کد خبر: ۳۵۰۰۴۲
۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۱
0
افزایش بیش از ۱۰۴ درصدی مواد اولیه تولید باعث شده تولید کنندگان قطعات خودرو و خودرو سازان با مشکل سرمایه درگردش روبرو شوند

به گزارش پول نیوز، افزایش قیمت تمام شده تولید به دلیل گرانی مواد اولیه دراقتصاد ایران یکی از تبعات رشد نرخ ارز درسال های اخیربوده است.

در این باره محمود مرتضوی کارشناس صنعت خودرو بیان کرد: آمارها نشان می دهد افزایش بیش از ۱۰۴ درصدی مواداولیه تولید باعث شده تولید کنندگان قطعات خودرو و خودرو سازان با مشکل سرمایه در گردش روبرو شوند.

وی افزود: در کنار جهش نرخ ارز و قیمت نهاده های تولید نرخ تورم تولید دربخش های مختلف اقتصاد ایران نیز رشد کرده و به صورت قابل توجهی به مشکلات خودرو سازی و قطعه سازی کشوردامن زده است.

این کارشناس صنعت خودرو خاطرنشان ساخت: قیمت گذاری دستوری و تعیین شده از سوی دولت هیچ تناسبی با هزینه های تولید خودرو درایران ندارد این امربرخلاف اصول علم اقتصادی است.

مرتضوی افزود : با این قیمت گذاری تولید کنندگان را زمین گیرکرده است و باید این امر در بالاترین مقام های دستگاههای اجرایی کشور این مانع بزرگ از سر راه تولید خودرو برداشته است.

وی تاکید کرد: وقتی بانک مرکزی تورم بخشی را ۱۴ درصد اعلام می کند به این معنا است که افزایش یا حتی کاهش نرخ ارز را درآن منظور شده است ولی شورای رقابت به این تورم بخشی برای افزایش قیمت خودرو توجهی نکرده است.

مرتضوی یاد آورشد: اگر دست از سرصنعت خودرو سازی برداشته شود، این صنعت می تواند روی ریل توسعه قرار گیرد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: