April 2024 16 / سه‌شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۴۷۸۳۲
۰۱ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۱
0
در هفته پایانی سال ۹۹ قیمت وام مسکن هزینه وام مسکن برای مجردین در مرز ۱۶ میلیون تومان و برای متاهلین در حد ۲۸ میلیون تومان تثبیت شد.
محاسبه هزینه خرید وام مسکن در آخرین هفته سال ۹۹
به گزارش پول نیوز، هزینه تهیه وام مسکن در آخرین هفته سال ۹۹ در حد ۱۶ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان قرار گرفت. در هفته‌های پایانی سال قیمت اوراق تقریبا روندی ثابت داشته و سپس کاهش یافت. این اتفاق سبب شد تا نرخ سود وام مسکن نیز در حد ۲۰.۷ درصد قرار بگیرد.

اوراق حق تقدم تسهیلات بانک مسکن (به‌صورت خلاصه تسه) اوراقی هستند که متقاضیان وام می‌توانند با خرید آن‌ها بدون ایستادن در صف وام مسکن را از بانک مسکن خریداری کنند.

روند قیمت این اوراق نشان میدهد که هزینه وام برای متقاضیان ازابتدای هفته پایانی سال جاری، روندی نزولی داشته و در روز چهارشنبه به کمترین حد خود در این هفته تنزل پیدا کرده است.

در ابتدای هفته اخیر قیمت متوسط هر ورق ۵۹ هزار و ۸۵۰ تومان به دست آمده بود که نهایتا در انتها این رقم به ۵۸ هزار و ۵۷۰ تومان رسید. این درحالیست که اعتبار هر ورق در بازار مسکن ۵۰۰ هزار تومان است و به اعتبار هر ورق می‌توان ۵۰۰ هزار تومان وام مسکن دریافت کرد.

از آنجا که بانک مسکن مبلغ وام برای مجردین ۱۴۰ میلیون تومان و برای متاهلین را ۲۴۰ میلیون تومان اعلام کرده است، مجرد‌ها نیازمند خرید ۲۸۰ ورق و متاهلین ۴۸۰ ورق خواهند بود.

بر این اساس هزینه کل خرید اوراق تسه به منظور اخذ وام مسکن در هفته‌ای که گذشت برای مجرد‌ها از ۱۶ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان از ابتدای هفته به ۱۶ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان در انتها کاهش پیدا کرد. این روند نزولی برای متاهلین نیز به همین شکل بوده است. برای این دسته از متقاضیان وام مسکن، هزینه کل خرید اوراق از ۲۸ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان در روز شنبه به ۲۸ میلیون و ۱۰۰ میلیون تومان رسید.

اما این هزینه برای متقاضیان مضاف برهزینه ایست که آن‌ها در طول ۱۲ سال مجبور به پرداخت آن هستند. با این اتفاق دیگر نرخ سود در حد اسمی بیان شده آن نخواهد بود.
نرخ سود موثر

نرخ بازده داخلی یکی از روش‌های استاندارد برای ارزیابی طرح‌های اقتصادی است. در این روش تلاش می‌شود تا جریان نقدینگی با نرخ بازگشت نامعلومی به نرخ کنونی تنزیل داده شوند

با توجه به اینکه خریداران وام مسکن نیازمند پرداخت دو هزینه برای اخذ وام هستند، نرخ سود از میزان اسمی خود جدا خواهد شد. این میزان را بانک مسکن ۱۷.۵ درصد اعلام کرده، اما در هفته اخیر برای مجردین و متاهلین در حد ۲۰.۷ درصد رقم خورده است.

نرخ سود موثر به این معناست که افراد در طول ۱۲ سال معادل این سود مبلغی بیشتر از وامی که در ابتدا اخذ کرده اند را بایستی به بانک برگردانند. در همین خصوص نهایتا خالص هزینه‌های مجردینی که در تمامی روز‌های هفته اخیر برای اخذ وام مسکن از طریق خرید اوراق تسه اقدام کرده و بایستی آن را در طول ۱۲ سال به بانک باز پرداخت کنند دامنه نوسانی موازی با نرخ سود وام مسکن داشته است. بر این اساس خالص هزینه پرداختی مجردین در تمام این هفته ۱۷۶ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان برآورد شد. این رقم برای متاهلین نیز ۳۲۸ میلیون تومان محاسبه شد.
 
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: