به گزارش پول نیوز، مهدی مطلبزاده، رییس کمیته ساخت داخل انجمن صنایع همگن قطعهسازی با تاکید بر اینکه قیمت خودرو باید در حاشیه بازار تعیین شود تا خودروساز زیان نکند و واسطهگریها و دلالیها کمرنگ شود، افزود: البته در حال حاضر موضوعی که مطرح شده در خصوص نرخگذاریها در بورس کالاست که این قضیه هم با ابهاماتی همراه است و بنده هم درک نمیکنم و به اعتقاد من خودرو جزو کالاهایی محسوب نمیشود که بتوان آن را در بورس کالا عرضه کرد. مطلبزاده خاطرنشان کرد: پروسه عرضه خودرو در بورس مشخص نیست و معلوم نشده اگر فردی متقاضی خرید خودرو باشد چگونه میتواند آن را از بورس تهیه کند، ضمن آنکه نفرات بعدی که بخواهند همان خودرو را تهیه کنند، روند خرید چگونه خواهد بود و آیا با قیمتهای بالاتر یا پایینتری باید خودرو را تهیه کنند؟
این فعال حوزه خودرو با بیان اینکه به نظر میرسد تنها راهحل خرید خودرو در حاشیه بازار باشد، ادامه داد: بورس کالا میتواند تنها مکانی برای کشف قیمت باشد و با همان قیمتی که بورس مشخص کرد خودروساز هم اقدام به فروش خودرو کند.
بیشتر بخوانید:
ورود صنعت خودرو به بورس زمینه رقابت را فراهم میکند
او با اشاره به نحوه عرضه خودرو و ثبتنامیها تصریح کرد: اولین بار که برای فروش خودرو ثبتنامیها صورت گرفت ۷ میلیون نفر برای این قضیه اقدام کردند؛ این در حالی است که نیاز کشور این تعداد نیست و تنها این فاصله قیمت کارخانه تا بازار آزاد مردم را برای ثبتنام ترغیب کرده بود، زیرا خودرویی که در کارخانه ۱۵۰ میلیون تومان است با دوبرابر یا بیشتر به راحتی در بازار میفروشند و بازار خودرو در ایران تنها به دلالی دامن زده است و هماکنون بین ۱۰۰ تا ۲۵۰ میلیون تومان اختلاف قیمت بین بازار با خودروسازیهاست.
مطلبزاده افزود: در صورتی که قیمتها درست تعیین شود و در حاشیه بازار باشد، مصرفکننده واقعی وارد بازار خواهد شد و قیمتها نیز ارزانتر میشود و به نفع تولیدکننده و مصرفکننده خواهد بود. رییس کمیته ساخت داخل انجمن صنایع همگن قطعهسازی گفت: پیش از حضور شورای رقابت در قیمتگذاری خودرو هر کسی که قصد خرید خودرو را داشت ثبتنام میکرد و قیمت بازار و کارخانه فرقی با هم نمیکرد و مشکلی هم به وجود نمیآمد. مطلبزاده خاطرنشان کرد: هر نفوذی در تعیین قیمتها در بازار مشکل ایجاد میکند اما در صورتی که تیراژ خودروسازیها افزایش پیدا کند قطعا نرخها کاهش پیدا میکند.