کد خبر: ۳۴۹۶۴۳
۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۹:۳۴
0
ثبت نام جاماندگان سهام عدالت قرار است به زودی آغاز شود و در وهله اول ثبت نام از اقشار ضعیف و جامانده سهام عدالت صورت پذیرد.
ثبت نام جاماندگان سهام عدالت اردیبهشت ۱۴۰۰
به گزارش پول نیوز، ثبت نام جاماندگان سهام عدالت که در سال ۹۹ صورت نپذیرفته بود قرار است به زودی آغاز شود و آن دسته از جاماندگان سهام عدالت که از اقشار ضعیف‌تر هستند مانند کمیته امداد بهزیستی و. در اولولیت ثبت نام جاماندگان سهام عدالت ۱۴۰۰ قرار بگیرند. در ادامه جزئیات بیشتر از نحوه ثبت نام سهام عدالت، زمان واریز سود سهام عدالت مرحله دوم و ارزش روز سهام عدالت امروز یکشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ را با هم میخوانیم.

از سال ۱۳۸۴ با طرح مصوب دولت وقت، اعطای سهام عدالت به اقشار کم درآمد و آسیب پذیر جامعه آغاز شد. هدف از تصویب و اجرای این طرح، در درجه اول توسعه خصوصی سازی، واگذاری سهام شرکت‌ها و کارخانه‌های دولتی به این بخش و همچنین کمک به اقشار کم بضائت در جامعه بود.

ثبت شماره شبا مشمولان سهام عدالت در سامانه سهام عدالت، تا سال ۱۳۹۷ ادامه پیدا کرد، اما متاسفانه در تمام این سال‌ها هیچ راهکاری برای واگذاری این سهام به اقشار واجد صلاحیتی که از دریافت سهام عدالت جا مانده اند، ارائه نشد.

با فراهم شدن امکان آزادسازی این سهام‌ها، بسیاری از کودکان و بزرگسالانی که براساس ضوابط، واجد دریافت سهام عدالت بوده اند، اما از دریافت آن جا مانده اند، به دنبال راهکاری برای ثبت نام سهام عدالت ۱۴۰۰ هستند. حال سوال اینجاست که دولت چه راهکاری برای ثبت نام سهام عدالت جاماندگان اندیشیده است؟ در ادامه به توضیحات کاملی در خصوص ثبت نام سهام عدالت ۱۴۰۰ می‌پردازیم.

از جمعیت بیش از ۸۵ میلیون نفری ایران حدود ۵۰ میلیون نفر سهام عدالت دارند و مابقی از داشتن این سهام محروم‌اند، اما مستحق دریافت آن هستند.

جاماندگان سهام عدالت طی این سال‌ها و به خصوص از سال گذشته که آزادسازی این سهام آغاز شد صدای خود را به گوش مسئولان رساندند که شرایط دریافت سهام عدالت را دارند. اگر چه ارزش این سهام با افت بورس از سال گذشته نصف شده، اما اکنون برگه سهام ۵۳۲ هزار تومانی حدود ۱۰ میلیون تومان ارزش دارد، بنابراین درخواست سهام عدالت از سوی جاماندگان به حق است.

قرار بود در سال گذشته سهامی برای جاماندگان در نظر گرفته شود، اما محقق نشد و نهایتا در بودجه امسال مصوب شد که به تعدادی از مردم سهام عدالت داده شود.

در خصوص آخرین جزئیات این موضوع، یک نماینده مجلس به تازگی گفته که در بودجه ۱۵۰ هزار میلیارد تومان سهام شرکت‌های دولتی برای ثبت نام از جاماندگان در نظر گرفته شده است.

اما آنطور که مجلسی‌ها پیش از این نیز گفته بودند احتمالا جامعه هدف سهام عدالت جدید مددجویان کمیته امداد، سازمان بهزیستی، بازنشستگان و… است که حدود هفت میلیون نفر را شامل می‌شود.

در حال حاضر فضای انتخاباتی بر کشور حاکم شده و از سوی دیگر نیز فرایند واگذاری و شناسایی مشمولان زمان‌بر است؛ بنابراین احتمال این که واگذاری سهام عدالت در نیمه اول سال انجام کمی بعید به نظر می‌رسد.

باید گفت با وجود آنکه اکنون بیش از ۴۹ میلیون نفر از ایرانیان دارای سهام عدالت هستند، اما بسیاری از اقشار کم درآمد، کارگران روز مزد، کودکان و یا مشاغل آزاد در این دسته جای نگرفته اند. به طور کلی می‌توان گفت که حدود ۳۴ میلیون نفر از دریافت سهام عدالت ۱۴۰۰ جا مانده اند.

در واقع ثبت نام سهام عدالت در زمان دولت‌های گذشته، بر اساس محل خدمت و جایگاه شغلی افراد انجام گرفت و از آنجا که منبع آماری دقیقی وجود نداشت، ثبت نام سهام‌های عدالت از مستخدمین دستگاه‌های دولتی آغاز شد؛ بنابراین اقشار کم درآمد و بی بضائت جامعه از دریافت این سهام جا مانده اند. برای جبران کوتاهی مجلس و دولت در این خصوص، طرحی به نام ساماندهی سهام عدالت ۱۴۰۰ که بر اساس آن دولت قصد ارائه مجدد سهام عدالت به ۳ گروه بزرگ از افراد جامانده سهام عدالت را دارد به تازگی در مجلس یازدهم مطرح و تصویب شده است.

با در نظر گرفتن آنکه هنوز هیچ امکانی برای ثبت نام مجدد سهام عدالت ۱۴۰۰ فراهم نشده است، نمی‌توان پیش بینی دقیقی از چگونگی و نحوه ثبت نام سهام عدالت جاماندگان ارائه کرد. اما از آنجا که برای استعلام سهام عدالت و آزادسازی این سهام‌ها سامانه سهام عدالت راه اندازی شده بود، احتمالا ثبت نام مجدد سهام عدالت نیز از طریق همین سامانه صورت خواهد گرفت.

به طور کلی با توجه به آنکه امروزه اکثر فعالیت‌ها به صورت اینترنتی و با استفاده از سامانه‌های مختلف انجام می‌گیرد، پیش بینی می‌شود که ثبت نام مجدد سهام عدالت نیز به صورت اینترنتی انجام خواهد شد.

پس از آزادسازی سهام عدالت دانستن ارزش سهام عدالت برای متقاضیان خرید و فروش سهام عدالت بسیار مهم شد. از این رو سایت راهبرد معاصر به بررسی آخرین قیمت سهام عدالت در بازار می‌کند. ارزش سهام عدالت امروز یکشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ کاهش یافت. ارزش سهام عدالت به ۷ میلیون و ۹۰۴ هزار و ۶۴۰ تومان رسید که نسبت به دیروز ۱.۸ درصد معادل ۱۴۶ هزار و ۸۱۴ تومان کاهش داشت. در ادامه ارزش سهام عدالت امروز را در سامانه استعلام با هم می‌خوانیم.

امروز یکشنبه ۱۲ اردیبهشت‌ماه شاخص کل کار خود را با افزایش آغاز کرد، اما روند صعودی بازار پایدار نبود و بعد از گذشت چند دقیقه در مسیر نزولی قرار گرفت و شاخص کل بورس که اواسط هفته گذشته وارد کانال یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحد شده بود در پایان معاملات امروز با ریزش ۱۳ هزار و ۵۴۷ واحدی مجددا مرز ۱.۲ میلیون را از دست داد و روی رقم یک میلیون و ۱۹۴ هزار و ۳۰۳ واحد قرار گرفت.

«فولاد»، «فملی» و «فارس» سه نماد تاثیرگذار در افت شاخص کل بودند. وپاسار نیز نمادی بود که بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص بورس گذاشت.

همچنین سه نماد خودرویی «خبهمن»، «خساپا»، «خودرو» هم پرتراکنش‌های بورس امروز بودند.

در پایان معاملات امروز بازار سهام، ارزش سهام عدالت به ۷ میلیون و ۹۰۴ هزار و ۶۴۰ تومان رسید که نسبت به دیروز ۱.۸ درصد معادل ۱۴۶ هزار و ۸۱۴ تومان کاهش داشت.

با احتساب این موضوع، ارزش ۶۰ درصد قابل فروش سبد ۵۳۲ هزار تومانی سهام عدالت به ۴ میلیون و ۷۴۲ هزار و ۷۸۴ تومان رسیده است.

قیمت پایانی هر واحد از دارایکم با کاهش ۱.۵۶ درصدی نسبت به روز معاملاتی گذشته ۱۳ هزار و ۸۱۶ تومان معامله شد تا ارزش ۲۰۰ واحد از اولین ETF دولتی به ۲ میلیون و ۷۶۳ هزار و ۲۰۰ تومان کاهش پیدا کند. البته در معاملات روز جاری آخرین قیمت معامله شده برای هر واحد از دارایکم با کاهش ۴ درصدی نسبت به روز معاملاتی قبل ۱۳ هزار و ۴۷۴ تومان معامله شد.
 
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: