April 2024 18 / پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۴۶۱۹۳
۲۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۷:۴۵
0
اعطای کارت اعتباری به مشمولان سهام عدالت از جمله تصمیماتی است که پس از جلسه شورای هماهنگی اقتصادی هیات دولت و اعلام رئیس کل بانک مرکزی در اواخر خردادماه امسال اتخاذ شد، تا در اختیار مشمولان سهام عدالت قرار گیرد.
صفر تا صد ارائه کارت اعتباری سهام عدالت
به گزارش پول نیوز، پس از آزادسازی سهام عدالت در تابستان امسال این اختیار به مشمولان سهام عدالت داده شد تا مدیریت سهام خود را در اختیار گیرند. افراد می‌توانستند روش مدیریتی مستقیم یا غیرمستقیم را برای سهام خود انتخاب کنند.

از میان ۴۹میلیون دارنده سهام عدالت، حدود ۳۰میلیون نفر روش مدیریتی غیرمستقیم را انتخاب کردند. این افراد باید در سامانه سجام ثبت‌نام کرده و تمامی فرآیند‌های احراز هویت خود را به صورت غیرحضوری و الکترونیکی انجام دهند تا از کلیه مزایای سهامداری خود بهره‌مند شوند.

مشمولان سهام عدالت می‌توانند از طریق نظام بانکی، تا ۵۰درصد از ارزش سهام عدالت خود را کارت اعتباری دریافت و با مراجعه به مراکز خرید، از آن استفاده کنند. تفاوت اصلی کارت اعتباری سهام عدالت با کارت‌های اعتباری خرید کالا این است که دارندگان این نوع کارت‌ها می‌توانند به جای خرید کالا، درخواست وام خرد از بانک‌ها کنند.

سمیه محمدی، مدیر پروژه کارت اعتباری شرکت سپرده‌گذاری مرکزی درخصوص اینکه هر فرد تا چه میزانی می‌تواند تسهیلات دریافت کند، گفت: با توجه به دارایی و ارزش ریالی سهام عدالت افراد که تا این لحظه فقط ۶۰درصد آن معامله پذیر و آزاد شده و قدرت بازپرداخت، بانک میزان دریافت وام را مشخص خواهد کرد. ضمانت در این فرآیند، برگه‌های سهام عدالت است.

طبق گفته‌های حسین فهیمی، مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی درخصوص کارت اعتباری سهام عدالت، با کارت اعتباری این سهام، امکان خرید وجود دارد. همچنین در صورت برگشت مبلغ استفاده شده تا ۲۹روز، سود به آن تعلق نخواهد گرفت. درغیر این صورت پول دریافت‌شده، به وام سه ساله تبدیل خواهد شد و سود به آن تعلق خواهد گرفت.

به گفته وی، اگر سهامداران توانستند تا یک ماه مبلغ را به بانک بازگردانند، این مبلغ قرض‌الحسنه خواهد بود، اما اگر از یک ماه عبور کرد و مبلغ را پرداخت نکردند، این اعتبار به تسهیلات سه ساله تبدیل خواهد شد.

مدیر پروژه کارت اعتباری سهام عدالت با تاکید بر لزوم دقت سهامداران به بازپرداخت اعتبار‌ها گفت: اگر سهامداران نتوانند به تعهدات خود عمل کنند، سهام عدالت آن‌ها توسط بانک به فروش خواهد رسید. زمانی که بازپرداخت اقساط منظم شد، عایدی سهام مانند سود، حضور در مجمع و حق رای متعلق به سهامدار است که می‌توانند از آن استفاده کنند.

همچنین عباس معمارنژاد، معاون امور بانکی و بیمه‌ای وزیر اقتصاد در نشست خبری خود در ۲۵بهمن ماه گفت: دو بانک ملی و تجارت به صورت الکترونیکی به سهامداران عدالت، کارت اعتباری ارائه می‌دهند. برای دریافت این کارت نیاز به مراجعه حضوری نیست و درخواست به صورت الکترونیکی به همراه مدارک ارسال می‌شود و تا سه روز دیگر کارت برای سهام‌داران صادر خواهد شد. معاون وزیر اقتصاد تاکید کرد: ارزش این کارت اعتباری ۵۰درصد ارزش سهام عدالت افراد است و در تمام دستگاه‌های پز خدمات ارائه می‌دهد.

معمارنژاد با بیان اینکه نیازی به ارائه هیچ وثیقه‌ای نیست، افزود: افراد اگر در یک ماه قابل بازگرداندن تسهیلات باشند، اعتبارات بدون سود خواهد بود؛ در غیر این صورت به صورت سه ساله باز گردانده خواهد شد و سود این تسهیلات در مدت زمان سه ساله ۱۸درصد است.
 
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: