کد خبر: ۳۴۶۱۹۵
۲۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۲:۳۰
0
دیروز روند صعودی بورس ادامه یافت، اما بازار کم رمق بود و بخش قرمزرنگ آن بزرگ‌تر بود. آیا امروز بورس توان صعود دارد؟
اثر شوک تغییر دامنه تخلیه شد!
به گزارش پول نیوز، روز یکشنبه شاخص کل بورس ۲ هزار و ۸۵ واحد و شاخص هم‌وزن هزار و ۴۶۰ واحد رشد کردند. اما شاخص کل فرابورس ۵۶ واحد نزول کرد و به رقم ۱۷ هزار و ۸۱۶ واحد رسید.

در پایان معاملات روز یکشنبه، ۱۶۶ نماد رشد نرخ و ۳۰۳ نماد کاهش نرخ داشتند، به عبارت دیگر، ۳۴ درصد بازار رشد نرخ داشتند و ۶۲ درصد بازار افت نرخ داشتند.

روز یکشنبه در بورس شرکت فولاد خراسان (فخاس)، سیمان ایلام (سیلام) و چرخشگر (خچرخش) بیشترین افزایش نرخ را ثبت کردند. در فرابورس نیز شرکت‌های سپیدار (سپیدار سیستم آسیا)، سیمان ساوه (ساوه)، کشاورزی مکانیزه اصفهان کشت (زکشت) و پگاه فارس (غفارس) بیشترین افزایش نرخ را داشتند.

در بورس نماد‌های سصف‌ها (سیمان اصفهان)، ثفارس (عمران و توسعه فارس) و شکربن (کربن ایران) در روز یکشنبه بیشترین کاهش نرخ بازار را داشتند و در معاملات فرابورس کشت و صنعت دشت خرم‌دره (زدشت)، بهمن لیزینگ (ولبهمن) و هتل پارسیان کوثر اصفهان (گکوثر) بیشترین کاهش نرخ را داشتند.

عرضه و تقاضای بورس در انتهای معاملات روز یکشنبه، علامتی کارآمد برای پیش‌بینی عرضه و تقاضای بازار سهام در روز دوشنبه است. در پایان معاملات روز یکشنبه بازار با مازاد عرضه ۶۶۶ میلیارد تومانی بسته شد.

در پایان معاملات دیروز ارزش صف‌های خرید نسبت به روز شنبه ۶۳ درصد کاهش یافت و به رقم ۷۱۰ میلیارد تومان رسید. ارزش صف‌های فروش نیز ۳۶۱ درصد افزایش یافت و هزار و ۳۷۶ میلیارد تومان شد. همچنین ۲۳۶ نماد صف فروش و ۶۱ نماد صف خرید داشتند.

روز یکشنبه شرکت زغال سنگ پروده طبس (کزغال) بیشترین صف خرید را داشت و با صف خرید ۲۲۲ میلیارد تومانی در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفت. پس از کزغال، سپیدار (شرکت سپیدار سیستم آسیا) و رافزا (رایان هم افزا) بیشترین صف خرید را داشتند.
 
دیروز بیشترین صف فروش نیز به کلوند (صنایع کاشی الوند) تعلق داشت که در پایان معاملات صف فروش ۱۲۱ میلیارد تومانی داشت. پس از کلوند، شستا (شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی) و سمگا (سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی) بیشترین صف فروش را داشتند.

پیش‌بینی بورس امروز

روز یکشنبه شاخص بورس رشد اندکی داشت و تعداد نماد‌هایی که افت نرخ داشتند بیشتر از نماد‌های با رشد نرخ بودند. با این حال شاخص هم‌وزن نیز اندکی رشد کرد. از طرف دیگر سهم معامله‌گران حقیقی از فروش‌ها بیش از سهم آن‌ها از خرید‌ها بود. در سمت تقاضا، ۸۵ درصد خرید‌ها توسط معامله‌گران حقیقی و ۱۵ درصد توسط معامله‌گران حقوقی انجام شد. در سمت عرضه نیز ۹۰ درصد فروش‌ها توسط معامله‌گران حقیقی و ۱۰ درصد توسط حقوقی‌ها انجام شد. در پایان معاملات یکشنبه ارزش صف‌های فروش بیش از صف‌های خرید بود و بازار با مازاد عرضه بسته شد. دیروز علاوه بر رشد عرضه حقیقی‌ها، رقم ورود پول حقیقی نیز منفی شد و ۵۹۰ میلیارد تومان نقدینگی حقیقی از بورس خارج شد.

هرچند شاخص بورس برای پنجمین روز پیاپی صعود کرد، اما رشد ناچیز آن و قرمزپوشی بخش بزرگی از بازار زنگ خطر را به صدا درآورد، خصوصا اینکه پس از رشد ۴۷ هزار واحدی روز شنبه خیلی‌ها از شکل‌گیری یک روند صعودی قدرتمند در بازار صحبت می‌کردند. اثر شوک تغییر دامنه نوسان خیلی زودتر از چیزی که به نظر می‌رسید تخلیه شده است.

برخی‌ها علت اصلی توقف رشد شاخص کل را در تغییرات نرخ دلار جست‌وجو می‌کنند و معتقدند توقف رشد نرخ دلار در معاملات صبح یکشنبه عامل اصلی تقویت سمت عرضه در بازار سهام شده است در نتیجه با یک چشم به تالار بورس دارند و با چشم دیگر به تحولات بازار ارز می‌نگرند. گروهی دیگر از تخلیه اثر تغییر دامنه نوسان صحبت می‌کنند و معتقدند اینگونه سیاست‌ها در میان‌مدت تاثیر مثبت بر بازار ندارد. برخی از تحلیل‌گران بازار سرمایه نیز معتقدند عدم تقارن محدوده نوسان نرخ موجب طویل شدن صف‌های فروش شده است. در مجموع می‌توان گفت روند‌های درونی معاملات روز یکشنبه نشان از توقف روند رو به بهبود بورس دارد.
 
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: