April 2024 25 / پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۴۸۶۶۲
۲۶ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۷
0
رئیس کل اسبق بانک مرکزی گفت: زمزمه‌های تغییر نرخ سود بانکی در وزارت اقتصاد مطرح می‌شود و ظاهراً شخص وزیر اقتصاد نیز این موضوع را طرح کرده است. این کار در حیطه وظایف و اختیارات وزارت اقتصاد نیست بلکه در ذیل اختیارات بانک مرکزی قرار دارد.
تولیدی//// وزارت اقتصاد به وظایف اصلی خود عمل نمی‌کند
به گزارش پول نیوز، فرهاد دژپسند، وزیر امور اقتصادی و دارایی با ارسال نامه‌ای به مدیران عامل بانک‌های دولتی بار دیگر تاکید کرد که همه بانک‌ها باید به منظور پشتیبانی از تولید، نرخ‌های سود مصوب شورای پول و اعتبار (۱۶ درصد) را رعایت کنند.

وی در این نامه که به مدیران عامل بانک‌های ملی، سپه، مسکن، کشاورزی، ملت، تجارت، صادرات، رفاه، توسعه تعاون، پست بانک، صنعت و معدن و بانک توسعه صادرات ایران ابلاغ شده تاکید کرده که پرداخت نرخ‌های بالاتر از نرخ مصوب شورای پول و اعتبار جزو هزینه‌های مالیاتی قابل قبول نبوده و سازمان امور مالیاتی کشور موظف است مطابق گزارش سازمان حسابرسی در خصوص رعایت این موضوع اقدام به عمل آورد.

دژپسند در این نامه تاکید کرده است: با توجه به لزوم حمایت از تولید در راستای تحقق شعار سال «تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها» و پیرو تأکیدات قبلی، تمامی بانک‌ها موظف به رعایت دقیق نرخ‌های سود سپرده و تسهیلات مصوب شورای پول و اعتبار هستند.
 
در همین رابطه طهماسب مظاهری رئیس کل اسبق بانک مرکزی برای سود بانکی بر اساس بانکداری بدون ربا یک قانونی تعریف شده است که باید اجرا شود، گفت: زمزمه‌های تغییر نرخ سود بانکی در وزارت اقتصاد مطرح می‌شود و ظاهراً شخص وزیر اقتصاد نیز این موضوع را طرح کرده است. این کار در حیطه وظایف و اختیارات وزارت اقتصاد نیست بلکه در ذیل اختیارات بانک مرکزی قرار دارد.

وی با تأکید بر اینکه در کشور هرکسی و هر بخشی باید وظیفه خود را انجام دهد، اظهار کرد: وزارت اقتصاد دَه‌ها کار بزرگ و مهم دارد که بازار سرمایه یکی از آن‌ها است به خصوص آنکه در این شرایط نیاز به رسیدگی مبرم دارد. همچنین بیمه‌ها و رسیدگی به امور مالیاتی از دیگر کار‌هایی است که وزارت اقتصاد باید به آن‌ها رسیدگی کند.

وزیر اسبق اقتصاد و دارایی به دژپسند وزیر فعلی امور اقتصاد و دارایی توصیه کرد در اموری که به او مربوط است، بپردازد و در ادامه عنوان کرد: سود بانکی بر اساس قانون به دو بخش تقسیم می‌شود؛ نخست درباره سپرده‌های قرض الحسنه و دوم در مورد سپرده‌های سرمایه گذاری. به سپرده‌های قرض الحسنه اساساً سودی تعلق نمی‌گیرد، چون سپرده‌ها به شکل قرض الحسنه در اختیار بانک قرار می‌گیرد و بانک هم به شکل قرض الحسنه سپرده‌ها را در اختیار مشتریان قرار می‌دهد.

رئیس کل اسبق بانک مرکزی درباره سپرده‌های سرمایه‌گذاری نیز توضیح داد و بیان کرد: بانک‌ها بر اساس ضوابط شورای پول و اعتبار برای عقود مبادله‌ای و مشارکتی، یک رقمی به عنوان حداقل سود مورد انتظار تعیین می‌کنند و ابلاغ می‌شوند.
 
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: