمتشان به سمت بالا می‌رود چراگه نرخ ارزشان را با قیمت بالا در بازار می‌فروشند.
 
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: