April 2024 18 / پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳
یک کارشناس بازار پاسخ داد:
کد خبر: ۳۴۶۲۱۴
۲۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۰
0
یک کارشناس بازار سرمایه گفت: فعلا به دلیل رشد اخیر شاخص کل نمی‌توانیم بگوییم که حباب به بازار بازگشته است، اکنون بیش از ۷۰ درصد از سهام خیلی پایین‌تر از ارزش واقعی معامله می‌شوند و هنوز جای رشد دارند.
تولیدی/// آیا بازار سرمایه باز هم حبابی شده است؟
به گزارش پول نیوز، حامد کامرانی، کارشناس بازار سرمایه و بورس درباره تاثیرات تغییر دامنه نوسان بر بازار سرمایه گفت: طبق صحبت‌های معاون سازمان بورس که اعلام کردند دامنه متغییر به مدت یک ماه ادامه دارد و زمان فعالیت آن هم تا پایان سال است و معمولا این تغییر دامنه‌ها تا زمانی که بازار به تعادل برسد و فشار‌های فروش هم کاهش یابد ماندگار است.

وی ادامه داد: زمانی که ریسک‌های احتمالی در بازار کاهش پیدا کند، بار دیگر همه چیز به حالت اول خود باز می‌گردد. امیدواریم که مسئولان سازمان بورس به نتیجه لازم برسند تا دیگر شاهد دامنه نوسان در بورس ایران نباشیم.

کامرانی با تاکید بر اینکه فعلا به دلیل رشد اخیر شاخص کل نمی‌توانیم بگوییم که حباب به بازار بازگشته است، افزود: اکنون بیش از ۷۰ درصد از سهام خیلی پایین‌تر از ارزش واقعی معامله می‌شوند و هنوز جای رشد دارند. باتوجه به اینکه گزارش فروش‌های اکثر شرکت‌ها صورت مالی خوبی دارند و نشان می‌دهد که سهام هنوز جای رشد دارد. بسیاری از سهم‌های بنیادی که فروش‌های عالی داشتند حتی در شاخص ۲ میلیون واحد هم به ارزش‌های واقعی برسند و حبابی نداشته باشند البته این امر در همه سهم‌های بازار یکی نیست، زیرا اکنون هم سهم‌هایی در بازار هستند که بیشتر از ارزش واقعی خود معامله می‌شوند.

وی یادآور شد: با تحلیل‌های بنیادی می‌توان سهم‌ها را بررسی و پیدا کرد و آن‌هایی که حباب منفی دارند به دید‌های میان مدت و بلند مدت نگاه کرد.

کامرانی با اشاره به اینکه سهامداران کاملا به بازار بی اعتماد هستند، افزود: باتوجه به اینکه بازار‌های موازی هم با رکود همراه هستند، اما همچنان سرمایه گذاران به بازار سرمایه جذب نمی‌شوند. یکی از راهکار‌های بازگشت اعتماد سهامداران به بورس این است که مسئولان اگر درباره بازار سرمایه دیدگاهی یا قانونی دارند باید قبل آن بررسی‌های لازم انجام داده باشد بعد راجب آن صحبت کنند، زیرا برخی از صحبت‌ها و قوانین بر بازار بورس تاثیر می‌گذارد.
 

بیشتر بخوانید: آینده بازار سرمایه از نگاه بنیادی و میان مدت تا بلند مدت امیدوار کننده است

وی با تاکید بر اینکه بازار بورس نسبت به گذشته بزرگ‌تر شده است، تصریح کرد: افراد بسیاری وارد بازار شدند و جایگاه بورس نسبت به گذشته متفاوت شده است. شاید در گذشته هر مسئولی راجب بورس اظهار نظر می‌کرد و تاثیر آنچنانی بر بازار سرمایه نداشت، اما کنون با هر اخبار و قانون بورس بر باازار اثر می‌گذارد.

این کارشناس بیان کرد: رییس جدید سازمان بورس تغییراتی را ایجاد کردند که کمی دیر بود، اما برای شروع کار رییس سازمان بورس اقدامی مناسب بود. باید در زمان‌های سخت بسیار سریع قوانین را تغییر دهند تا نوش دارو بعد از مرگ سهراب نباشد.

کامرانی اشاره کرد: یکی از اقداماتی که می‌تواند بازار سرمایه را جذاب کند و بار دیگر اعتماد‌ها را بازگرداند حذف دامنه نوسان است. اگر بازار ما دامنه نوسان آن به صورت پلکانی باشد. یعنی اگر سهمی ۱۰ درصد در صف خرید قفل شد همان لحظه به دامنه نوسان همان سهم ۱۰ درصد اضافه شود و در همان روز مجموع دامنه سهم ۲۰ درصد شود. یا در کل دامنه نوسان سهم را حذف کنند و این اقدام سبب افزایش جذابیت بازار می‌شود. مثل بازار بین المللی دامنه نوسان زیادی دارند و یا اصلا ندارند سبب جذابیت آن می‌شود.

این کارشناس در پایان گفت: باید قانون و قواعد قدیمی بازار تغییر پیدا کند، زیرا اکنون بسیاری از بازار‌های جهانی به سمت مدرن شدن پیش می‌روند، اما در بورس ایران همچنان گرفتار قوانین چند دهه گذشته هستیم که نیاز به تقییرات اساسی است.
 
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: