کد خبر: ۳۵۰۷۹۴
۰۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۵
0
هفت پروژه بزرگ صنعت آب وزارت نیرو در استان‌های هرمزگان، فارس و کردستان با اعتبار ۷۸۱ میلیارد تومان در هفته هفتم پویش #هرهفته_الف_ب_ایران به صورت ویدئوکنفرانس با حضور وزیر نیرو به بهره‌برداری رسید.

امروز 7 طرح بزرگ صنعت آب با سرمایه‌گذاری 781 میلیارد تومان افتتاح شد

 

به گزارش پول نیوز، از این هفت پروژه آبی که در قالب پویش #هرهفته الف_ب_ایران با دستور وزیر نیرو به بهره‌برداری رسید، سه پروژه در استان هرمزگان، سه پروژه در استان فارس و یک پروژه هم سهم استان کردستان است.

در استان هرمزگان طرح ملی انتقال آب از سد سهران به گوهران و ۱۳ روستای مسیر، طرح احداث تصفیه‌خانه فاضلاب تیاب و شبکه جمع آوری و آب شیرین‌کن مهدی آباد با اعتبار ۸۸ میلیارد تومان به بهره‌برداری رسید.

در استان فارس نیز سه پروژه تصفیه‌خانه فاضلاب دشتک _مرودشت، تصفیه‌خانه فاضلاب شهیدآباد _خرمبید و تصفیه‌خانه فاضلاب کالنو _اقلید با اعتبار ۱۳۲ میلیارد تومان مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

همچنین سامانه انتقال آب از سد آزاد و اتمام تونل ۱۱ کیلومتری آبرسانی به سد قوچم در استان کردستان نیز با اعتبار ۱۴۰۰ میلیارد تومان و با دستور وزیر نیرو افتتاح شد.

بهره برداری از سه تصفیه‌خانه فاضلاب روستایی در فارس

بهره برداری از هفت طرح بزرگ صنعت آب با سرمایه گذاری ۷۸۱ میلیارد تومان

سه باب تصفیه خانه فاضلاب روستایی در روستاهای دشتک، امیرآباد و شهید آباد استان فارس، با صرف اعتباری افزون بر ۱۳۲ میلیارد ریال، به طور رسمی افتتاح و وارد مدار بهره‌برداری شدند.

مدیرعامل شرکت آبفا استان فارس در مراسم بهره برداری از این پروژه‌ها گفت: با توجه به خشکسالی های ناشی از پراکنش نامناسب زمانی و مکانی بارش های سنوات اخیر و برداشت های بی رویه از منابع آب زیر زمینی در سال های گذشته، استان پهناور فارس با بحران شدید کم آبی در اقصی نقاط آن دست به گریبان شده است. بر همین اساس نیاز به باز چرخانی آب و استفاده از پساب های بهداشتی فاضلاب شهری و روستایی در حوزه های کشاورزی و صنعت، بسیار ضروری و امری اجتناب ناپذیر است.

علی بوستانی افزود :در راستای تعهدات فنی شرکت آب و فاضلاب استان فارس به منظور ارتقا سطح کیفی منابع آب زیر زمینی و رودخانه های همجوار روستاهای دشتک ( مرودشت) ، شهیدآباد (خرمبید) و امیرآباد (اقلید)، اجرای شبکه جمع آوری و تصفیه خانه فاضلاب روستاهای مذکور با هدف صیانت از منابع آب های زیر زمینی و حفظ محیط زیست طراحی و اجرا شد.

مدیرعامل شرکت آبفا استان فارس همچنین گفت:‌ در روستای دشتک شهرستان مرودشت فرآیند مجموعه تصفیه خانه فاضلاب از نوع MBBR پیشرفته با ظرفیت ۲۰۰ متر مکعب در شبانه روز است که با سازه فلزی و پوشش کاملِ اپوکسی همراه با رویکردِ حذف نیتروژن و فسفر منطبق بر کنترل پساب خروجی با رعایت همه استانداردهای زیست محیطی جهت رهاسازی ایمن در محیط زیست طبیعی طراحی و اجرا شده است.
به گفته وی، طول شبکه جمع آوری و خط انتقال فاضلاب در این روستا ۱۲ کیلومتر و تعداد انشعاب های فاضلاب ۵۵۰ فقره است.

بر این اساس، در تصفیه خانه فاضلاب روستای شهید آباد نیز فرآیند پکیج تصفیه خانه فاضلاب از نوع IFAS پیشرفته با ظرفیت ۱۱۲ متر مکعب در شبانه روز است که با سازه فلزی با پوشش کامل اپکسی همراه با رویکرده حذف نیتروژن و فسفر منطبق بر کنترل پساب خروجی با رعایت استانداردهای زیست محیطی اجرا شده است.

طول شبکه جمع آوری و خط انتقال فاضلاب در این روستا ۵.۸ کیلومتر و تعداد انشعاب های فاضلاب ۱۵۰ فقره است.

همچنین در تصفیه خانه فاضلاب روستای امیر آباد ( کافتر) فرآینده پکیج تصفیه خانه فاضلاب از نوع IFAS پیشرفته با ظرفیت ۲۴۸ متر مکعب در شبانه روز است که با سازه فلزی با پوشش کامل اپوکسی همرا با رویکردِ حذف نیتروژن و فسفر منطبق بر کنترل پساب خروجی با رعایت استانداردهای زیست محیطی برای رها سازی ایمن در محیط زیست طبیعی طراحی و اجرا گردیده است.

طول شبکه جمع آوری و خط انتقال فاضلاب در این روستا ۱۳ کیلومتر و تعداد انشعاب های فاضلاب ۴۲۷ فقره ماست.

رضا اردکانیان وزیر نیرو در سخنانی در این آیین ویدیوکنفرانس ضمن قدردانی از دست اندرکاران اجرای این طرح های فاضلاب، بهره برداری از سه طرح تصفیه خانه فاضلاب روستایی در استان فارس، در قالب پویش ملی " هر هفته الف – ب – ایران" را اقدامی ارزشمند توصیف کرد و گفت: ارائه این خدمات موجب بهره مندی کمی و کیفی بیشتر مردم استان فارس از خدمات جمع آوری و دفع بهداشتی فاضلاب در این استان شده است.
اردکانیان در ادامه فرمان بهره برداری رسمی از سه باب تصفیه خانه ی فاضلاب روستایی در روستاهای دشتک، امیرآباد و شهید آباد استان فارس را صادر کرد.

افتتاح سه طرح بزرگ آبرسانی در هرمزگان

طرح انتقال آب از سد سهران به گوهران، تصفیه خانه فاضلاب تیاب و شبکه جمع آوری و آب شیرین‌کن مهدی آباد فین امروز سه شنبه در استان هرمزگان افتتاح شد.

طرح ملی انتقال آب از سد سهران به گوهران و ۱۳ روستای مسیر با اعتبار ۶۵۰ میلیارد ریال برای آبرسانی به جمعیتی افزون بر چهارهزار نفر افتتاح شد که برای اجرای این طرح آبرسانی، سه باب ایستگاه پمپاژ، ۱۲مخزن با ظرفیت نزدیک به هفت‌هزار متر مکعب، ۹۵کیلومتر کلکتور اصلی و فرعی و ۶۲کیلومتر شبکه توزیع احداث و اجرا شده و ۲ حلقه چاه حفر و تجهیز شده است.

تصفیه خانه فاضلاب تیاب و شبکه جمع آوری از دیگر طرح های افتتاح شده در این استان بود که این طرح با اعتبار ۱۸۰میلیارد ریال اجرایی شده است و جمعیتی افزون بر پنج هزار نفر در افق این طرح پیش بینی شده است.

۱۶کیلومتر شبکه جمع آوری فاضلاب، ۲ کیلومتر خط انتقال، چهار ایستگاه پمپاژ و تصفیه خانه فاضلاب به ظرفیت ۸۸۰متر مکعب در شبانه روز در این طرح اجرا شده است.

استاندار هرمزگان در مراسم بهره‌برداری از سه طرح آبرسانی هرمزگان گفت: هم اکنون ۵۰ درصد از جمعیت استان بویژه در شهرهای بندرعباس و بندرخمیر و روستاهای اطراف آن‌T از آب شرب پایدار و استانداردی برخوردار هستند.

همتی افزود: در چهار ساله گذشته در شرایط بد اقتصادی و کرونا دولت در بخش‌های مختلف در هرمزگان بویژه حوزه آب و برق اقدام‌های بسیار خوبی انجام داده است که بعد از انقلاب بی نظیر است.

وی بیان داشت: در سال ۹۲ میزان شیرین سازی آب دریا در هرمزگان حدود ۱۲ میلیون مترمکعب بود که در سال ۹۶ به ۱۶ میلیون مترمکعب و در اوایل سال ۱۴۰۰ به ۹۵ میلیون مترمکعب رسیده است آن هم برای شهرهای همچون بندرعباس که همیشه دغدعه آب داشته است.

بهره برداری از هفت طرح بزرگ صنعت آب با سرمایه گذاری ۷۸۱ میلیارد تومان

استاندار هرمزگان اظهارداشت: در سال ۹۷ که آب سدهای استقلال میناب و شمیل و نیان بندرعباس به شدت کاهش یافت، تولید آب از ۲ هزار و ۵۰۰ لیتر در ثانیه به زیر هزار و ۵۰۰ لیتر در ثانیه رسید که با حفر و تجهیز چاه‌های متعدد در پایین دست شمیل و نیان و وارد مدارشدن مرحله نخست آب شیرین کن ۱۰۰ هزار مترمکعبی بندرعباس توانستیم این وضعیت آبی را مدیریت کنیم.

همتی ادامه داد: شهرستان قشم قبل از دولت یازدهم و دوازدهم با شرایط بسیار اسفناکی در حوزه آبرسانی مواجه بود که در این هشت سال بویژه در چهار ساله اخیر کارهای بسیار خوبی صورت گرفت که یکی از این موارد خرید تضمینی برای شیرین سازی ۹ هزار مترمکعب آب دریا از سوی شرکت مپنا صورت گرفت و قرار شد این میزان افزایش یابد.

وی ابرازداشت: ۲ آب شیرین کن جدید سه هزار مترمکعبی نیز در شهرستان قشم کلنگ زنی شده است که تقاضا داریم این میزان به ۱۰ هزار مترمکعب ارتقا پیدا کند؛ چون هرچند اقدام‌های خیلی خوبی در حوزه آب این جزیره صورت گرفته اما به نسبت سال‌های بعد از انقلاب کافی نیست و ناچار به آبرسانی ۱۵ تا ۲۰ روز در برخی روستاها به صورت سیار هستیم.

نماینده عالی دولت درهرمزگان در ادامه از وزیر نیرو خواست که علاوه بر سهیمه ۴۰ هزار مترمکعبی از محل آب شیرین کن یک میلیون مترمکعبی، ۵۰ هزار مترمکعب دیگر نیز خرید تضمینی صورت گیرد تا دیگر دغدغه ای برای شهر بندرعباس و خمیر نداشته باشیم.

همتی ادامه داد: در مسیر خط انتقال آب خلیج فارس که از بندرعباس به کرمان نیز می‌رود برای جمعیت بخش مرکزی شهر بندرعباس حدود ۸۰ هزارنفر جمعیت مشکل آب داریم که در این راستا شرکت آب و فاضلاب هرمزگان طرحی را تهیه کرده که از این محل آبرسانی صورت گیرد.

وی گفت: همچنین بعد از انقلاب ۲ پروژه بزرگ آبی شامل طرح آبرسانی از جگین به مرکز شهرستان بشاگرد با یک هزار و ۸۰۰ میلیارد ریال و سد سهران تا شهر گوهران با ۶۵۰ میلیارد ریال در بشاگرد به سرانجام رسید که یکی از افتخارات نظام و دولت بوده است و جای افتخار دارد.

استاندار هرمزگان تصریح کرد: در این استان همچنین حدود یک و نیم میلیارد مترمکعب آب فصلی و روان آب‌ها به دریا می‌ریزد که مطالعه برای ذخیره سازی این آب‌ها صورت گرفته است و انجام آن اقدام بسیار شایسته ای خواهد بود.

وی گفت: اکنون تعدادی از روستاهای هرمزگان با تانکر آبرسانی می‌شود که برای مدیریت این روستاها نیاز به حداقل ۱۵ تانکر جدید داریم.

استاندار هرمزگان در خصوص ساماندهی فاضلاب بندرعباس که یکی از اصلی ترین مساله در این شهر است، اظهارداشت: طرح تصفیه و انتقال پساب فاضلاب بندرعباس جهت استفاده در صنایع توسط شرکت زیرساخت متشکل از هفت بنگاه‌ بزرگ اقتصادی بزودی اجرایی می‌شود.

همتی گفت: این پروژه که برای اجرای آن۲۰ هزار میلیارد ریال هزینه برآورد شده به عنوان یکی از کارهای خوب و ماندگار بنگاه‌های اقتصادی استان هرمزگان خواهد بودکه در آینده ای نزدیک با به صورت رسمی با دستور رییس جمهوری و وزیر نیرو به بهره‌برداری خواهد رسید.

استاندار هرمزگان همچنین از افتتاح آب شیرین‌کن مهدی آباد فین نیز سخن گفت و بیان داشت: این آب‌شیرین‌کن با ظرفیت ۱۵۰ متر مکعب در شبانه روز با اعتبار ۷۰ میلیارد ریال مورد بهره برداری قرار می گیرد.

بهره برداری از سامانه انتقال آب سد آزاد به دشت‌های قروه و دهگلان کردستان

بهره برداری از هفت طرح بزرگ صنعت آب با سرمایه گذاری ۷۸۱ میلیارد تومان

بهره برداری از سامانه انتقال آب سد آزاد به سد قوچم دهگلان در قالب پویش #هرهفته الف_ب_ایران یکی دیگر از پروژه‌هایی بود که با دستور ویدیوکنفرانسی وزیر نیرو افتتاح شد.

مدیرعامل توسعه منابع آب و نیرو در آیین افتتاح این سامانه اظهار داشت: سامانه انتقال آب سد آزاد به سد قوچم به طول ۸۸ کیلومتر بزرگترین سامانه انتقال آب استان کردستان است.

سیدحسن رضوانی با بیان اینکه فاز اول این سامانه سال ۱۳۹۴ به بهره‌برداری رسید و امروز فاز دوم آن با ۴۴ کیلومتر خط لوله و ۱۱ کیلومتر تونل بهره‌برداری شد، افزود: پیمانکار برای فاز سوم این پروژه و به منظور انتقال آب به دهگلان و قروه انتخاب شده و در اولویت قرار دارد.

وی اضافه کرد: برای این طرح در مجموع ۱۲ هزار میلیارد ریال هزینه شده که برای فاز نخست آن پنج هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال و برای فاز دوم ۶ هزار ۸۰۰ میلیارد ریال اختصاص داده شد.

مدیرعامل توسعه منابع آب و نیرو با اشاره به ثمرات طرح انتقال آب سد آزاد به سد قوچم و دشت‌های دهگلان و قروه گفت: افزایش چشمگیر تولیدات باغی و کشاورزی و ایجاد اشتغال مستقیم و غیر مستقیم برای سه هزار نفر از ثمرات این طرح است.

وی با بیان اینکه با افتتاح این طرح کشت دیم به آبی تغییر می‌کند و ۱۸ میلیون مترمکعب در استفاده از آب در باغات و زمین‌های کشاورزی صرفه‌جویی می‌شود، یادآور شد: فاز سوم این پروژه هم به زودی آغاز می‌شود و در این فاز ۳۲ میلیون مترمکعب آب به دهگلان و قروه انتقال داده خواهد شد.

استاندار کردستان نیز در این آیین اظهار داشت:در حوزه آب کارهای بزرگی در استان کردستان انجام شده که نمونه آن تخصیص آب برای ۱۰۰ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی استان است، ضمن اینکه تامین آب قروه، دهگلان و روستاهای اطراف که از نبود آب شرب سالم رنج می‌برند در فاز سوم انتقال آب انجام می‌شود.

بهمن مرادنیا خواستار تامین آب شرب بیجار ، حسن آباد یاسوکند و روستاهای اطراف آن از سوی وزارت نیرو شد و گفت: تامین آب شرب باید در اولویت قرار گیرد و هم‌اکنون افتتاح سد ژاوه می‌تواند ۱۰ هزار هکتار از کشاورزی منطقه را تحت پوشش قرار دهد.

با تکمیل سامانه انتقال آب سد آزاد به طول ۸۸ کیلومتر، تونل ۱۱ کیلومتری آبرسانی به سد قوچم در دهگلان به بهره‌برداری رسید.

فاز اول این طرح که از طرح‌های شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران محسوب شده شامل ۳۳ کیلومتر خط لوله و تونل، ۲ ایستگاه پمپاژ و خطوط انتقال و پست‌های برق است.

فاز دوم این سامانه نیز شامل ۴۴ کیلومتر خط لوله، یک ایستگاه پمپاژ و پست برق مربوطه و ۱۱ کیلومتر تونل به قطر سه متر اجرا شده که با اتمام حفاری مکانیزه ۱۱ کیلومتر تونل، امکان انتقال آب از سد آزاد به سد قوچم فراهم می‌شود.

فاز نخست این پروژه ملی با توان و تلاش متخصصان داخلی در مرداد ماه سال ۹۴ همزمان با بحران شدید آب شرب شهر سنندج با دستور رئیس‌جمهور به بهره‌برداری رسید و امکان انتقال آب شرب به شهر سنندج از طریق سد قشلاق (وحدت) فراهم شد.

پروژه انشعابات هفت‌گانه کشاورزی و تامین آب چهار هزار و ۳۰۰ هکتار از اراضی و باغات مسیر سامانه انتقال نیز در دی ماه سال ۱۳۹۸ به بهره‌برداری رسیده است.

با اجرای این پروژه عظیم امکان آبرسانی شرب و صنعت به میزان ۹۰ میلیون متر مکعب در سال به شهرهای سنندج، قروه و دهگلان مهیا شده است.

برای احداث این طرح تا این مقطع حدود ۱۲ هزار میلیارد ریال شامل پنج هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال در بخش نخست و ۶هزار و ۸۰۰ میلیارد ریال در مرحله دوم هزینه شده که از این میزان ۹ هزار میلیارد ریال از محل صندوق توسعه ملی تامین اعتبار و تخصیص یافته است.

از ثمرات این پروژه می‌توان به افزایش میزان تولید محصولات باغی از ۵.۵ هزار تن به ۵۰ هزار تن در سال، امکان اشتغال یک هزار و ۲۰۰ نفر به‌صورت مستقیم و یک هزار و ۸۵۰ نفر به‌طور غیر مستقیم اشاره کرد.

همچنین در میزان مصرف آب جهت بهینه سازی مصرف به مقدار ۱۸ میلیون متر مکعب در سال صرفه‌جویی خواهد شد.

کردستان، استانی کوهستانی و اقلیم آن متاثر از توده‌های هوای گرم و مرطوب مدیترانه‌ای است که موجب بارندگی‌هایی در بهار و ریزش برف در زمستان‌ها می‌شود.

میزان بارندگی سالانه در شرایط عادی اقلیمی معادل ۴۵۵ میلی‌متر و بیشترین میزان بارندگی سالیانه مربوط به شهرهای مریوان و بانه با حدود ۸۰۰ میلی‌متر و کمترین میزان بارندگی در شرق استان حدود ۴۰۰ میلی‌متر و در قسمت مرکزی یعنی سنندج نزدیک به ۵۰۰ میلی متر است.

از حوضه های آبریز اصلی استان کردستان می‌توان به خلیج فارس و دریای عمان، دریای خزر و دریاچه ارومیه و حوضه‌های آبریز فرعی نیز به سفیدرود شامل رودخانه‌های تلوار و قزل اوزن، مرزی غرب شامل رودخانه‌های سیروان و زاب کوچک، کرخه شامل رودخانه رازآور و دریاچه ارومیه شامل رودخانه های زرینه و سیمینه اشاره کرد.

تعداد دشت‌های استان ۹ دشت بوده که پنج دشت آن در نیمه شرقی، ۲ دشت در غرب و ۲ دشت دیگر در جنوب استان واقع شده است و دشت‌های قروه ـ دهگلان و چهاردولی در شرق استان جزو دشت‌های ممنوعه محسوب می‌شود.

از مجموع ۱۶ سد کردستان، هشت سد در حال بهره‌برداری است.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: