April 2024 18 / پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۴۶۶۰۶
۰۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۲
0
بازار بورس دوشنبه چهارم اسفند ماه با نوسانات قیمتی بسیاری همراه بود و کارشناسان درباره آینده بازار نظرات متفاوتی ارائه کردند.
توصیه تحلیلگران برای حفظ سرمایه در بازار بورس
به گزارش پول نیوز، بازار بورس روز دوشنبه هم همانند روز‌های گذشته با ریزش همراه بود و سهامداران به سرعت در ماه پایانی سال در حال خروج سرمایه در این بازار هستند. تحلیلگران هم به سهامداران توصیه می‌کنند با صبوری در بازار بورس بمانند، زیرا روند رو به رشد این بازار در سال آینده محقق می‌شود.

اکنون بازار به دلیل برخی از اتفاقات سیاسی همانند پروتکل‌های الحاقی و مذاکرات مبهم ایران و آمریکا با ریزش مواجه شد، اما این به آن معنی نیست که سهامداران در روز‌های ضرر سرمایه خود را با سود اندک و بعضا هیجانی با ضرر خارج کنند.

شاخص کل در بازار دوشنبه به یک میلیون و ۲۱۴ هزار واحد و شاخص هم وزن هم به ۲۴۳ هزار و ۰۹۶ واحد رسیده است. نماد‌های فولاد، شستا، فارس، فملی، کگل، تاپیکو و شپندر بر شاخص کل تاثیرگذار بودند و نماد‌های فملی، فولاد، سیتا، امین، شلعاب، وصنعت و کسعدی هم از نماد‌های پر تراکنش بازار بودند.

کارشناسان بر این عقیده هستند که سهامداران به بازار سرمایه نگاه بلند مدتی داشته باشند و این بازار بعد از روز‌های ریزشی روز‌های پرسود و سبز هم خواهد داشت.

محمد مهدی مومن زاده، مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری سامان مجد با تشریح مدل‌های تامین مالی در آثار هنری، گفت: نخست باید ببینیم تأمین مالی در چه حالتی مطلوب است و ما به چه نوع تأمین مالی مطلوب می‌گوییم. همچنین باید بدانیم نظام اقتصادی و نهاد‌های مالی باید چه سمت و سویی را در نظر بگیرند تا به یک تأمین مالی مطلوب برسند. باید بدانیم ویژگی‌های تأمین مالی مطلوب چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد. تأمین مالی به کارگیری نهاد‌ها و ابزار‌های مالی برای هدایت سرمایه‌ها و پس انداز‌ها به سمت شرکت‌های متقاضی منافع مالی است. این منافع برای تاسیس، توسعه یا ادامه فعالیت بنگاه اقتصادی، به منظور تأمین سرمایه ثابت، اصلاح ساختار مالی و یا تأمین سرمایه در گردش استفاده میشود. فرآیند تأمین مالی منجر به تشکیل سرمایه و افزایش بدهی‌های شرکت میشود و در این فعالیت‌ها موجودی نقد شرکت بدون تغییر سایر دارایی‌ها افزایش یافته یا از کاهش آن جلوگیری میشود. تأمین مالی با استفاده از منابع درون بنگاه یا منابع برون سازمانی و یا روش‌هایی همچون انتشار اوراق بهادار سرمایه گذاری، انتشار اوراق بهادار بدهی، انتشار اوراق تبعی و یا استقراض و اخذ تسهیلات انجام میپذیرد.

وی افزود: ما باید از انواع کسب و کار‌ها تصویری داشته باشیم، زیرا الان کسب و کار‌های جدیدی ایجاد شده و نوع بیزنس‌ها با گذشته متفاوت است. در مرحله بعد باید به آینده پژوهی صنعت تأمین مالی توجه شود. زیرا ما این مورد را هم نداریم و اگر میبینیم دولت در حجم بزرگی تأمین مالی میکند، ابزار‌هایی مثل صندوق‌های درآمد ثابت نیاز دارد. صندوق‌هایی که جریان منابع ورودی به آن‌ها با تغییراتی که در سایر بازار‌ها داشتیم، تفاوت‌های چشمگیری را در خودش میبیند. به این نتیجه میرسیم که برای نظام تأمین مالی به خصوص این که کسری بودجه دولت یک روش غیرتورمی خوبی دارد، استفاده از ابزار‌هایی مانند انتشار اوراق است باید در مرحله بعد به سمت آینده پژوهی، آینده نگاری و آینده نگری در سیستم تأمین مالی برویم.

مومن زاده اظهار کرد: همه این موارد زیرساخت‌هایی خواهد بود که کمک می‌کند ما یک تأمین مالی مطلوبی را در اقتصاد کشور تجربه کنیم. در کنار سیاست گذاری‌های کلانتر اگر بخواهیم کمی جزییتر نگاه کنیم، بحث این است که در نظام تأمین مالی رسیدگی‌ها و نظارت‌ها باید بیشتر باشد. رسیدگی و نظارت مالی، مهارت تأمین مالی، ابزارسازی و نهادسازی برای تأمین مالی از جمله الزامات تأمین مالی مطلوب است. تأمین مالی باید به سمت صنایعی برود که برای توسعه کشور لازم است و جزو صنایع برتر محسوب میشود. از طرف دیگر باید این تعامل با وزارت نفت، بهداشت و شرکت‌های دارویی هم اتفاق بیفتد. امروزه ابزار‌های مالی تنوع زیادی پیدا کرده اند که اشراف بر همه این ابزار‌ها کار سختی است. ما نمیتوانیم انتظار داشته باشیم که افراد زیادی بر این ابزار‌ها اشراف داشته باشند. اما این انتظار را میتوانیم داشته باشیم که مدیران مالی شرکت‌های مالی به خصوص شرکت‌های بورسی و فرابورسی این‌ها را بشناسند و بدانند اگر قرار است یک مدل تأمین مالی انجام دهند یا نیاز مالی در یک شرکت وجود دارد باید اوراق منتشر شود و افزایش سرمایه به وجود آید در حالی که میبینیم حتی در گزارشگری آن‌ها مشکل ایجاد میشود. مهارت تأمین مالی یکی از مهارت‌های ضروری است که مدیران مالی باید داشته باشند.

بورس در آخرین ماه سال ۹۹ هم با ریزش در حال سپری شدن است. شاخص کل در بازار یکشنبه، بیش از ۱۰ هزار واحد افت کرد و تحلیلگران نسبت به روند بازار سرمایه در روز‌های پایانی امسال نا امید هستند و به عقیده ان‌ها بازار بورس تا پایان سال رشدی نخواهد داشت.

شاخص کل بازار یکشنبه به یک میلیون و ۲۲۲ هزار واحد و شاخص هم وزن هم به ۴۳۷ هزار و ۱۷۶ واحد رسید. نماد‌های فولاد، فملی، شستا، کگل، فارس، کچاد و تاپیکو بر شاخص کل تاثیر گذار بودند و نماد‌های ولپارس، فملی، سیتا، بالبر، تکشا، امین و فولاد از پر تراکنش‌های بازار یکشنبه بودند.

کارشناسان معتقدند اخبار مختلف سیاسی بر بازار بورس تاثیر می‌گذارد، مخصوصا اخبار خارج یا باقی ماندن ایران بر پروتکل الحاقی و نتیجه برجام و حذف تحریم‌ها بر ایران همگی می‌توانند سیگنال‌های مثبت یا منفی بر بازار بورس باشند. تحلیلگران معتقدند تنها راه خروج بازار از این وضعیت؛ حمایت از بازار است و اینکه سهامداران هم صبوری کنند و نگاه بلند مدتی به بازار داشته باشند. در هفته اخیر به دلیل بی اعتمادی سهامداران به بازار سبب شد تا شاخص کل با افت شدیدی همراه شود.
 
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: