April 2024 16 / سه‌شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳
رئیس انجمن صنایع پروفیل ایران در گفت و گو با پول نیوز:
کد خبر: ۳۵۰۹۱۱
۰۶ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۲
0
رئیس انجمن صنایع پروفیل ایران با اشاره به چالش های بخش تولید در ایران گفت: در این شرایط خاص اقتصادی بخش تولیدکنندگان بار مسائل مهمی مثل اشتغال، تولید، ایجاد ارزش افزوده، تامین بسیاری از نیازهای داخل کشور، پرداخت مالیات، حقوق کارگران و بیمه را به دوش می کشند.

حسین طوسی در گفت و گو با پول نیوز با بیان اینکه حدود 75 تا 80 درصد از اشتغال کشور بر دوش بخش خصوصی است، افزود: همه مسئولان از این آمار اطلاع دارند و می دانند که تولید یک امر حیاتی است و اگر وقفه و موانعی در مسیر آن ایجاد شود و بخش تولید از کار بیفتد، بسیاری از مشکلات و مسائل کشور حادتر می شود.

طوسی با اشاره به نام گذاری سال 1400 تحت عنوان سال جهش تولید، پشتیبانی ها و مانع زدایی ها تاکید کرد: مسئولان و مقامات ارشد کشور سال هاست که بر رفع موانع تاکید می کنند و هر ساله مطالبی درخصوص صرفه جویی، حمایت از تولید ملی، الگوی مصرف و... مطرح می شود، اما هیچ کدام از آنها کارساز نبوده و فایده ای نداشته است.

زیرساخت های دولتی و اقتصادی برای امر تولید طراحی نشده است

وی ادامه داد: چون مسئله این است که در کشور ما زیرساخت ها و سازماندهی سازمان ها مخصوصا سازمان های دولتی و تشکیلات اقتصادی مثل بازار پول و سرمایه، بورس، بانک، گمرک، وزارت کار و تامین اجتماعی ساختارهایی نیست که برای امر تولید طراحی و ساخته شده باشد.

طوسی با تاکید بر اینکه اگر در یک کشوری تولید و صنعت و رشد و توسعه اقتصادی برنامه اصلی دولت باشد، باید تمام مسائل ذیل برنامه تولید و صنعت و رشد و توسعه اقتصادی تعریف شود، ادامه داد: نه اینکه آنها راه خود را بروند و بخش تولید هم راه خود را برود و این دو بخش در ادامه راه با هم تضاد و اختلاف پیدا کنند، نارسایی ایجاد شود و چرخ تولید کند شود و یا به طور کلی از کار بیفتد.

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران با طرح این پرسش که پس وزارتخانه ها و سازمان های دولتی، موسسات پولی و مالی و اقتصادی چه نقشی در حمایت و پشتیبانی از تولید و مانع زدایی دارند، اضافه کرد: در نهادهای دولتی مثل وزارت کار و تامین اجتماعی، وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت اقتصاد که تشکیلات سازمان امور مالیاتی زیر نظر آن است، مسائل و قوانینی در زمینه رفع موانع تولید وجود دارد.

چرا موانع تولید ایجاد می کنند که بعد بخواهند مانع زدایی کنند

وی ادامه داد: ستادهای اقتصاد مقاومتی در استان ها ستادهای تسهیل را به منظور ایجاد تسهیل راه اندازی کرده اند. قوانین دیگری مثل قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار، رفع موانع تولید و انضباط مالی کشور و نیز چند قانون دیگر وضع شده است.

طوسی ادامه داد: اما سوال این است که اصلا چرا موانع را ایجاد می کنند که بعد بخواهند برای مانع زدایی اقدام کنند و یا قانون برای برداشتن این موانع تصویب کنند. چرا این مسائل دست و پاگیر را ایجاد و تصمیمات غلط و غیرکارشناسی اتخاذ می کنند که گروه دیگری در مجلس، کمیسیون ها، اتاق بازرگانی و... به طور دائم برای برداشتن این موانع تلاش کنند؟

وی با تاکید بر اینکه همه این مسائل به دلیل اتخاذ تصمیمات غیرکارشناسی است، یادآور شد: در سال حمایت از تولید و مانع زدایی ها، یکی از مواردی که باید برای تحقق این حدف انجام گیرد، این است که بودجه کشور بر اساس رشد و حمایت از تولید نوشته و برنامه ریزی شود. در حالی که ما در بودجه 1400 به طور چشمگیر شاهد افزایش مالیات و بالارفتن ضرایب مالیاتی، افزایش سختگیری ها، افزایش دستمزدها و... هستیم.

تورم و گرانی، محصولات تولیدی دولت است

رییس سابق اتاق بازرگانی البرز تاکید کرد: اینها همه در حالی است که تورم، گرانی، سختی معیشت، بالا رفتن خط فقر و همه مشکلات فعلی اقتصادی را دولت ایجاد کرده و جزو محصولات تولیدی دولت است و هیچ بخش دیگری در آن نقش ندارد.

وی یادآور شد: بخش عمده سهام تشکیلاتی که صنایع مادر هستند، در بازار بورس متعلق به دولت و نهادهای خاص است و این بخش ها هر کاری در جهت بالا رفتن قیمت ها و کاهش کیفیت محصولاتی که عرضه می کنند، انجام می دهند.

طوسی با انتقاد از نبود برنامه ریزی صحیح برای عرضه محصولات صنایع فولاد و پتروشیمی که مورد نیاز بخش تولید است، یادآور شد: بخش عمده ای از صنایع کوچک و متوسط کشور ما وابسته و جزو زنجیره تکمیلی صنایع فولاد و پتروشیمی هستند، اما این صنایع منافع خود را دنبال می کنند.

رییس انجمن صنایع پروفیل ایران اظهار داشت: در مواردی نظیر قیمت گذاری، عرضه، کیفیت، توزیع و برنامه ریزی بخش پایین دستی صنایع بزرگ گرفتار شده و نمی توانند به دلایل مختلف کار خود را انجام دهند.

سامانه های ناقص و ناکارآمد، گرفتاری جدید تولیدکنندگان

وی ادامه داد: اخیرا هم که با شیوع کرونا تمامی مسائل را به سامانه های مختلفی مثل سامانه تجارت، سامانه تجارت خارجی، سازمان تجارت داخلی، سامانه انبارها، سامانه افق، سامانه طاها و... وصل کرده اند که حتی این سامانه ها به درستی کار نمی کنند و با وجود تمام هزینه هایی که برای آنها صرف شده، ناقص و ناکارآمد است و راندمان کاری ندارد.

طوسی تشریح کرد: با راه اندازی چنین سامانه هایی یک تولیدکننده باید بخش انفورماتیک و داده پردازی هم داشته باشد که این بخش فقط اطلاعات سامانه ای این سامانه ها را مدیریت کند که جز گرفتاری برای تولیدکننده، نتیجه دیگری به همراه ندارد.

وی ادامه داد: در کجای دنیا می بینید که تولید و صنعت، نیاز و اشتغال کشور را تامین کند، مالیات و بیمه بپردازد، اما مواد اولیه موردنیازش کوپنی باشد؟

قطعی برق صنایع داخی را فلج کرده است

طوسی همچنین با انتقاد از قطعی برق در شهرک های صنعتی اظهار داشت: از زمستان سال گذشته شاهد قطع و نارسایی برق در شهرک های صنعتی هستیم که با گرم شدن هوا و شروع تابستان مشخص نیست چه شرایطی در واحدهای تولیدی ایجاد شود. چون قطعی برق صنایع داخی را فلج کرده و بدون تامین برق و انرژی، واحدهای تولیدی امکان فعالیت نخواهند داشت.

 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: