April 2024 23 / سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
پول نیوز گزارش می دهد؛
کد خبر: ۳۴۶۱۴۳
۲۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۱
0
تصاویر رنگارنگ از خانه‌های زیبا و مجلل‏، چشم‌اندازهای با شکوه روبه دریا و کوهستان فاصله کم با مراکز تفریحی خرید و مدرسه و دانشگاه و مهم تر از همه گرفتن حق اقامت در ترکیه همه این‌ها را شوهای تبلیغاتی تلویزیونی به نمایش می‌گذارند تا ایرانی ها را به خرید ملک در خارج از کشور ترغیب کنند. اما در پشت پرده اقامت به شرط خرید ملک و با قیمت ارزانی داستانی نهفته است که ما در اینجا به آن می‌پردازیم.

به گزارش خبرنگار پول نیوز، آیا خرید ملک در ترکیه به نفع خریداران است یا فروشندگان وزنه سود این معامله به سوی کدامیک از طرفین سنگین‌تر است و چرا باید سرمایه‌های طبقه مرفه، شبه مرفه و طبقه متوسط از کشور خارج و وارد بازار مسکن ترکیه بالاخص با کشورهای هم جوار دیگر شود.

 

بزرگترین عاملی که موجب این خروج سرمایه شده است این بوده که ایران سال‌هاست که درگیر جنگ اقتصادی است و تشدید تحریم‌ها اقتصاد ایرانی را با موقعیتی اضطراری مواجه کرده است.

 

از سوی دیگر بازار مسکن در ترکیه که زمانی خرید ملک توسط اتباع خارجی در آن به دشواری امکان‌پذیر بود، امروز به سهولت انجام می‌گیرد و در عرض یک هفته خریداری می‌تواند صاحب ملک در ترکیه شود و حتی به گفته یکی از کارشناسان مسکن در ترکیه نیاز به رفتن به کشور ترکیه نیست و همه مراحل خرید مستغلات را می‌توان در ایران در سفارت ترکیه به انجام رساند.

 

به طور کلی 3 نوع خریدار ملک در ترکیه وجود دارد:
1- املاکی که در مناطق خاص هستند و افراد می‌خواهند در این مناطق آپارتمان یا ویلا بخرند و از این طریق هزینه اقامتشان را در تعطیلات را کاهش دهند.


2- مالکیت بازنشستگان و مهاجرت کنندگانی که به دنبال زندگی ساده‌تر و ارزان‌تر در محیطی با آب و هوای بهتر و سیستم درمانی مناسب هستند.


تاجران و سرمایه‌گذارانی که ملکی را می‌خرند تا بازسازی و اجاره بدهند.


از سوی دیگر می توان گفت خرید ملک در ترکیه مزایایی دارد که افراد را ترغیب به خرید می‌کند. از آن جمله می‌توان به این مزایا اشاره کرد:


1- هزینه ارزان زندگی
2- سرعت پایین زندگی در بسیاری از شهرهای ترکیه
3- غذای سالم
4- تابش مداوم خورشید
5- املاک ارزان
6- دسترسی آسان به سیستم حمل و نقل ریلی و هوایی
7- گرفتن اقامت با خرید ملک در ترکیه
8- حجم بالای سرگرمی و فعالیت‌های گوناگون در ترکیه: در همه شهرهای بزرگ ساکنین می‌توانند به مراکز هنری و فرهنگی دسترسی داشته باشند در حالیکه استراحتگاه‌های ساحلی دریای مدیترانه از مزایای زندگی ساحلی است و مراکز اسکی هم در سراسر کشور وجود دارد.
9- فرآیند آسان خرید خانه در ترکیه: ده سال پیش خرید مسکن در این کشور یک فرآیند پیچیده بود اما دولت ترکیه این فرآیند را آسان کرده و از انتخاب خانه تا امضای سند را می‌توان طی یک هفته طی کرد.
10- تنوع املاک در ترکیه طرح‌های متنوع در املاک ترکیه علاوه بر آپارتمان‌، ویلا، خانه‌هایی با امکان فروش مجدد و طرح‌های پیش خرید خانه‌های ساحلی طیف وسیعی از املاک فروشی درترکیه است.


با تمام مواردی که گفته شد؛ یکی از مهم‌ترین دلایلی که ایرانیان اقدام به خرید ملک در ترکیه می‌کنند بخاطر اعطای شهروندی ترکیه به ازای خرید 250000 دلار امکلات و مستغلات است البته در گفت‌وگویی که با آمار سیادتی کارشناس مسکن در ترکیه داشتیم خرید ملک که منجر به اقامت می‌شود دو نوع است یکی اقامت ملکی که با خرید حداقل 500 هزار لیر کارت ملی اقامت به فرد داده می‌شود که با این کارت اقامت سال به سال تمدید می‌شود.

بیشتر بخوانید:

ایرانی‌ها در ترکیه کولاک کردند!

ایرانی‌ها در کدام کشورها بیشتر خانه می‌خرند؟

اما شکل دیگر گرفتن اقامات همان اقامت شهروندی است که با خرید 2500000 دلار ملک به فرد پاسپورت و شهروندی مادام العمر ترکیه اهدا می شود در شکل اول این قانون اقامت مالک حق کار ندارد و فقط می‌تواند اقامت در این کشور داشته باشد اما در شکل دوم که اعطای حق شهروندی است به فرد حق کار هم داده می‌شود، درست مثل شهروندان ترکیه و همین راحتی در خرید ملک ترکیه و چشم‌انداز مطمئن و سودآور خرید ملک در این کشور باعث شده که ایران همراه با چند کشور دیگر در منطقه از جمله عراق، عربستان سعودی، کویت، روسیه جزو بالاترین خریداران مستغلات و ملک در کشور ترکیه باشد بطوری که طبق آمار ایران در حال حاضر اولین کشور خریدار مسکن در ترکیه است.


اما سوال اینجاست که چرا دولت ترکیه این‌ همه امکانات و مزایا برای خریداران خارجی قرار داده تا آنها بتوانند خرید کنند مطمئنا دولت ترکیه نیز در این راستا اهدافی دارد که می‌خواهد از این طریق به اهداف خود برسد. یکی ازمهمترین اهدافی که در این سال‌ها دولت ترکیه دنبال کرده نگهداشتن ارزش پول خود در مقابل دلار است و برای رسیدن به این هدف بازار ملک و فروش آن به خریداران خارجی یکی از راه‌ها است و ایجاد تسهیلات بانکی با دادن 15 درصد سود به سپرده‌گذاران و بهبود قوانین برای کسب‌و کار در زمینه کشاورزی و صنعت و به این ترتیب دولت ترکیه سعی در حفظ ارزش پول خود دارد و در همین راستا خریداران ملک در ترکیه که سرمایه گذاران ایرانی تعداد زیادی از این خریداران را تشکیل می‌دهند به دولت ترکیه برای حفظ پول ملیشان کمک می کنند.


آیا با این حجم از سرمایه که ازکشور خارج می‌شود و وارد چرخه اقتصادی یک کشور دیگر می‌شود می‌توان گفت که خرید مسکن در ترکیه برای خریداران و دولت ترکیه یک معامله دو سر برد است یا باید گفت آن طرف که سود می‌کند دولت ترکیه و بازنده کشور ایران است که به راحتی سرمایه ها و ذخایر مالی‌اش را از دست می‌دهد؟

گزارش از فرزانه توکلی

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: