April 2024 16 / سه‌شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳
یک کارشناس بازار‌های جهانی اظهار کرد:
کد خبر: ۳۴۸۲۵۰
۱۵ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۰
0
این کارشناس بازارهای جهانی گفت: اما در یک زمانی همین بیت کوین در محدوده ۴ هزار دلار بود پس در آن زمان توجیه استخراج ندارد و زمانی که این مورد پیش بیاید یکسری از دستگاه‌ها خاموش شده و سختی شبکه کاهش پیدا می‌کند و استخراج ساده‌تر می‌شود و طبیعتا هزینه کمتری هم می‌برد.
آیا استخراج رمز ارز‌ها به صرفه است یا خیر؟
به گزارش پول نیوز، تاریخچه‌ی شکل‌گیری رمز ارز‌ها به سال ۱۹۸۰ میلادی برمیگردد. اما عمده مردم دنیا در سال ۲۰۰۹ با شنیدن نام بیت کوین با واژه رمز ارز آشنا شدند. طولی نکشید که رمز ارز‌ها جایگاه خود را در اقتصاد دنیا پیدا کردند و امروزه به عنوان یکی از بازار‌های فعال سرمایه گذاری در دنیا تبدیل شده‌اند.

این بازار سرمایه گذاری از همان ابتدای سال ۲۰۰۹ در ایران نیز علاقمندان به خود را جذب کرد که البته به مانند خیلی از موضوعات دیگر با حاشیه‌های فراوان مسیر خود را طی کرد.
 
 نیما آگاهی کارشناس بازار‌های جهانی و ارز دیجیتال در مورد مفاهیم و ویژگی‌های این بازار دیجیتال اظهار کرد:

همه رمز ارز‌ها قابل استخراج نیستند و اصطلاحا بعضی از این رمز ارز‌ها قابل استخراج یا ماینبل هستند، اما اینکه یک رمز ارز به صرفه است یا نه، باید بر اساس قیمت تمام شده آن رمز ارز مورد ارزیابی قرار بگیرد. یعنی ریسورس‌ها ومنابعی که برای این استخراج انجام می‌شود اعم از دستگاه، منبع انرژی و بقیه پارامتر‌های مرتبط به نوعی مجموع هزینه‌های این موارد باید استخراج این رمز ارز را توجیه کند.

البته ما برخی مفاهیمی در این بازار داریم که خب تا حدودی مسائل آن‌ها پیچیده است مثل سختی شبکه یا مباحث جانبی که در نهایت آن و در یک دوره زمانی با قیمت ارز در جهان استخراج یک رمز ارز توجیه دارد یا ندارد؟ به عنوان مثال محاسبه می‌کنند و متوجه می‌شوند که هزینه تمام شده بیت کوین مثلا در مکشور ایران و در این مقطع زمانی ۸ هزار دلار است و هم اکنون که قیمت بیت کوین ۱۸ هزار دلار است، طبیعتا توجیه استخراج دارد.

اما در یک زمانی همین بیت کوین در محدوده ۴ هزار دلار بود پس در آن زمان توجیه استخراج ندارد و زمانی که این مورد پیش بیاید یکسری از دستگاه‌ها خاموش شده و سختی شبکه کاهش پیدا می‌کند و استخراج ساده‌تر می‌شود و طبیعتا هزینه کمتری هم می‌برد.

* فناوری بلاکچین چیست؟

فناور بلاکچین یک مفهوم خیلی کلی و جامع است به نام زنجیره بلوکی (ترجمه تحت الفظی) و به این صورت است که شما یک دیتایی راداخل بلوک‌های مختلفی قرار می‌دهید و این دیتا یک آیدی و یک مشخصه‌ای را به خود اختصاص می‌دهد و با ایجاد بلوک بعدی این آیدی یا مشخصه در ان ثبت می‌شود. نکته‌ای که وجود دارد این است که هر زمانی که بخواهد این مجموع دستکاری بشود و اطلاعات موجود در هر بلوک تغییر کند آن شناسه تغییر خواهد کرد که منجر به تغییر در بلوک بعدی می‌شود. یعنی عملا هک کردن در این سیستم معنایی ندارد.

* آیا می‌توان از این موضوع برای دور زدن تحریم‌ها استفاده کرد؟

بله شدنی است. اما باید ببینیم سایز اقتصاد کشور ما می‌تواند در این بازار تماما بهرمند باشد یا نه، این موضوع در هاله‌ای از ابهام است. در واقع مارکت کپ بازار کیریپتو کارنسی انقدری بزرگ نیست که ما بتوانیم به یک همچین برداشتی برسیم که برای این بازار فکر بکنیم، ولی قطعا برای بخش‌هایی از اقتصاد ما این امکان وجود دارد و حداقل می‌توانیم در این مسیر حرکت کنیم و تا آنجایی که فرصت این بازار برای ما فراهم است از آن بهره برداری کنیم. چرا که به نسبت سیستم بانکی در دنیا به مراتب سد‌های پیش روی ما کمتر خواهد بود.

کشور‌هایی مشابه وضعیت کشور ما خیلی زودتر سراغ این رمز ارز‌ها رفتند. به عنوان مثال ارزی را داریم به نام پترو که بر پایه نفت ونزوئلا در بازار کیریپتوکارنسی وجود دارد و عرضه می‌شود که آن‌ها خواستند از این مسیر به نفع خودشان استفاده کنند که ما در این مسیر هنوز مقداری کند هستیم و نتوانستیم از این بستر خوب استفاده کنیم.

*چه تعداد رمز ارز در دنیا داریم؟

تعداد بسیار زیادی رمز ارز در دنیا وجود دارد. آن چیزی که امروز لیست شده در سایت‌های معتبر دنیا چیزی بالغ بر ۷ یا ۸ هزار رمز ارز است و بسیاری رمز ارز هستند که هنوز در این لیست‌ها قرار نگرفته اند و از نظر تعدادی محدودیتی در این موضوع وجود ندارد.

*چه تعداد از رمز ارز‌ها در بازار‌های جهانی فعال هستند؟

رمز ارز‌ها خواص و اهداف متفاوتی دارند. برخی از این رمز ارز‌ها برای یکسری از دسته بندی‌ها مشخص در بازار تقسیم بندی شده اند. مثلا کار آن‌ها سیستم پرداخت در دنیا است پس معمولا زمانی که ایجاد می‌شوند احتمال خروج آن‌ها از سیستم بسیار پایین است. بعضی دیگر یک پروژه برنامه نویسی است با یکسری اهداف مشخص که اگر آن پروژه فیلد شود و از مدار خارج شود و دیگر آن شرکت مربوطه آن سرویس را ارائه نکند امکان اینکه آن رمز ارز از مدار خارج شود و دیگر فعال نباشد، وجود دارد.

اما به صورت نرمال دلیلی برای خارج شدن و غیرفعال شدن رمز ارز وجود ندارد.

اما آن تعداد رمز ارزی که در دنیا مردم میشناسند و روی آن‌ها کار می‌کنند شاید تعداد ۵۰ ارز اول باشد که خیلی پر طرفدار هستند و بیشترین حجم معاملات را به خودشان تخصیص داده اند.

*آیا می‌توان رمز ارز‌ها را به عنوان رمز مرجع کشور استفاده کرد؟

سوال بسیار خوبی است. در اکثر کشور‌ها بر سر این موضوع همچنان کش مکش وجود دارد. از آن جایی که ارز‌های کشور‌ها به واسطه‌ی بانک‌های مرکزی آن کشور‌ها پیشیبانی و ارائه می‌شود. اما رمز ارز‌ها وقتی وارد مسیر می‌شوند یکسری تغییرات وجود دارد، اگر مفهوم پول الکترونیک را بخواهیم دنبال کنیم که خب یک مفهوم جداگانه‌ای است و با مفهوم رمز ارز فاصله دارد. به این معنی که در حال حاضر بیش از ۹۷ درصد پول‌های ما به صورت الکترونیک است و در حساب‌های بانکی هستند و کمتر از ۳ درصد پول‌ها مسکوکات و اسکانس‌ها هستند. اما اگر مد نظر این باشد که یک سیستم بیاید و جایگزین شود و به جای تومان، دلار و... بخواهد عمل کند باید درک صحیحی از رفتار رمز ارز داشته باشد. در رمز ارز‌ها یکی از مهمترین نکاتی که از همان ابتدا در بیت کوین هم دنبال میشد این بود که مستقل باشند و وابستگی و حمایتی از جایی نداشته باشند که این موضوع با هدف مورد نظر در تضاد است.

بانک‌های مرکزی در دنیا بر روئ این موضوع کار می‌کنند که چگونه می‌توانند به یک حالت بینابینی برسند و این معضل را حل بکنند. البته امروزه برخی از کشور‌ها در حال طی کردن این مسیر هستند که ارز‌هایی معادل ارز‌های فیات و یا ارز‌های رسمی آن کشور ارائه بکنند و از بستر رمز ارز‌ها هم بتوانند استفاده کنند.

امروزه پشتیبان ارز‌ها در دنیا اقتصاد آن کشور است. GDP و رشد اقتصادی کشور می‌تواند باعث قدرتمندی آن ارز شود. در ارز‌های دیجیتال هم دقیقا به همین شکل است. مقبولیت مردمی مهمترین عامل است. مادامی که مردم آن ارز را مورد پذیرش قرار می‌دهند و با آن ارز مبادلات انجام می‌دهد آن ارز دارای اعتبار است

* آیا این رمز ارز‌ها می‌تواند برای سرمایه گذاری مردم هم استفاده شود؟

بله، خیلی از افراد در دنیا رمز ارز‌ها را به عنوان یک گزینه سرمایه گذاری در نظر می‌گیرند چرا که رمز ارز‌ها تا حد خیلی زیادی می‌توانند از رخداد‌های ناخوشایند در جهان مصون باشند یعنی عملا مدیریت آن‌ها توسط کشور خاصی انجام نمی‌شود و مثلا در جنگ‌ها و تقابلات بین الملی و در تغییر معادلات بین الملی این‌ها تا حد زیاد سیف هستند و مطمئن هستند مثلا می‌توان تا حد زیادی رفتاری که طلا یا نقره در دنیا در سالیان گذشته داشتند را این روز‌ها رمز ارز‌ها به خود اختصاص می‌دهند.

برخی رمز ارز‌ها وجود دارند که توسط یک سری از سازمان‌ها ارگان‌ها و قدرت‌ها پشتیبانی و حمایت می‌شوند

*مبدا و تضمین رمز ارز‌ها کدامیک از بانک‌های مرکزی دنیا است؟

به طور کلی در سیستم رمز ارز چیزی به نام تضمین نداریم البته این داستان و ذهنیت خیلی سال است که از ارز‌های رسمی کشور‌ها هم خارج شده است. ما در سالیان گذشته این موضوع را در ارز‌های کشور‌های مختلف داشتیم. به عنوان مثال پشیبان فلزات گرانبها داشتند، اما امروزه در دنیا این مدل دیگر وجود ندارد. یعنی امروز پشتبان دلار طلا یا فلز دیگری نیست.

امروزه پشتیبان ارز‌ها در دنیا اقتصاد آن کشور است. GDP و رشد اقتصادی کشور می‌تواند باعث قدرتمندی آن ارز شود. در ارز‌های دیجیتال هم دقیقا به همین شکل است. مقبولیت مردمی مهمترین عامل است. مادامی که مردم آن ارز را مورد پذیرش قرار می‌دهند و با آن ارز مبادلات انجام می‌دهد آن ارز دارای اعتبار است. اما به این صورت نیست که شما فکر کنید اگر این ارز را کسی خریدار نباشد شما می‌تواندی به یک بانک مرکزی یا جایی برای فروش آن مراجعه کنید.

*به کدام رمز ارز‌ها بیشتر می‌توان اعتماد کرد؟

بیشترین اعتماد در رمز ارز‌ها به سیستم مبادلات این رمز ارز‌ها بازمیگردد. همانطور که اشاره کردم مقبولیت جهانی آن‌ها باعث می‌شود که به یک رمز ارز اعتماد بیشتری باشد و زمانی که تقاضا برای آن رمز ارز وجود دارد هم قیمت‌های آن افزایش پیدا می‌کند و هم می‌تواند به عنوان یک گزینه مبادلاتی در دنیا قرار بگیرد.

* آیا سرویس‌های جاسوسی غرب به ویژه سیا پشت این رمز ارز‌ها هستند؟

این سناریو‌ها سال‌ها است که وجود دارد و در مورد آن صحبت می‌شود، اما واقعیت امر این است که با دو زاویه می‌شود به این ماجرا نگاه کرد:

۱. این موضوع را زیر ساخت رمز ارز‌ها و کیریپتوکارنسی‌ها توجیه نمی‌کند چرا که به طور کلی مکانیزم بلاکچین برای از بین بردن سلطه کشور‌ها و قدرت‌های جهانی است که تمامیت خواه هستند و به دنبال یک سلطه کامل هستند؛ و این دو مورد در یک تضاد جدی هستند

۲. خیلی از کشور‌های غربی در مقابله با این پروژه در سطح دنیا غافلگیر شدند و گا‌ها از این پروژه‌ها عقب‌تر هستند.

پس با وجود این دو ذهنیت نمی‌توان گفت سیستم‌های جاسوسی و یا قدرت‌های جهانی پشت کل این سیستم هستند، ولی طبیعتا برخی رمز ارز‌ها وجود دارند که توسط یک سری از سازمان‌ها ارگان‌ها و قدرت‌ها پشتیبانی و حمایت می‌شوند.
 
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: