کد خبر: ۳۴۷۶۶۶
۲۹ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۲
0
یک تحلیلگر بازار سرمایه گفت: ۲۹ اسفند سود شرکت‌ها مشخص می‌شود و غالبا هم سود‌ها دو تا سه برابر سال گذشته بوده است؛ بنابراین بعد از مشخص شدن سود، بازار مانند درختی خواهد بود که به ثمردهی رسیده و آماده میوه چینی است.
تولیدی////  بازار سهام برای سال آینده چطور پیش‌بینی می‌شود؟
به گزارش پول نیوز، از ابتدای امسال تا امروز شاخص بازار سهام بیش از ۱۳۲ درصد بازدهی داشته است. با این حال به دلیل نزولی بودن این شاخص از مرداد ماه تاکنون، اکنون سهامداران روز‌های خوبی را پشت سر نمی‌گذارند.

این بازدهی ۱۳۲ درصد در حالیست که از ابتدای امسال تاکنون قیمت سکه ۸۸ درصد، طلا ۸۴ درصد، دلار ۵۹ درصد و مسکن ۲۷ درصد بازدهی داشته است. نکته قابل توجه این است که کالا‌های بادوام شامل خودرو و لوازم خانگی نیز طبق آخرین گزارش مرکز آمار ایران ۸۰ درصد افزایش قیمت را تجربه کرده است.

در این شرایط اوضاع بازار سهام برای سال آینده چطور پیش‌بینی می‌شود؟

پیش‌بینی رشد اقتصادی مثبت، پیش‌بینی رشد چهار برابری درآمد‌های نفتی ایران در لایحه بودجه سال آینده، احتمال کاهش نااطمینانی‌های ناشی از کرونا و برگزاری انتخابات ریاست جمهوری چهار عامل احتمالا موثر بر بورس سال ۱۴۰۰ هستند.

مراکز جهانی مثل بانک جهانی و کارشناسان داخلی و مقامات مسئول برای سال آینده اقتصاد ایران رشد اقتصادی مثبتی را پیش‌بینی کرده‌اند. در آخرین اعلام بانک مرکزی مربوط به نیمه نخست امسال نیز رشد اقتصادی کشور مثبت پنج درصد گزارش شده است که این رشد اقتصادی همزمان با بهبود عملکرد‌های شرکت‌های بورس در گزارش‌های ۹ ماهه آن‌ها بوده است.

بدین ترتیب به نظر می‌رسد این وضعیت برای سال آینده نیز ادامه داشته باشد و احتمالا بتواند سوخت مناسبی برای تقویت بازار سهام باشد.

از سوی دیگر دولت برای لایحه بودجه سال آینده پیش‌بینی کرده که درآمد‌های نفتی کشور بیش از چهار برابر نسبت به امسال افزایش پیدا کند و به حدود ۲۰۰ هزار میلیارد تومان برسد. هرچند طبق آخرین گزارش‌ها دولت در فروش نفت امسال موفق نبوده و تا هفت ماهه امسال تنها ۲۰ هزار میلیارد تومان فروخته، اما در مجموع برای امسال پیش‌بینی شده بود که ایران ۵۰ هزار میلیارد تومان نفت بفروشد.
 

بیشتر بخوانید: چه سهم‌هایی بخریم که ضرر نکنیم؟

با این حال دولت یازدهم پیش‌بینی کرده که نه‌تن‌ها این عقب‌ماندگی جبران می‌شود بلکه برای سال آینده درآمد‌های نفتی ایران به شدت رشد می‌کند. با توجه به چشم‌انداز مثبت از قیمت جهانی نفت که تا ۶۰ دلار هم برای سال آینده پیش‌بینی می‌شود، شاید ایران بتواند بخشی از درآمد پیش‌بینی شده را محقق کند، اما تحقق ۲۰۰ هزار میلیاردی کار سختی به نظر می‌رسد. با این حال بهبود فروش نفت ایران سیگنال مثبتی برای بازار سهام سال ۱۴۰۰ محسوب می‌شود.
 
در همین رابطه مصطفی صفاری، اظهار داشت: ۲۹ اسفند سود شرکت‌ها مشخص می‌شود و غالبا هم سود‌ها دو تا سه برابر سال گذشته بوده است؛ بنابراین بعد از مشخص شدن سود، بازار مانند درختی خواهد بود که به ثمردهی رسیده و آماده میوه چینی است.

به گفته مدیرعامل سبدگردان سرمایه ایرانیان، صنایع صادرات محور و شرکت‌های سودمحور در این میان از وضعیت مناسب تری برخوردارند.

صفاری همچنین با اشاره به طرح عرضه اوراق اختیار فروش تبعی حامی ۱۴۰۱ که از امروز اجرایی شد، اظهار داشت: این طرح در آرامش بخشی به سهامداران جزء که سرمایه‌ای کمتر از ۱۰ میلیون تومان دارند و تعداد آن‌ها به حدود ۴ میلیون نفر می‌رسد، اثربخش ارزیابی می‌شود.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: طرح حامی در نگهداری سهام و عدم فروش آن موفق عمل می‌کند و از نگاه من بازار نیز بیش از ۲۵ درصد در این دو ماه رشد می‌کند و در این صورت این طرح هزینه‌ای هم در بر نخواهد داشت.
 
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: