April 2024 25 / پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۴۶۲۳۳
۲۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۱
0
بازار مسکن با افزایش یکباره قیمت با مشکلات بسیاری مواجه شد.به گونه‌ای که طی سال‌های گذشته بسیاری از متقاضیان مصرفی مجبور به ترک این بازار شدند، تا جایی که حتی اجاره‌نشینی در برخی از مناطق پایتخت به یک آرزوی دست نیافتنی برای برخی از افراد جامعه تبدیل شد.

به گزارش سرویس مسکن پول نیوز، به راحتی می‌توان ادعا داشت که هیچ یک از طرح های ارائه شده برای ساماندهی بازار مسکن موثر نبوده است.


گفتنی است که بنا به آمار موجود سالانه نیاز به ساخت یک میلیون واحد مسکونی وجود دارد تا از این طریق به توان جان تازه‌ای به این بازار به کما رفته، تزریق کرد. اتفاقی که برای تحقق آن نیازمند تحقق پیش شرط‌های متعدد مانند کاهش هزینه ساخت و ساز، نظارت بر روند ساخت و ساز و غیره وجود دارد.

مسکن ملی چاره کار معضل مسکن نیست

به طور کلی باید در نظر داشت که یکی از راهکارهای مسوولان وزارت راه و شهرسازی برای حل بحران مسکن، ساخت و تکمیل پروژه مسکن ملی است. اتفاقی که بنا به تجربه مسکن مهر نمی‌توان چندان به آن دل خوش بود ،چرا که تجربه ثابت کرده است مسکن‌های دولتی اقبال بلندی ندارند و در نیمه راه بی طرفدار باقی می‌مانند. بنابراین برای رفع بحران مسکن نمی‌توان به مسکن ملی هم چندان دلخوش بود.

 

مسکن ملی همان مسکن مهر بزک شده

آنچه مسلم است نمی توان تمایز چندانی میان مسکن ملی و مسکن مهر قائل شد، چرا که طبق اظهار نظر کارشناسان مسکن ملی همان مسکن مهر است و تنها ظاهر آن تغییر یافته است،چرا که چگونه می شود مسکن مهر پس از گذشت چندین سال هنوز پرونده اش به طور کامل بسته نشده است و آن وقت مسکن ملی در هر مناسبتی افتتاح و واگذار می شود. این خود جای بسی تأمل دارد و حتی این شائبه را نیز به وجود می آورد که آیا مسکن ملی تکمیل شده همان مسکن مهر نیمه کاره باقی مانده است.

 

بی تاثیر شدن تسهیلات در خرید مسکن
با افزایش آسانسوری قیمت مسکن دیگر تسهیلات تاثیری در توانایی خرید مسکن ندارد، به گونه‌ای که با افزایش مبلغ تسهیلات دیگر تا یک سوم قیمت مسکن را نمی توان با این تسهیلات پوشش داد و در مقابل تنها بانک‌ها هزینه‌های نسبت سنگینی را برای پرداخت این تسهیلات صرف کردند و در عمل نقش چندانی در ساماندهی بازار مسکن ایفا نکرد که این خود نشان از بی تاثیری در افزایش تسهیلات در خرید خانه دارد.


از سوی دیگر باید یادآور شد که افزایش بی‌رویه قیمت مصالح ساختمانی یکی دیگر از معضلات پیش روی بازار مسکن به حساب می آید چرا که این روزها قیمت انواع مصالح ساختمانی هر روزه با افزایشی مواجه است که این خود می‌تواند در رکود ساخت و ساز و همچنین بالا رفتن هزینه ساخت مسکن تاثیر گذار باشد. بنابراین در شرایطی که هر ساله می‌توان قیمت مصالح ساختمانی را کنترل کرد چگونه می توان انتظار داشت که بازار مسکن از نوسان دور بماند و خریداران مصرفی دوباره به این بازار باز گردند.به عبارت ساده‌تر امروزه در سایه افزایش بی‌رویه قیمت مصالح ساختمانی شاهد نیمه تمام ماندن ساخت و سازها در سرتاسر کشور هستیم. بنابراین تا زمانی که نظارتی در قیمت مصالح ساختمانی صورت نگیرد، نمی‌توان انتظاری برای افزایش ساخت و ساز داشت.


طرح جهش تولید مسکن حسن ختام بلاتکلیفی خریداران می‌شود؟

طرح جهش تولید مسکن که ازتابستان سال جاری و با پشتیبانی و حمایت علی نیکزاد وزیر اول وزارتخانه ادغام شده راه و شهرسازی پیگیری و تصویب شد. طرحی که بنا به ادعای منتقدانش نمی‌تواند خط بطلانی بر مشکلات پیش روی بازار مسکن باشد، چرا که در سایه اجرای این طرح، مسکن جان تازه‌ای نمی‌گیرد و باید به این نکته توجه کرد که در سایه اجرای طرح جهش تولید مسکن احتمال از بین رفتن منابع بانکی وجود دارد و در صورت اجرای این طرح ،آمار بدهی های بانکی افزایش خواهد یافت.


جای خالی شفافیت در طرح جهش تولید مسکن را می‌توان از دیگر ایرادات وارده به این طرح عنوان کرد، چراکه توضیحات کاملی در طرح مزبور وجود ندارد این خود می تواند تداعی‌گر مسکن مهر سال ۹۱ باشد مسکن مهری که قرار بود سالها پیش پرونده اش بسته شود اما تا به امروز همچنان در حال تکمیل است. بنابراین چگونه می‌توان به طرحی که ساز و کار آن به درستی مشخص نشده امید داشت. به عبارت ساده‌تر طرح های ارائه شده برای مسکن در عمل مشابه هستند و تنها کارفرمای آنها فرق دارد که این خود تداعی‌گر ایجاد رانت است.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: