کد خبر: ۳۴۶۳۵۸
۲۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۴
0
بررسی‌ها نشان می‌دهد افزایش اعتبار کارگزاری‌ها نکته خوبی است، اما الزاماتی دارد که باید رعایت شود.
بررسی افزایش اعتبار کارگزاری‌های بورسی
به گزارش پول نیوز، شورای عالی بورس در جلسه اخیر خود به افزایش اعتبار کارگزاری‌ها برای تقویت تقاضا در بورس پرداخت که کارشناسان این اقدام را مثبت ارزیابی می‌کنند، اما این اقدام برای اجرایی شدن موانعی دارد که بازار در گفتگو با کارشناس بورس به آن پرداخته است.

محمدبختیار نصرآبادی، کارشناس بازار سرمایه در رابطه با تأثیر افزایش سرمایه کارگزاران روی این بازار اظهار کرد: ما همین الآن تعداد کارگزاری‌هایی که داریم و در حال فعالیت هستند، زیاد است و این سطح از خدمات ارائه شده توسط آن‌ها شاید با نصف و یا یک‌سوم کارگزاری‌های موجود قابل ارائه باشد.

وی تصریح کرد: از طرفی، کارمزد معاملات هم در بازار سرمایه بالا است و اگر بخواهیم مقایسه کنیم، صورت‌های مالی بارگزاری شده در کدال کارگزاری‌ها حاکی از آن است که سود سالیانه آن‌ها مناسب بوده است و صنعت کارگزاری در بازار حال حاضر تغییر شیفتی به سمت سودآوری‌های خیلی بالاتر انجام داده است. با این تفاسیر، کارگزاری‌ها بزرگ‌تر توانسته‌اند سود بیشتری نسبت به دیگر کارگزاری‌ها کسب کنند.

این کارشناس بازار سرمایه با تأکید بر اینکه خیلی از کارگزاری‌های فعال در بازار سرمایه، کارگزاری‌های نهادی بانکی هستند، افزود: این کارگزاری‌ها برای بحث افزایش اعتبار مشکل قانونی و نیاز به مجوز بانک مرکزی برای این کار دارند. این کارگزاری‌ها افزایش درآمد مناسبی دارند و بانک را به عنوان پشتوانه خود می‌بینند بنابراین وجوه سود سالیانه شرکت‌ها تحت عنوان سود انباشته در صورت مالی شرکت‌ها باقی می‌ماند و به نوعی در حقوق صاحبان شرکت‌ها وجود دارد.

نصرآبادی مطرح کرد: باید این مسئله را در نظر گرفت که افزایش اعتبار کارگزاری‌ها از چه محلی می‌تواند به رشد بازار سرمایه کمک کند و این افزایش سرمایه نهایتاً می‌تواند منجر به قرار گرفتن منابع بیشتر در اختیار کارگزاران شود که مقابل حجمی که باید از بازار حمایت شود، عدد خاصی محسوب نمی‌شود و می‌تواند باعث شود که خط اعتباری بالاتر برای مشتریانش فراهم کند. اما اگر ادامه دار باشد قطعا به رشد بازار کمک خواهد کرد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: بسیاری از کارگزاری‌های نهادی همین الآن در حال افزایش سرمایه خود و همچنین قرار دادن شرایط بهتر در اختیار مشتریان خود هستند یعنی با افزایش سرمایه که در صندوق سود انباشته این کارگزاری‌ها وجود دارد، عملا پول جدیدی وارد بازار و همچنین خط اعتباری جدیدی برای سرمایه‌گذاری‌ها باز نمی‌شود و فقط می‌توان این انتظار را داشت که صورت‌های مالی خود را بهتر کنند.
 
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: