April 2024 18 / پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۴۸۱۶۷
۱۲ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۰
0
مشاور عالی هیئت مدیره اتحادیه سراسری مرغ گوشتی کشور مشکل امروز بازار مرغ را مربوط به فرآیند بعد از کشتار دانست که بیش از همه به تفاوت قیمت دولتی و بازار آزاد باز می‌گردد.

گرانی گوشت قرمز تقاضای بازار مرغ را بالا برد

 

به گزارش پول نیوز، محمدعلی کمالی‌سروستانی با بیان اینکه عوامل مختلفی در نابسامانی بازار مرغ دخیل هستند، اظهار کرد: برای تنظیم بازار مرغ در ایام نورز برنامه‌ریزی‌ در حوزه تولید و تامین نهاده انجام شد.

وی ادامه داد: در بهمن ماه میزان جوجه‌ریزی از 125 میلیون قطعه به 130 میلیون قطعه رسید، همچنین میزان سهم دان با قیمت مصوب هر قطعه مرغ از 4 کیلوگرم به حدود 5 کیلوگرم افزایش یافت.

کمالی‌ سروستانی با تاکید بر اینکه این اقدام منتج به افزایش تولید در تعداد و وزن مرغ‌‌ها شد، افزود: علاوه بر افزایش 5 میلیون قطعه‌ای مرغ به وزن آن‌ها نیز 25 تا 30 هزار تن افزوده شد.

به گفته وی؛ انتظار می‌رفت با این میزان تولید بازار نوروز بدون مشکل طی شود، اما نوسان قیمت در بازار حاکم است و صف‌های طولانی برای خرید مرغ تشکیل می‌شود.

کمالی‌سروستانی مشکل امروز بازار مرغ را مربوط به فرآیند بعد از کشتار دانست که بیش از همه به تفاوت قیمت دولتی و بازار آزاد باز می‌گردد.

وی تصریح کرد: قیمت مصوب دولت با بازار آزاد تفاوت زیادی دارد و این امر منجر به تشکیل بازار سیاه برای این کالا شده است.

کمالی‌سروستانی معتقد است؛ تفاوت قیمت مصوب با بازار آزاد تبدیل به مانع بزرگی شده است که اجازه رسیدن یارانه به دست مصرف کننده را نمی‌دهد و تنها دلالان را از این فاصله قیمتی بهره‌مند کرده است.

مشاور عالی هیئت مدیره اتحادیه سراسری مرغ گوشتی کشور همچنین با اشاره به ممانعت خروج مرغ از برخی استان‌های پر تولید، اظهار کرد: تصمیمات جزیره‌ای برخی استان‌های پر تولید برای ممانعت از خروج مرغ و ارسال آن به سایر استان‌ها نیز مزید برعلت شده و کار تنظیم بازار را در استان‌های پرمصرف سخت‌تر کرده است.

کمالی‌سروستانی افزود: البته این تصمیمات نتیجه خوبی به دنبال نداشته و شاهد نشت مرغ از استان‌های پر تولید با نرخ های بسیار بالا به استان‌ها پر مصرف هستیم.

وی نمونه آن را استان تهران عنوان کرد که در حال حاضر از سایر استان‌ها مرغ با قیمت‌های غیرقابل قبولی به آن نشت می‌کند و موجبات التهاب در بازار پایتخت را فراهم می‌کند.

کمالی‌سروستانی همچنین گرانی در کالاهای رقیب را از دلایل دیگر نابسامانی بازار مرغ برشمرد و گفت: گرانی گوشت قرمز تقاضای اضافی را به بازار مرغ تحمیل کرده و هجوم مردم به بازار این کالا را رقم زده است.

وی ایجاد تعادل قیمتی بین کالاهای رقیب را زمینه‌ساز عدم هجوم به یک کالا دانست.

 

منبع: ایلنا

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: