کد خبر: ۳۴۷۹۳۰
۰۵ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۱
0
بازار سهام در سال ۱۴۰۰ با توجه به نرخ ارز، تغییر نرخ سود بانکی و تغییر سیاست‌های حاکم با توجه به انتخابات، احتمالا روند متعادلی در پیش دارد.
سناریو‌های پیش روی بورس در سال ۱۴۰۰
به گزارش پول نیوز، کارشناسان معتقدند در سال آینده فاکتور‌هایی همچون نرخ ارز، ثبات نرخ‌های جهانی و سیاست‌های دولت جدید در روند بازار سهام در سال ۱۴۰۰ موثر است و سرمایه‌گذارن و بازار در انتظار گذر زمان برای به تعادل رسیدن هستند.

سلمان نصیرزاده، کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه چندین مساله در رابطه با روند بازار در سال۱۴۰۰ موجود دارد، توضیح داد: با توجه به تحرکات و تغییرات سیاسی کمی که در سال ۱۴۰۰ پیش‌بینی می‌شود و همچنین بازگشت حجم کمی از پول‌های بلوکه شدن ایران از کشور‌هایی مثل کروه جنوبی و عراق همچنان یک جو نسبتا هیجانی را در بازار ارز خواهیم داشت که اگر اینگونه باشد روند بازار واکنش‌های زیادی به نوسان نرخ ارز نشان می‌دهد.

نصیرزاده با اشاره به اینکه به نظر می‌رسد در سال ۱۴۰۰ یک تورم حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد را داشته باشیم، تصریح کرد: تورم، موضوعی است که می‌تواند در نرخ ارز اثرگذار باشد. باتوجه به انتخابات ریاست جمهوری و اعمال برخی از سیاست‌های احتمالی از سوی دولت جدید در نیمه دوم سال به نظر می‌رسد حد بالای نرخ ارزش ۳۰ هزار تومان و در حالت خوش‌بینانه آن، حدود ۲۰ الی ۲۲ هزار تومان باشد.

این کارشناس بازار سرمایه با توجه به پیش‌بینی‌های موجود برای نرخ ارز بیان کرد: با توجه به روند کنترلی که برای نرخ ارز در سال ۱۴۰۰ پیش‌بینی می‌شود، انتظار می‌رود روند بازار یک روند تعادلی باشد. همچنین قیمت‌های جهانی در سال ۹۹ نوسانات شدیدی را تجربه کرد، اما باتوجه به تولید و توزیع واکسن کرونا، انتظار می‌رود سال ۱۴۰۰ با یک ثبات نسبی همراه با یک روند افزایشی سال آینده را پشت سر بگذارد.

سلمان نصیرزاده با اشاره به در پیش رو داشتن انتخابات ریاست جمهوری در سال ۱۴۰۰ توضیح داد: همواره در سال‌های انتخاباتی بازار یک روند محتاطانه را سیر می‌کند. رویکرد دولت بعدی شاید رویکرد متفاوتی نسبت به دولت قبلی باشد. بر همین اساس احتمال دارد در نیمه دوم سال۱۴۰۰ دولت جدید و بازار یک روند محافظه‌کارانه‌ای را در پیش بگیرند تا در آبنده بتوانند سیاست‌های خودشان را در بازار اعمال کنند.

او در ادامه گفت: با توجه به اینکه اطلاعیه‌های عملکرد سالانه شرکت‌ها و از طرفی الزام صندوق‌ها برای تزریق نقدینگی به بازار رادر پیش داریم، روند بازار رو به بهبود است. همچنین در هفته‌های پایانی سال ۹۹ افزایش حجم معاملات و صعود شاخص را مشاهده کردیم که نشان می‌دهد روند بازار رفته رفته متعادل‌تر می‌شود.

نصیرزاده معتقد است اگر دامنه نوسان اصلاح شود و شرایط سرمایه‌گذاری و تزریق نقدینگی فراهم شود با توجه به نکات مذکور و اصلاح قیمت‌هایی که اتفاق می‌افتد شرایط برای رشد بازار فراهم می‌شود.

این کارشناس بازار سرمایه بیان کرد: سه ماهه اول سال یا حداکثر در نیمه نخست سال ۱۴۰۰ بازار می‌تواند بازدهی مثبتی را ثبت کند. با شروع اصلاح قیمتی از مرداد ماه و ادامه داشتن آن تا تقریبا پایان سال ۹۹، بازار پتانسیل یک رشد نسبی را حداقل در نیمه اول سال ۱۴۰۰ دارد.

این کارشناس بازار سرمایه توضیح داد: در نمیه دوم سال با تغییر دولت طبیعتا اعمال سیاست‌های جدید را مشاهده می‌کنیم. از طرفی احتمال دارد در سال جدید افزایش نرخ سود بانکی در پیش باشد که همین مساله احتمال دارد با توجه به ورود نقدینگی به بانک‌هاا شرایط را برای بازار سهام سخت‌تر کند.

او ادامه داد: در حالت کلی در سال ۱۴۰۰ یک بازار متعادلی را خواهیم داشت و احتمال دارد با یک نگاه خوش‌بینانه شاخص به کانال یک میلیون و ۷۰۰ برسد. بازار سهام، بازاری است که نیاز به اعتمادسازی دارد و این برگشت اعتماد مستلزم گذشت زمان است.

سلمان نصیرزاده در پایان گفت: از نظر من در سال ۱۴۰۰ یک بازار متعادل با یک سیر صعودی در پیش داریم. سال آینده سالی است که باید فاکتور‌هایی نظیر نرخ ارز، سیاست‌های دولت جدید و نرخ‌های جهانی مشخص شوند تا سرمایه‌داران به بازار برگردند. در حالت کلی نیمه اول سال را با بازدهی مثبت بیش‌تری میبینم.

با توجه به اینکه بازار در هفته پایانی اسفند با افزایش حجم معاملات و صعود شاخص همراه بود باید دید این روند در سال ۱۴۰۰ ادامه‌دار است یا خیر؟ با گذشت زمان و مشخص شدن نرخ ارز و نرخ‌های جهانی باید دید واکنش شرکت‌ها و نماد‌ها در روند معاملات سال ۱۴۰۰ چگونه است؟
 
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: